Rockabilly-kontra?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Rockabilly-kontra?

Inlägg av mrbaloo »

Jag gissar att ni har svaret på min fråga: Vad är det för skillnad på en Rockabilly-kontra och en kontra för jazz? Kan det måntro vara justering eller bara färgen?
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Rockabilly-kontra?

Inlägg av Dansk_se »

Tror mest det är färgen och strängarna. Lite högre stränghöjd och mjukare strängar så är det lättare att slappa.
Färgen bestämmer du helt själv, med jag tror att jazztrion blir ledsen om du kommer med en ljusblå med flames :)
Bas.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Rockabilly-kontra?

Inlägg av mrbaloo »

Du skulle jag också bli oavsett genre. ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Rockabilly-kontra?

Inlägg av mrbaloo »

Ok det är alltså lite strängar och justering som avgör vad som passar bäst till spelstil.

Hm, det känns nu som om jag har ställt den frågan förut...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Rockabilly-kontra?

Inlägg av Svensson »

Det är ju förstås tycke och smak men generellt så sitter det ofta på mjuka strängar på "rockabillybasar" samt högre stränghöjd för att det ska gå lättare att slappa. Nackdelen är att det är svårt att "spela" på basen, svårt att få fram nyanser, snabba toner osv pga för mjuka strängar. Rent allmänt kan man väl säga att "rockabillykontra" till stor del är ett rytminstrument medan en "jazzkontra" är mer ett melodinstrument eller hur man nu ska säga. Kvaliteten (och priset) på jazzkontrabasarna är i regel högre. Mickning är en annan femma, ska man spela rock n' roll på en kontra så blir volymen som bekant hög så då måste man hitta mickar som inte är rundgångskänsliga, tror inte att detta är ett jätteproblem i jazzsvängen ;), där sätter man nog andra krav på mickarna.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Rockabilly-kontra?

Inlägg av mrbaloo »

Aha, tack för det utredandet.
Skriv svar