101 upright bass tips?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

101 upright bass tips?

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Är det någon som vet om boken 101 Upright bass tips är någe att ha för oss nybörjare på detta ädla instrument?

http://www.halleonard.com/product/viewp ... ure=101TIP&" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 101 upright bass tips?

Inlägg av mrbaloo »

Aha, boken kom ut i oktober 2014. Alltså kanske den är så ny så ingen på PB har tittat i den.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 101 upright bass tips?

Inlägg av mrbaloo »

Ok, kunde inte hålla mig. Har beställt ett exemplar. Borde komma i brevlådan vilken dag som helst (efter påskhelgen alltså). Spännande!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 101 upright bass tips?

Inlägg av Nick »

Skriv gärna några rader när du hunnit läsa den!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 101 upright bass tips?

Inlägg av mrbaloo »

Det lovar jag att göra. Jag är ju nybörjare på kontrabas så det mesta kommer jag nog suga åt mig som en svamp.

Förresten, lirade en lång stund igår kväll tillsammans med mrbaloo.jr (som lirade gitarr). Blev en hel del spontanjazz med fingerspel. Sen provade jag även lira med stråke. Till slut träffade jag nog tonerna då också... :)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 101 upright bass tips?

Inlägg av mrbaloo »

Fick hem boken idag. Första intrycket ser ut som något jag verkligen ville ha; en blandning av sköna korta tips, skalövningar för både pizz och acro, Greppövningar, etc.

Det är ungefär det här jag behövde, liksom alla bra tips på nätet samlade på ett enda ställe och i en lättläst bok i A4-format. Notläsning är bra att kunna då inte alla (men många) skalövningar har grepptabell.

Utförligare recension kommer!

/MrBaloo - kom ihåg att jag är relativt nybörjare på kontra och slukar allt jag kan ta åt mig
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 101 upright bass tips?

Inlägg av mrbaloo »

Även om utförlig recension kommer snart så har jag läst igenom ungefär hälften av boken och övat de första skalövningarna. Än så länge verkar boken vara en fullträff för mig. Det är precis detta som jag önskade.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 101 upright bass tips?

Inlägg av mrbaloo »

Japp, nu har jag formulerat en recension av boken:

https://basgitarr.wordpress.com/2015/05 ... ndy-mckee/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kort sagt: en mycket bra bok för mig som är nybörjare på kontra men behärskar elbas och notläsning. Lättillgänglig information i bokform om hur en kontra skall trakteras. Ni som redan spelar kontra behöver nog inte köpa boken även om det säkert finns ett och annat matnyttigt där för er också.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: 101 upright bass tips?

Inlägg av hitman »

Tack för tipset!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 101 upright bass tips?

Inlägg av mrbaloo »

Nemas problemas!
Skriv svar