Hartz!!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Hartz!!

Inlägg av FlacMurry »

tjena alla kontrabasister!

jag är medveten om att 90% här inte använder stråken MEN jag undrar vilken hartz ni som använder stråkar använder!?
själv använder jag gewas egna (vet ej om det är thomanns egna märke eller vad det är) men min lärare som har spelat kontrabas länge sa att det var cello hartz och att det var mycket bra och inte lika drygt som kontra hartz så jag undrar vad ni egentligen använder?!
Senast redigerad av FlacMurry den fre 20 feb 2015, 23:28, redigerad totalt 1 gånger.
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Hertz!!

Inlägg av Aslan »

Antar att du menar harts?:)
Jag använder Nymans Basharts. Kletigt och bra:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Hartz!!

Inlägg av FlacMurry »

hm är det tillverkat för kontrabas Aslan? och hurofta kletar du pådet /hur länge träna du?
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Hartz!!

Inlägg av Aslan »

Kontraharts är ju lite kletigare än celloharts. Behövs ju massor av celloharts om det ska ge nån effekt:)
Hartsar stråken när det behövs men åtminstone varje tillfälle. Beror på vad som ska spelas.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Hartz!!

Inlägg av FlacMurry »

ah okey! intressant in lärare tror som sagt mer på detmindre kletiga så man kan spela med ""accenter"". om man kletar sönder stråken så verkar det som om allt blir "lika hårt" dragit om du förståpr vad jag menar!
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Hartz!!

Inlägg av Aslan »

Självklart ska man inte kleta på för mycket. Det får man känna själv. Tycker att stråken gör mer som jag vill när den får mer grepp (när jag vill det). Men det kanske är min teknik som är problemet;)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: Hartz!!

Inlägg av Bottesini »

Jag gillar Pops basharts. Köper det färskast här ifrån http://www.bassrosin.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Har inte hittat något jag gillar bättre. Till exempel Nyman är lite mer ombytligt efter väder varmt/kallt och de andra jag har provat tycker jag har varit antingen för hårda eller så har konsistensen varit för mycket och det porösa hållet istället för lagom mjuk/kladdig/följsamt som jag tycker att färskt Pops är. :0)
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Hartz!!

Inlägg av FlacMurry »

Pops verkar tufft som fan! men hur applicerar man det?? de hartsen jag har varit i närheten av har ett ""fack"" som är till för att dra stråken fram och tillbaka i

EDIT: eller ja mer ett spår kan man säga, medans pops verkar vara i en burk
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: Hartz!!

Inlägg av Bottesini »

Själva hartset är i en pappmug av samma typ som man tar ketchup i på McDonalds (fast lite större) så det är bara att ta ur hartset ur burken och vika ner kanten på pappmuggen och dra stråken mot kanten på hartset.
Det är alltid en (tunn) hård yta på hartset (gäller väl i stort sett alla märken) när man öppnar det första gången som man får gnugga sig igenom med stråket för att komma åt det goa innanför:0)
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hartz!!

Inlägg av gabrieldahl »

pops! även fast jag inte är någon stråklirare...
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Hartz!!

Inlägg av Seggelke »

För orkesterspel är pops vanligast.
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Hartz!!

Inlägg av FlacMurry »

låter verkligen som om det är något jag måste kolla lite närmre på nu när det är 3 i rad som rekomenderar pops :O
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Hartz!!

Inlägg av Bottesini »

Det är ju inga stora pengar det handlar om så det är ju bara att prova på.
Jag har hört att det finns de som blandar olika märken för att få det perfekta hartset.
Har själv provat att blanda ut Pops med lösningsmedel för att få det kletigare.
Man kan lite förenklat säga att kletigare harts ger mindre övertoner men bättre grepp
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Hartz!!

Inlägg av Seggelke »

Bättre än att blanda är att använda et par drag kolstein medium all wheater nu och då. I studietiden använde jag 50/50 nyman/pops för finess-spel med lättare setup.
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Hartz!!

Inlägg av James Bond »

jag har bara använt pops.
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Re: Hartz!!

Inlägg av Fredrik68 »

Jag använder Nymans
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Skriv svar