Vuxit ur min Eagle-kanot. Vad är nästa steg?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Vuxit ur min Eagle-kanot. Vad är nästa steg?

Inlägg av Bachbarian »

Har en grymt snygg (och ganska svårspelad) Eagle Stella jag inköpte i min ungdoms dagar. Även om vi har haft mycket kul tillsammans så känner jag att jag på sikt skulle vilja lyfta mitt kontraspel efter att ha köpt en NXT och insett att det går att spela "lätt" även på en ståbas (ja jag vet att det är skillnad men på Stellan är varje låt ett träningspass och inte ens Lee Rocker hade orkat ett helt gig)

Har inte råd med en 30kkr+ kontrabas under överskådlig framtid eller någonsin och är inte säker på att jag skulle vilja ha en eftersom jag är ganska klantig, utan är ute efter något i 10kkr-klassen. Finns det bra, begagnade basar i 3/4 som funkar till rockabilly och jazz? Eller ska man leta nytt? Är dock lite bränd av värdeminskningen på min Eagle (ca 180%) och vet inte om det lönar sig att köpa ytterligare en plywood-låda. Lättspelat är A och O.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Vuxit ur min Eagle-kanot. Vad är nästa steg?

Inlägg av B-Å Åhs »

vad har hänt med kanoten ?
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Vuxit ur min Eagle-kanot. Vad är nästa steg?

Inlägg av Daionsavage »

Strunal?

http://www.thomann.de/se/thomann_kontrabass_1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Det är visserligen en plywoodkontra, men den är grymt mycket bättre än en stella.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vuxit ur min Eagle-kanot. Vad är nästa steg?

Inlägg av hitman »

Tror att Thomann eller Gewa kan vara nästa steg för dig, det verkar som om deras basar är prisvärda.

http://www.gewamusic.com/uk/produkte/st ... =price&p=1" onclick="window.open(this.href);return false;

När det gäller lättspelad så kan en justering (slipning av greppbräda och stall) hos en kunnig reparatör göra underverk. Min gamla Bjärtonbas var hiskeligt svårspelad men efter ett besök hos Olle Steinholtz så är den lättspelad som en elbas!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: Vuxit ur min Eagle-kanot. Vad är nästa steg?

Inlägg av Bottesini »

Jag tror på den här..
http://webbshop.tonbyggaren.se/sv/produ ... -KHAS-160B" onclick="window.open(this.href);return false;

Det jag har hört Thomann och stråkinstrument är att de inte är ordentligt justerade. Jag tror på att köpa från någon som kan/har justerat här i Sverige. Vet inte om tonbyggaren gör det men det är nog ett bra instrument och steget över Eagle.

/Andreas
Skriv svar