Surr runt femte bandet

Diskussioner om kontrabasar
spamatica
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 30 apr 2015, 20:41

Surr runt femte bandet

Inlägg av spamatica »

Hej gott folk!

Så har man gått och blivit med kontrabas, dock konstrar den lite och surrar en hel del ungefär vid femte bandet, om den hade haft band vill säga.

Jag misstänker att halsen nog är lite böjd bakåt men har inte tagit bort strängarna så kan inte säga att är hela sanningen. Vad rekommenderar eliten i ett sådant läge? Hyvla ner eventuella höjder, lägga den i press? Höja strängarna och sluta gnälla? ;)

Tacksam för goda råd!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Surr runt femte bandet

Inlägg av Roger Hedin »

Definitivt sluta gnälla, sen ta en kopp kaffe och en funderare. :mrgreen:
Det beror ju helt och hållet på vad det är för bas, om du själv ska stå för "hyvlandet" eller om det är värt att lägga kronor eller zloty på det. Sen är det ju en fråga om hur högt du kan ha strängarna utan att det känns som ett hot mot dina personliga preferenser. Jag antar att du har ett höjdjusterbart stall, eftersom du för just frågan om att höja strängarna på tal. Om så är fallet är det vad som är absolut enklast att prova först. Innan du sätter vedkapen i basen... :vinkar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Surr runt femte bandet

Inlägg av hitman »

Det är lite kinkigare att ta av strängarna på en kontra. Mellan locket och botten sitter en ljudpinne som hålls på plats av strängtrycket, tar man av dem så kan pinnen trilla ikull - inte lätt att få den tillbaka på plats...
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Surr runt femte bandet

Inlägg av mrbaloo »

Jag är lite i samma sits. Min billiga kinakontra gillar jag rätt bra. Men sadeln är på tok för hög så den är rätt tungspelad nere vid F, Bb, Eb och Ab. Sen lider min bas också lite av negativ relief. Det går rätt bra att spela på den, men jag måste nog hitta någon lokal snubbe som kan tänka sig hyvla lite på greppbrädan.

När det gäller höj- och sänkbart stall så funderar jag på att beställa något i stil med http://www.aliexpress.com/item/1-PC-of- ... 51087.html" onclick="window.open(this.href);return false; på AliExpress. Under 200-ingen för ett höj och sänkbart stall får väl ändå ses som billigt och borde passa min budgetkontra bra. Men egentligen behöver jag inget sånt stall, men skulle vara kul att prova om man ändå fixar med sadel och greppbräda.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Surr runt femte bandet

Inlägg av gabrieldahl »

skaffa istället bara stallskruvarna och låt någon justera dem på ditt stall! du behöver anlita en byggare för att få den nya stallet att passa på din bas.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
spamatica
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 30 apr 2015, 20:41

Re: Surr runt femte bandet

Inlägg av spamatica »

Hej igen,

får tacka för alla svar!

Det är faktiskt en svensk bas jag inhandlade för ett par veckor sedan av märket Lindborg. Det är den första kontra jag har så har ingen direkt erfarenhet av hur de ska vara men jag misstänker att den inte är bäst i klassen.
Den har inte justerbart stall men jag är inte den som knorrar om träarbete.. däremot tycker jag nog att stränghöjden redan är i högsta laget, skulle tro den förra ägaren insåg att det inte skulle gå sänka mer pga surret..

Har läst på lite om träpinnen där, intressant konstruktion.. varför i all världen är den inte fast monterad?? :D Har säkert nått med klang och resonans att göra men ändå.. Skulle den lossna ska det väl ändå gå få tillbaka den, på något sätt.
Har provat att hålla ner strängen mot greppbrädan och kan se en glipa så den är helt klart kurvad åt fel håll.. tror jag måste bita i det sura äpplet vad det lider och ta loss strängarna. En försiktig hyvling där den är som högst borde jag fixa.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Surr runt femte bandet

Inlägg av mrbaloo »

gabrieldahl skrev:skaffa istället bara stallskruvarna och låt någon justera dem på ditt stall! du behöver anlita en byggare för att få den nya stallet att passa på din bas.
Aha, jag läste på om såna lösa stallskruvar. Verkar inte så svårt att installera trots allt. Kanske en bra lösning.
spamatica
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 30 apr 2015, 20:41

Re: Surr runt femte bandet

Inlägg av spamatica »

spamatica skrev: Har provat att hålla ner strängen mot greppbrädan och kan se en glipa så den är helt klart kurvad åt fel håll..
Insåg då jag läste vad jag skrivit att det kanske var ett lite ologiskt resonemang. Att det blir en glipa bevisar att den är krokig, men inte nödvändigtvis att det är hyvling som är lösningen. Av med strängarna och en kontroll hur krokig den är torde vara nästa anhalt.
Skriv svar