Hjälp med strängar

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Hjälp med strängar

Inlägg av slarvid »

Har en bas nu med stålsträngar. Va sugen på senor, men har även nu lärt mig att de finns nylon.
Vad är skillnaderna mellan de tre materialen? Jag lirar country och försöker slappa en del. Har en sån där myck man trycker fast i stallet. Kontaktmic? Den är tillverkad av en kille här på forumet. Kommer inte ihåg vad han heter.
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med strängar

Inlägg av Noelredding »

Stålsträngar tänker jag är mer modern nice slick sound med mkt growl och så, bäst till pizz och stråke. Senor är väl som dom är, har aldrig haft dom på min bas men testat några gånger. Det har varit rätt gött men väldigt sjukt typ! Lite extrem typ av strängar, väldigt tjocka, mörka och fladdriga. Jättenice till slap så klart. Men låter gammalt gör det ju. Nylon har jag inte provat tror jag, men kan tänka mig att dom är lite som Velvet-strängarna! Dessa har silkeskärna med kopparlindning. Grymt goa strängar!! Har haft både Garbo och två set Anima på min bas. Garbo är är jättetjocka och mörka i tonen, härligt sound och bra till slap. Men de blev lite för vintage för mig i längden. Bytte till Anima och vart helnöjd med soundet. MEN! Akilleshälen visade sig vara kvalitén. Fyfan alltså, satte på ett helt nytt set Anima i höstas, dom höll inte ens till jul!! Började linda upp sig vid stallet och sadeln och skorra på vissa toner. Kunde aldrig spela F på D-strängen utan att vara rädd för att det skulle dyka upp något sjukt "BZZZ" hela tiden, och det suger!! Så blev lack och bytte till stålisar istället, D'Addario Helicore. Nu känns livet bra igen.

Lär väl vara en Kandymick du har? Dom är nice!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: Hjälp med strängar

Inlägg av slarvid »

Japp, så heter mickarna. Vilka strängar skulle du rekommendera till country då med hyfsat mycket slap? Stål på nu vilket äter fingrar visst!
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med strängar

Inlägg av Noelredding »

slarvid skrev:Japp, så heter mickarna. Vilka strängar skulle du rekommendera till country då med hyfsat mycket slap? Stål på nu vilket äter fingrar visst!
Prova senor eller om du har nys på några bra såna nylonsträngar skulle jag föreslå! Kan inget själv om nylonsträngar så har inga att rekommendera. Fast Garbo kan jag rekommendera. Dom har ett års garanti så om dom går sönder (vilket dom lär göra om du spelar mycket) så får man nya gratis av Velvet. Äter dock fingrar men det gör väl kontra och speciellt slap generellt så kanske lika bra att bygga valkar ändå :P Men de har skönare tension än stålisar i varje fall.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
murar´n
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 16:59

Re: Hjälp med strängar

Inlägg av murar´n »

Tjena.Har länge spelat på nylonsträngar men bytt till senor.Jag spelar bara slap i stort sett och då tycker jag senor är överlägset. Sensträngarna jag har heter pfitzner göts och holler stämmningen bra dock kör jag med nylonsträng på E.En E sena är så grov och sladdrig tycker jag men tänkte prova en stålspunnen E sensträng.Men annars tycker jag presto nylon ultralight är bra,väldigt nära en sensträng.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp med strängar

Inlägg av gabrieldahl »

efranos senor är billiga och bra, men väldigt slappa! hade ett set nakna på min bas och det tog ett tag innan e-strängen började låta. testa en stålspunnen! jag har testat nylonsträngar (tror jag) på en bas och det var väldigt coolt faktiskt! lite plastig känsla, men nice!!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Skriv svar