Förstärka naturligt

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Förstärka naturligt

Inlägg av Cee »

Jag har en Fishman BP100 med tillhörande Model B preamp.
Har inte lyckats få någon stärkare att låta som basen gör akustiskt.
Går det?
Tips?

/Cee
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Steg 1 är nog att titta efter en annan mikrofon. Min uppfattning av BP100 är att den ger ett allt annat än just naturligt återgivet ljud...

Fishmans andra variant; Full Circle hyllas av många, likaså Wilson och B-band.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

I vilket sammanhang spelar du? Det bästa ljudet får du nog avståndsmikat vid ena f-hålet. Behöver du krana på volymmässigt eller har tänkt hoppa omkring på scenen så är det ju ingen bra lösning dock.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

Jag kör svensk swing från 30- och 40-talet. Dvs. gammal schlager.
Litet storband. Jag vill ha det lite jazzigare kontraljudet, med "bandlös-feeling", inte thump thump.
Finns lite låtar (med förr-förra basisten) på http://www.terrassorkestern.se

Avståndsmickat från F-hålet: finns det mikrofoner för sånt som sitter på basen eller menar du att jag borde köra med mik-stativ?

/Cee
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Cee skrev:Jag kör svensk swing från 30- och 40-talet. Dvs. gammal schlager.
Litet storband. Jag vill ha det lite jazzigare kontraljudet, med "bandlös-feeling", inte thump thump.
Finns lite låtar (med förr-förra basisten) på http://www.terrassorkestern.se

Avståndsmickat från F-hålet: finns det mikrofoner för sånt som sitter på basen eller menar du att jag borde köra med mik-stativ?

/Cee
Jag menade med mikstativ. Jag testade att rigga en SM57:a i stallet så att den pekade rätt in i f-hålet bara nån cm ifrån men det blev inte alls bra. Det bara bumlade, finns iof betydligt bättre mikar. Jag tror annars att dom brukar placera den 20-30 cm från f-hålet på G-strängsidan.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Cool orkester!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

jag fick en snabbtitt på palle danielsson gadgets när han höll clinic på min skola. han hade en lite kondingmick, såg ut som en sån mygga som talare brukar ha fasttejpade vid örat. denna mick var riktad mot f-hålen.
fördelen med den mick var att den var liten och monterades på basen, minns dock inte riktigt var.
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

Svensson skrev:Cool orkester!
Tack! Jo, det är ett roligt gäng med glimten i ögat. Man blir glad av musiken. Både harmoni och texter är underbart solskeniga och förutsägbara.

/Cee
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Vet att K´n´K har gjort en liten konding som man fäster på basen. Finns säkert fler tillverkare. Jag brukar ta en sm58, eller liknande, och kila fast mellan stränghållaren och locket med skumgummi. Fungerar skitbra tycker jag.

Går ju att kombinera piezo och konding/dynamisk också.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Jag håller med Svensson, cool orkester! Ska tipsa svärfar om er. Han brukar ordna swingkvällar och liknande.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Har du testat Underwood?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

Tack för alla tips och orkesterberöm!

Nä, jag har inte testat Underwood. Köpte basen och micken i somras.
Lutar åt en ny mik så småningom, ville ändå kolla om någon fått till det med en BP100.

/Cee
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Backlund skrev:Jag brukar ta en sm58, eller liknande, och kila fast mellan stränghållaren och locket med skumgummi. Fungerar skitbra tycker jag.
Det tricket använde jag senast i somras på en lånebas, funkar kanon helt klart men blir det inte mer "thump thump" än det mera jazziga ljudet han är ute efter?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Tydligen fler som har testat att tejpa en SM 57:a...

http://rockabillybass.com/phpBB/viewtop ... highlight=
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Svensson skrev:
Backlund skrev:Jag brukar ta en sm58, eller liknande, och kila fast mellan stränghållaren och locket med skumgummi. Fungerar skitbra tycker jag.
Det tricket använde jag senast i somras på en lånebas, funkar kanon helt klart men blir det inte mer "thump thump" än det mera jazziga ljudet han är ute efter?
Har inte blivit "thump thump" för mig faktiskt. Men jag tror att om jag skulle köra med en 57:a på min bas så skulle det bli mer "thump", så det är väl olika från bas till bas.

Har funderat på att prova en konding i form av en sångmik, men då är det ju större risk för rundgång på större scener.

Jag vet en kille som körde med en mik för golvpuka också. Jäkla bra ljud faktiskt.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

När vi nu snackar kontraljud Backlund, jag lyssnade på er skiva för ett tag sedan och jag tycker att du har ett jäkligt bra basljud på den! Hur har ni spelat in basen?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Svensson skrev:När vi nu snackar kontraljud Backlund, jag lyssnade på er skiva för ett tag sedan och jag tycker att du har ett jäkligt bra basljud på den! Hur har ni spelat in basen?
Åh, tack! Hade en stor-konding ungefär 2-3 dm från f-hålet och en liten konding högre upp, ungefär huvudhöjd. Den var riktad neråt mot greppbrädan/f-hålet. Kommer inte ihåg vad det var för märken på mikrofonerna dock. Sen är allt inspelat på rullbandare och det gör ju sitt lilla det också.
groovescience
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 08:38
Ort: Trosa

Har hört..............

Inlägg av groovescience »

....................att det finns en mick för ca. 10.000 som heter AMT som är en mick som hänger i en ställning. Bild finns att beskåda på nätet! Ger tydligen ett ultimat akustiskt sound.
Eftersom jag hatar när kontran bara blir en slags "större elbas" i ljudet, vilket alltför ofta är fallet, vore det fint om pengarna fanns i min budget.................................................
Kanske de finns i din?

Hälsn. Groovescience
Skriv svar