Preamp till kontrabas

Diskussioner om kontrabasar
GustavH
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 22:34

Preamp till kontrabas

Inlägg av GustavH »

Har fått så låg signal från min realist-pickup att jag nu funderar på att köpa en preamp för att förstärka signalen. Helst en med inbyggd EQ. Har ni några tips på en preamp som skulle passa till detta?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Preamp till kontrabas

Inlägg av Roger Hedin »

Du har två som är bra, med lite olika finesser:

- RMI Basswitch, som säkert är den som är vassast rent tonalt och ljudmässigt.
Bild

- Fishman Platinum Pro, vilken har fördelen med ett notch-filter att stävja rundgångar med. Dessutom har den komprssor och tuner.
Bild

Dessa är inte direkt billiga: 3500-4200 SEK, men de är nog de som är mina favoriter. Speciellt Fishman är lockande till kontran...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Preamp till kontrabas

Inlägg av jannej »

Grymt nöjd med min Headway EDB-1. Rekommenderas.
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Preamp till kontrabas

Inlägg av Simon »

jannej skrev:Grymt nöjd med min Headway EDB-1. Rekommenderas.
Har en sån som jag kan tänka mig att sälja.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Preamp till kontrabas

Inlägg av hitman »

Jag kör närodlat, den har hög-ohmig ingång på kontrakanalen (vilket ger bättre ljud till piezomick). Smidigt att snabbt kunna växla mellan kontra och en elbas, kanalerna går också att samköra - då får man tillgång till parametrisk EQ att jaga rundgång med.


Bild
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Preamp till kontrabas

Inlägg av mrbaloo »

Aha, har microbass ii 10Mohm ingångsimpedans på kanal b. Superbra. Då kanske jag inte skulle behövt bygga min The Weeping Birch Buff piezo transducer buffer för att få till denna höga ingångsimpedans. Jag har ju heller inte någon eq i min pedal. Men det låter ju bra med min hembyggda mick trots allt.
GustavH
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 22:34

Re: Preamp till kontrabas

Inlägg av GustavH »

Tack för tipsen! Hur tror ni det skulle funka med en vanlig MXR- preamp?

https://www.google.se/search?q=mxr+prea ... -ZXpHyM%3A" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Preamp till kontrabas

Inlägg av Roger Hedin »

Du behöver något som kan jaga rundgångar utan att stjäla alltför mycket ton. Dessutom behöver du en rejält högohmig ingång. EBS MB II har 10 Mohm, vilket även Basswitch har. Jag köpte just min fjärde MB II efter att ha sålt mina tre föregående och omgående ångrat det. Jag gav 1100 för den; nu har jag sett en för 1000 SEK på annons. Tydligen värderas de väldigt, väldigt lågt nu...

Skulle du kunna tänka dig en kombo så är den gamla blåa EBS Drome som gjord för kontra. Den har dessutom notch-filter. Dessa går hitta till överkomliga priser nu.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
GustavH
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 22:34

Re: Preamp till kontrabas

Inlägg av GustavH »

Simon skrev:
jannej skrev:Grymt nöjd med min Headway EDB-1. Rekommenderas.
Har en sån som jag kan tänka mig att sälja.
Du har PM.
Skriv svar