Mått på stråkkoger?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Mått på stråkkoger?

Inlägg av mrbaloo »

Hejsan

Jag har försökt köpa mig ett stråkkoger, men min lokale leverantör verkar ha svårt att få tag på dessa. De har en ständigt liggande restorder från deras leverantör och har haft det sedan i våras.

Nu under gårdagens PB-träff i Ö-vik så fick jag mig en tankeställare: varför inte göra en själv i stadigt läder. Det är väl inte svårare än att skära en bit läder och sy ihop och fästa några remmar. Hur svårt kan det vara?

Men, vilka mått kan en sån här tingest ha egentligen. Jag har googlat lite i ämnet och hittat två som gjort dem och lagt ut lite info. Men jag tycker att de verkar lite väl stora.

Ni som har stråkkoger fastsatta på era kontrabasar, har någon av er möjlighet att "platta" till ert koger och mäta lite huvudmått? Det skulle vara supersnällt.

Hälsningar
MrBaloo
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Mått på stråkkoger?

Inlägg av Hazzbaz »

Tidigare hade jag också stora problem med att få tag i ordentliga stråkkoger. Så jag gjorde mina egna -HUR LÄTT SOM HELST - och du kan få den i precis den storlek/styvhet som passar dig och din stråke. Du köper helt enkelt lämplig läder, och efter mitt tycke var det den lite tjockare styvare kvalitet som oftast även är ganska billig, och sen klammer du helt enkelt ihop den med häftklammer. Billigt och hur bra som helst!

NU för tiden blir det inte mycket stråkspel på kontra, så jag har skänkt bort en del av mina kreationer och de var kanske inte jätte snygga, men jävligt praktiska! 8)
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Mått på stråkkoger?

Inlägg av Hazzbaz »

Och just det mått! Det varierade faktiskt lite, men fixerades i princip alltid överst vid stänghållarn och nederst vid stackelfästet, och lägg till ca 2 -4 cm på toppen och runt 2 cm nedan, då det egentligen bara att mäta vad som passar din kontra.

Men men detta är ju alltså bara min hemmagjorda vinkling på detta ämna!!!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mått på stråkkoger?

Inlägg av mrbaloo »

Tack för måttipsen. Jo, det är ju inga problem att göra såna själv. Jag har ju hållit på att göra lite överdrag till två comboförstärkare (EBS Drome & Roland Cube Bass 30), fodral till min ensträngade bas, fodral till ditten och datten som jag kan ha i bilens bagage, överdrag till släpvagnskopplingar, etc. i galon. Så det är ju inte speciellt svårt med ett koger, bara att det är lite styvare material. Jag tänker mig i alla fall ha lite tjockare läder för formstyvhetens skull.

Här har jag hittat en som gjort ett jättestort koger i "markisväv": http://sewingwithstrings.blogspot.se/20 ... uiver.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är en som gjort en mycket snygg lädermodell: http://www.talkbass.com/threads/made-a-quiver.1008130/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tyvärr tycker jag att remmarna sitter på fel sida. Det är väl bättre om stråken kan vila i den mjuka rundningen i stället för i den snäva sömmen. Men så verkar det fuskskinn-koger som jag har beställ (och inte fått) också vara. :roll:

Sen är det en som håller på med galonkoger:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LTK_x_t6mZE[/youtube]
Inte så snyggt och inte så formstabilt heller, i så fall tror jag mer på markisväv om man måste ha textil.

Jag kommer nog att köpa på mig en bit läder och göra en lite enklare modell av "tvåan" ovanför. Är det någon som är intresserad av ett koger om jag får för mig att göra flera när jag ändå är på "g"?

Bild
Något i stil med detta kommer det att bli. I så fall gör jag nog ett i svart läder så att det passar min svarta kontra

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mått på stråkkoger?

Inlägg av mrbaloo »

Nu är jag på gång med experimentell produktutveckling. ;)

Bild

Än är jag inte riktigt nöjd med min pappersmodell med måtten på höjd och bredd. Men jag är i alla fall på gång. Skall nog ta ner höjden en aning och gles den smalare också. Enkelt att testa då jag satt ihop den med hälftmassa.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mått på stråkkoger?

Inlägg av mrbaloo »

Skit, bilden blev liggande.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mått på stråkkoger?

Inlägg av mrbaloo »

Än mer utveckling...

Bild

Nu blev måtten bättre. ;)

Är det någon detalj som jag måste tänka på?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mått på stråkkoger?

Inlägg av mrbaloo »

Skit igen. Bilden blev liggande...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mått på stråkkoger?

Inlägg av mrbaloo »

Äh, har svårt att få tag på läder i byn. Och på nätet hittar jag iofs bra läder, men det kommer att kosta nästan lika mycket som en ny. Kanske köper jag en i stället. Vi får väl se...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mått på stråkkoger?

Inlägg av mrbaloo »

Köpt!

Bild

Och nöjd blev jag också. :D
Användarvisningsbild
nilsrp
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 07:57

Re: Mått på stråkkoger?

Inlägg av nilsrp »

Ser bra ut!
Ibland måste man erkänna att det är enklare att köpa.
Men intresserad fråga.
Möjligen har jag missat något.
Var införskaffade du denna användbara tingest?
Har lite svårt att tolka den oerhört intressanta produktetiketten...erkänns!
Blir skumögd med åren.
För att inte tala om "skumörad"!
När den yngste försöker få parentesen att höra "coil whine" i ett högpresterande grafikkort och man fattar att hörseln är på dekis!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mått på stråkkoger?

Inlägg av mrbaloo »

nilsrp skrev:Ser bra ut!
Ibland måste man erkänna att det är enklare att köpa.
Men intresserad fråga.
Möjligen har jag missat något.
Var införskaffade du denna användbara tingest?
Har lite svårt att tolka den oerhört intressanta produktetiketten...erkänns!
Blir skumögd med åren.
För att inte tala om "skumörad"!
När den yngste försöker få parentesen att höra "coil whine" i ett högpresterande grafikkort och man fattar att hörseln är på dekis!
Hej

Tyvärr fick jag inte tag på något koger i sverige. Det finns ju dem från ca 300 sek och uppåt. Men de och de dyrare var slut och min lokale musikhandlare har haft restorder innestående sedan länge (mer än ett halft år). Men då hittade jag denna hos tysken för ett rimligt pris och, i mitt tycke, snygg och praktisk design.

http://www.thomann.de/se/protec_bassbog ... oecher.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 11:00
Ort: Kungsbacka

Re: Mått på stråkkoger?

Inlägg av hedeblom »

Jag kan tillverka åt er. Jobbar med läderhantverk som sadelmakare.
Så om det finns ett behov, så skicka ett PM, så ska vi nog kunna lösa något. Har gjort ett till mig själv, och ett till en snubbe i New York. Har tyvärr bara en detaljbild på hans, som givetvis var mer genomarbetat än vad mitt eget är. Skomakarns barn och hela den biten.
Men här är den:

Bild
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mått på stråkkoger?

Inlägg av mrbaloo »

hedeblom skrev:Jag kan tillverka åt er. Jobbar med läderhantverk som sadelmakare.
Så om det finns ett behov, så skicka ett PM, så ska vi nog kunna lösa något. Har gjort ett till mig själv, och ett till en snubbe i New York. Har tyvärr bara en detaljbild på hans, som givetvis var mer genomarbetat än vad mitt eget är. Skomakarns barn och hela den biten.
Men här är den:

Bild
Det låter bra. Skall komma ihåg det tills nästa behov av koger dyker upp.
Skriv svar