Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontra!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontra!

Inlägg av mrbaloo »

Hejsan

Nu har jag mer bryderier i mitt huvud efter pratabas-träffen i Övik. Eftersom min billiga kinakontra inte var helt kass om man justerar den (en fiolmakare har tidigare vänligen men bestämt undanbett sig att hjälpa till att justera den) tänkte jag att: varför inte försöka själv. Tänkte att i byta sadel mot en helt ny som jag kan slipa och fila till till bästa (läs: lägsta) stränghöjd. I och med att köpa en ny sadel har jag ju samtidigt kvar den gamla ifall allt går snett. Men nu när jag söker efter sadeldelar hittar jag både under- och översadlar i sortimenten. Vilken skall jag ha egentligen uppe på översta delen av greppbrädan?

Sen har jag funderingar på att köpa lim till detta. Skall det vara ben- eller hudlim?

I slutändan när jag ändå demonterar sadel kan man kanske försöka sig på att, försiktigt hyvla ner greppbrädan mot ytterst lätt konkav form där det behövs. Antagligen är det lättare med en borttagen sadel.

Och i samma veva funderar jag på att även justera stallets fötter mot än bättre passform mot kroppens topp.

Hugaligen, vilket projekt! Bra att det kommer en projektvinter framför...

Comments?
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontr

Inlägg av Håcke »

Jag håller på med samma saker.
Jag köpte en kontra med halsen av och som saknade sadel.
Jag har limmat fast halsen och tillverkat en egen sadel i ett stenhårt träslag.
Jag har lite intrimning och lackande kvar. Bland annat så ska jag anpassa stallets fötter mot kroppen som du var inne på.
Jag tror att både hud och benlim funkar bra. Själva grejen är att det ska gå att ta loss genom att värma loss det om det behövs.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontr

Inlägg av jannej »

Överst är överst och det du söker :-)

Undersadel är vad vajern från stränghållaren vilar så att den inte ligger an direkt mot kroppen när den rundar stackeln.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontr

Inlägg av mrbaloo »

Håcke skrev:Jag håller på med samma saker.
Jag köpte en kontra med halsen av och som saknade sadel.
Jag har limmat fast halsen och tillverkat en egen sadel i ett stenhårt träslag.
Jag har lite intrimning och lackande kvar. Bland annat så ska jag anpassa stallets fötter mot kroppen som du var inne på.
Jag tror att både hud och benlim funkar bra. Själva grejen är att det ska gå att ta loss genom att värma loss det om det behövs.
Jag har följt din renoveringstråd (visst har du en sån?) med stort intresse. Ok båda limsorterna fungerar alltså.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontr

Inlägg av mrbaloo »

jannej skrev:Överst är överst och det du söker :-)

Undersadel är vad vajern från stränghållaren vilar så att den inte ligger an direkt mot kroppen när den rundar stackeln.
Så enkelt är det ju förståss. Tack för klargörandet.
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Re: Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontr

Inlägg av Jooel »

Till en början kan man nog skippa att limma fast sadeln. Strängarna håller den på plats och skulle man behöva ändra en millimeter åt något håll så kan man knacka/justera den lite i sidled.
Vad det gäller träslag så har ju det flesta basar sadlar i ebenholts. Själv har jag gjort både i ek och lönn och det fungerar fint. (utseendet går ju modda bäst man vill) Mer relevant är att man gör sadeln så att träet ligger ner, alltså så att ådrorna är vågrätta. Annars kan nog sadel spricka, i alla fall på sikt.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontr

Inlägg av mrbaloo »

Jooel skrev:Till en början kan man nog skippa att limma fast sadeln. Strängarna håller den på plats och skulle man behöva ändra en millimeter åt något håll så kan man knacka/justera den lite i sidled.
Vad det gäller träslag så har ju det flesta basar sadlar i ebenholts. Själv har jag gjort både i ek och lönn och det fungerar fint. (utseendet går ju modda bäst man vill) Mer relevant är att man gör sadeln så att träet ligger ner, alltså så att ådrorna är vågrätta. Annars kan nog sadel spricka, i alla fall på sikt.
Prefekt!

Jag tror att min lokala musikaffär har nästan färdiga sadlar för ca 50 SEK som jag kan slipa ner till rätt dimensioner och därmed ha kvar min originalsadel.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontr

Inlägg av Svensson »

Kolla profilen på greppbrädan också innan du börjar sänka strängarna, ska vara ca en strängtjockleks spel vid tolfte "bandet" om jag minns rätt, min var som en banan fast åt fel håll innan jag började slipa i den. Vet inte vad det ska vara förmått mellan strängen och greppbrädan uppe vid sadeln men det kan ligga riktigt när i alla fall. Stallet kan ju vara smart att sätta dit ett justerbart så kan du testa dig fram, beror ju lite på vad man spelar och vilka strängar man har. Jag har testat allt från skitnära till rätt hög stränghöjd vilket jag har nu eftersom jag kör 75% slap och har mjuka strängar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontr

Inlägg av mrbaloo »

Ja, kanske fixar ett justerbart stall också.

Förresten, hur är bästa sätt att fixa greppbrädan? Bara med slippapper/slipkloss eller med liten hyvel+slipkloss.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontr

Inlägg av Body&Soul »

Tips om justering av stallfötterna. Jag tejpade slippapper på baslocket vid stallet och förde så stallet fram och åter på papperet tills stallfötterna fått samma form som locket.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontr

Inlägg av mrbaloo »

Body&Soul skrev:Tips om justering av stallfötterna. Jag tejpade slippapper på baslocket vid stallet och förde så stallet fram och åter på papperet tills stallfötterna fått samma form som locket.
Tack för tipset. Ungefär så hade jag i tanken. Möjligtvis att ja kompletterar men en fixtur med nåt hjul så att jag kan hålla stallet vinkelrätt mot locket.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontr

Inlägg av Svensson »

Body&Soul skrev:Tips om justering av stallfötterna. Jag tejpade slippapper på baslocket vid stallet och förde så stallet fram och åter på papperet tills stallfötterna fått samma form som locket.
Japp så gjorde jag också.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Skillnad på under- och översadel, mm. DYI setup av kontr

Inlägg av Svensson »

mrbaloo skrev:Ja, kanske fixar ett justerbart stall också.

Förresten, hur är bästa sätt att fixa greppbrädan? Bara med slippapper/slipkloss eller med liten hyvel+slipkloss.
Jag använde slilpmaskin och sedan handslipade jag men givetvis är det en mindre vetenskap bakom detta som med allt annat man företar sig så att man får rätt profil bägge vägar så att säga. Om den inte är jätteoff i kurvningen så kanske du inte behöver ge dig på det.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar