Tips på kontraköp!!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Tips på kontraköp!!

Inlägg av kmo »

Funderar ibland på att sälja den bandlösa och köpa en kontra, börjar helt enkelt bli dags. Hur ska man tänka? Vill inte lägga för mycket. Nytt från tysken? Eller kanske någonting sånt här? http://www.blocket.se/gavleborg/Kontrab ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Krav är att det ska vara ok att börja spela på med en gång. Inga inlämningar till fiolmakare för rep och just.
Jag har spelat elbas i typ 30år, men knappt hållit i en kontra.
Hit me!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Tips på kontraköp!!

Inlägg av Dansk_se »

Ptja, Bjärtonen verkar ju vara nyrenoverad och schysst! Köper du nytt får du nog räkna med lite justering innan den blir riktigt bra, och det är ju lite pyssligare än att justera en elbas. Har du inte tummen allt för nära mitten på handen kan du fixa det, men det brukar behövas lite verktyg som också kan kosta en slant :)
(själv köpte jag den billigaste kinabasen som fanns för ca 10 år sen. Den sitter ihop med gaffa och trallskruv nu för tiden :P )
Bas.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Tips på kontraköp!!

Inlägg av kmo »

Vad tros om en sån här?? Inte den billigaste, justerbart stall.
http://www.thomann.de/se/thomann_kontrabass_1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller är det vettigare att försöka hitta något beggat i samma prisklass???
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Tips på kontraköp!!

Inlägg av kmo »

BUMP!! Vad tror panelen?? Ska jag köpa en billig Thomannkontra, lära mig spela och sen byta upp??? Mindre justeringar lär jag klara själv med hjälp av expertisen här. Är medföljande strängar skapligt ok eller åker man på ett par lök extra där??
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Tips på kontraköp!!

Inlägg av hitman »

kmo skrev:BUMP!! Vad tror panelen?? Ska jag köpa en billig Thomannkontra, lära mig spela och sen byta upp???
Även om kontror är speciella så tycker jag att de ska vara fullt spelbara om man köper nytt. Om du inte är nöjd så kan du ju skicka tillbaka den till Thomann.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: Tips på kontraköp!!

Inlägg av pieco »

Du har PM.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Tips på kontraköp!!

Inlägg av jannej »

De ska visst vara tjeckiska Strunal som tillverkar serierna med en siffra och rumänska Hora som gör serierna med två som 11/22 osv. Skulle själv föredra Strunal utan att ha något på fötterna. Har själv en Kina-bas typ Christopher som faktiskt är helt ok. Anders Jormin tyckte den var så bra att han tänkte skaffa en likadan, den lät ännu bättre efter han sagt det ;-). Många storfräsare har bytt från ädelbasar till billigare just för att det är praktiskt.

Byt till några vettigare strängar, kanske en justering så tror jag visst att det är en ok bass.
Användarvisningsbild
nilsrp
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 07:57

Re: Tips på kontraköp!!

Inlägg av nilsrp »

Glädjande att det är fler som ger sig in på kontrabasäventyr!
Är själv absolut ingen expert men gjorde för några år sedan precis det du står i avsikt att göra.
Faktiskt en Christopher, liksom föregående talare.
Men jag tycker det verkar vara en trevlig bas du ger exempel på.
Sedan är ju 10 lakan en förfärlig massa pengar. Tycker jag.
Fast Thomann har bytt ett instrument åt mig när jag påpekade att jag inte var nöjd.
Handlade inte om en kontrabas. Men jag berättar det för att man skall veta att de håller vad de lovar.
Till min egentliga tanke med det här inlägget.
Man vet inte förrän man har basen i sin hand och försöker sig på att spela på den.
Glädjen när det lyckas uppväger sorgen som ibland drabbar en när det går snett.
Lycka till på alla sätt och vis!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på kontraköp!!

Inlägg av bjelkeman »

Jag provade en kontra i en musikaffär i Helsingfors häromdagen. Jag vart väldigt förvånad över att jag faktiskt kunde spela något som inte lät helt fel (en variant av Bergakungens sal). Och sen vart jag helsugen på en kontra... trots att sannolikheten att jag någonsin kommer att spela med en ensemble eller band där en kontra är användbart är väldigt liten.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Tips på kontraköp!!

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:Jag provade en kontra i en musikaffär i Helsingfors häromdagen. Jag vart väldigt förvånad över att jag faktiskt kunde spela något som inte lät helt fel (en variant av Bergakungens sal). Och sen vart jag helsugen på en kontra... trots att sannolikheten att jag någonsin kommer att spela med en ensemble eller band där en kontra är användbart är väldigt liten.
Har Ibanez gjort någon kontra någongång? I fall vore det ju helt perfekt till dig. ;)
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Tips på kontraköp!!

Inlägg av kmo »

pieco skrev:Du har PM.
Nej!!! Jag vill ha PM :lol:
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: Tips på kontraköp!!

Inlägg av pieco »

Nu kanske? 4:e gången gillt! Förmodligen SBS... (skit bakom spakarna)
Skriv svar