Klangen försvann

Diskussioner om kontrabasar
heleniush
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 maj 2014, 08:57
Ort: Uppsala

Klangen försvann

Inlägg av heleniush »

Hallå!
Jag har riktigt urusel koll på det tekniska bakom kontrabasar, men har ett litet problem som ni kanske kan hjälpa mig med.

Nyligen under ett gig kändes det som att g-strängen på min bas förlorade all klang. Känslan är att det bara är strängen som låter och inte att den skapar någon resonans i kroppen (så att jag får lite mer botten i ljudet).

Kroppen är skadefri vad jag kan se och har inte sjunkit ihop något. Strängarna ser ut att sitta någorlunda jämt över stallet. Möjligtvis ligger g-strängen lite närmare greppbrädan än de andra strängarna.

Vad beror mitt problem troligtvis på?

- strängen är gammal/utnött och behöver bytas?
- stränghöjden behöver justeras? (och hur gör jag det i såfall? Behöver jag stämma ner samtliga strängar? Något annat att tänka på?)
- strul med pickupen (candypickup)?
- annat?

Tacksam för alla idéer som jag kan prova.

MVH
Henrik
J. Wilfer 1962, Fender American Standard Jazz Fretless, Acoustic Image Clarus SL, TKS S112, Aguilar Tonehammer Preamp/DI
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Klangen försvann

Inlägg av BBQV »

Jag är långt ifrån någon expert, men min fundering är: Kan ljudpinnen ha lossnat?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Klangen försvann

Inlägg av Body&Soul »

BBQV skrev:Jag är långt ifrån någon expert, men min fundering är: Kan ljudpinnen ha lossnat?
Ja. Ruska på klanglådan, skramlar det? Sitter den fel så dör en del av registret. Men det här blev ju plötsligt?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Klangen försvann

Inlägg av basmartin »

Kan ha lossat en limfog. Har lite samma symtom på min bas och där upptäckte jag att en limfog hade släppt, men eftersom det gick att lösa med gaffa så har jag inte lämnat in den än...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: Klangen försvann

Inlägg av Bottesini »

Ifall ljudpinnen har lossnat så borde du redan ha märkt det. Skramlar ordentligt. :0)
Nu vet jag inte vilken typ av mick Candypickup är eller hur den sätts fast men jag skulle kolla om den har flyttats ur sitt läge på något sätt eftersom det verkar ha kommit plötsligt.
Andra saker som kan påverka är om strängen ligger för djup ner i stallet eller som du nämner att stränghöjden är för låg. Men inget av dem sakerna borde komma plötsligt.



Skickat från min iPad med Tapatalk
heleniush
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 maj 2014, 08:57
Ort: Uppsala

Re: Klangen försvann

Inlägg av heleniush »

Hallå. Ljudpinnen är intakt och på plats. Kan tänka mig att det där om limfog kan vara något, alternativt stränghöjden. G-strängen sitter något lägre, men som ni säger är det inget som uppstått plötsligt vad jag vet. De andra strängarna låter fortfarande som de ska.
J. Wilfer 1962, Fender American Standard Jazz Fretless, Acoustic Image Clarus SL, TKS S112, Aguilar Tonehammer Preamp/DI
Skriv svar