Känner du igen den här basen?

Diskussioner om kontrabasar
lloydy
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 17 jul 2015, 16:54

Känner du igen den här basen?

Inlägg av lloydy »

Hej!

Jag har tyvärr lurats på att köpa en bas som har väsentliga fel. Att fixa den kommer att kosta mer än dess värde. Tydligen så har någon annan besökt säljaren - någon mycket smartare än mig som tog bilder på basen och pratade med Fiolbyggaren i Malmö, som avrådade den från att köpa. Basen annonserades på Blocket och såldes av en Ellinor Strömblad som bor i Klippan. Om du känner till den eller har info, snälla - hör gärna av dig. För tillfället har jag en bas som kan spricka eller gå sönder när som helst och säljaren vägrar ta tillbaka den, även om mitt fall har stöd i svensk lag.

På baksidan står det Benedikt Lang - Tornblad. Den ska ha tillverkats i Tysklad under 30-talet. Ta gärna en titt på bilderna. Uppskattar all info. Tack på förhand!

Lloyd
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Re: Känner du igen den här basen?

Inlägg av SebastianNordström »

Hej!

Den där basen såg jag på blocket i somras. Hade mailkontakt med säljaren.
Min polare Simon (stix, här på PB) som också letade efter en bas i samma veva, åkte och kollade på den. Lät bra tyckte han men halsen hade gått av vid nån tidpunkt och lagningen såg tveksam ut så han köpte den inte. Skulle kosta ca 40 000:- enl. fiolbyggaren att göra en ny hals. Det är säkert Simon som tog bilder och visade för honom.

Ungefär samtidigt var den en i stort sett likadan bas till salu på blocket i Lund (tror jag det var). Hade samma stämpel, Benedikt Lang - Tornblad. Åkte aldrig och kollade för den hade också en halsskada. Men jag tyckte det var lite märkligt att två basar med samma stämpel var till salu samtidigt så jag googlade lite och hittade den här tråden:
http://www.talkbass.com/threads/benedik ... ss.599552/

Vet inte om där står nån ny info som du inte känner till sen innan men kanske står där något av värde.
Hoppas att det löser sig. Skittråkigt med affärer som visar sig vara dåligt. Tyvärr jävligt vanligt i kontrabasvärlden tror jag, har själv varit med om samma sak men jag hade tur och lyckades få säljaren (som bl a är verksam som musikhandlare här i krokarna) att köpa tillbaka den. Jag vet inte vad lagen säger men om du har lagen på din sida så borde du väl kunna få häva köpet om du står på dig?

Mvh/ Sebastian
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Känner du igen den här basen?

Inlägg av christian veltman »

Trist när man känner sig lurad!!!

Blir lite undrande och hoppas att det ok att fråga lite?

Vilka är de väsentliga felen?
Vad har du betalt för basen?
Vem har gett offert på reparationen?

Allt gott!
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Re: Känner du igen den här basen?

Inlägg av SebastianNordström »

christian veltman skrev:Trist när man känner sig lurad!!!

Blir lite undrande och hoppas att det ok att fråga lite?

Vilka är de väsentliga felen?
Vad har du betalt för basen?
Vem har gett offert på reparationen?

Allt gott!

Jag tar mig friheten att försöka besvara dina frågor Christian!

De väsentliga felet var enligt min polare som kollade på basen att halsen lagats i klacken, flera gånger tyckte han det såg ut som om jag inte minns fel, och det såg inte stabilt ut. Sen fanns där sprickor i locket också men de kanske var ordentligt lagade, det kommer jag inte ihåg.
Att tillverka en ny hals skulle vara det lämpligaste alternativet och det skulle kosta ca 40 000:- hos fiolbyggaren i Malmö. När jag var hos Michael Wallmo i Gävle förra våren frågade jag vad han skulle ta för att tillverka en ny hals (då pratade vi inte om den här basen) och han skulle också ta ca 40 000:-. Jag antar att det är en ganska komplicerad operation som tar många arbetstimmar.

Jag kollade igenom min mailkonversation med säljaren och där skriver hon att "buden bör ligga runt 30 000:- för att vara av intresse", så det är kanske därikring summan som TS har betalt för basen ligger.

Hade varit intressant att höra hur det går för dig, Lloyd?
lloydy
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 17 jul 2015, 16:54

Re: Känner du igen den här basen?

Inlägg av lloydy »

Hej Sebastien och Christian!

Tack så mycket för era svar. Och ursäkta mig - trodde att jag skulle få ett mail när det kom svar på tråden. Det ser bra ut för tillfället. Jag har fått lite hjälp. Men jag har fortfarande en hel det framför mig.

Sebastien, tack så hemskt mycket för all info! Tror du att din kompis Simon skulle vilja ta kontakt med mig? Jag behöver så mycket info som möjligt och uppskattar verkligen om han kan tänka sig bara skriva till mig. De felen som du pratar om är helt rätt, men det har framkommit en bra del till efter undersökning av basen. Och tyvärr verkar det som att de anlitat en hobbysnickare för att laga de gamla felen.

Christian, jag ber om ursäkt att jag inte har berättat lite mer i detalj men just nu kan jag inte berätta allt, eftersom jag vet att säljaren har tidigare använt detta forum. Men längre fram kan jag berätta hur det har gått!

Varma hälsningar,

Lloyd
lloydy
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 17 jul 2015, 16:54

Re: Känner du igen den här basen?

Inlägg av lloydy »

Förlåt, insåg precis att du hade skrivit hans namn på forumet. Jag har skickat meddelande till honom. Stort tack Sebastien!
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Re: Känner du igen den här basen?

Inlägg av SebastianNordström »

Lloyd!

Vad bra att du har fått hjälp!
Hoppas verkligen att det löser sig på ett bra sätt

Jag slänger iväg ett meddelande till Simon och ber honom kolla in den här tråden

Mvh/ Sebastian
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Känner du igen den här basen?

Inlägg av Roger Hedin »

Kanske inte nödvändig info med tanke på geografin, men de här herrarna är duktiga:
http://www.musikverkstaden.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar