Rädda sliten, sprucken och flisad sarg?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Rädda sliten, sprucken och flisad sarg?

Inlägg av hitman »

Min kontra från 1950-talet har natur-relikerats relativt hårt genom åren, när tidigare ägare verkar ha tappat den och slagit i saker. Locket och botten ska ju sticka ut en liten bit över sidorna, men på min bas har det slagits bort rätt stora flisor här och där.

Finns det något bra sätt att snygga till detta och förhindra att fler flisor lossnar?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Rädda sliten, sprucken och flisad sarg?

Inlägg av Body&Soul »

Är du händig får du tillverka nya bitar och limma på, betsa och lacka. Annars blir det en instrumentmakares jobb.

Är det utvärtes sprickor och dings funkar superlim. I så fall fyll upp något mer än nivån som ska vara. Ta ett ensidigt industrirakblad och tejpa runt det på bägge sidor så bara en bit av eggen är öppen i mitten. Sickla ner limmet till nivå med lätta tag.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Rädda sliten, sprucken och flisad sarg?

Inlägg av hitman »

Tackar för tipsen!

Superlim är ju betydligt enklare att hantera än att koka lim på en gammal häst, och i det här fallet är det ju ingenting som behöver tas isär i framtiden. Ska bara se till att inte råka limma själva fogen mellan lock/botten och sarg.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Rädda sliten, sprucken och flisad sarg?

Inlägg av Body&Soul »

Hudlim används för att limma ihop detaljerna i lådan. Detta för att att hudlimmet krymper ihop detaljerna lite och blir stumt. Senare kan man med genom att värma ta isär delarna igen.
Superlimmet däremot får fungera som fyllnad eftersom det torkar snabbt, blir hårt och går fint att sickla och slipa. Här kan du se metodiken.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rTVScFJoe24[/youtube]
Användarvisningsbild
supro
Medlem
Inlägg: 456
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 03:36
Ort: Stockholm

Re: Rädda sliten, sprucken och flisad sarg?

Inlägg av supro »

Tack för bra länk, Body&Soul!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Rädda sliten, sprucken och flisad sarg?

Inlägg av hitman »

Vilket superlim rekommenderar ni för sådana här jobb?
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Rädda sliten, sprucken och flisad sarg?

Inlägg av Body&Soul »

Jag har sett att fundamentalisterna har diskussioner om märke på superlim. Jag som är korkad köpte en liten flaska på Dollar Store. Funkade perfekt.
Skriv svar