Köpa ny kontra

Diskussioner om kontrabasar
GunnarW
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 27 feb 2016, 12:30

Köpa ny kontra

Inlägg av GunnarW »

Hej, mitt första inlägg här.
Jag fick i somras (2015) Thomanns billigaste plywoodkontra i present av musikvänner som jag nu spelar jazz med. Har spelat elbas sedan 80-talet och kontra en kort period på den tiden. Redan tycker jag dock att Thomannbasen inte är bra nog. Tumspel i de högre registren är svårt. Har filat ned stallet för att sänka strängarna men det hjälpte inte så mycket.
Vågar man köpa en ny och finare kontra hos Thomann, t ex en halvmassiv för ca 15 000? Det känns läskigt att köpa ett så dyrt instrument när man inte har känt på det...
Jag bor i Malmö, vet någon annars var man hittar ett prisvärt instrument? Jag gillar som ni förstår lågt strängläge med knorrig sustain.
(På Malmö Musikaffär står en Gewa för 10 000, men den är inte nämnvärt bättre än den jag har.)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Köpa ny kontra

Inlägg av Roger Hedin »

Jag köpte min kontra hos Marno Sörensen i Köpenhamn, på en tvärgata till "Ströget". Det är en mycket trevlig affär. Den har tydligen blivit uppköpt av http://gottfried.dk/" onclick="window.open(this.href);return false; så jag vet inte hur det står till nu. Tyvärr.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
beethoven
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 11 jan 2015, 22:47

Re: Köpa ny kontra

Inlägg av beethoven »

Ring Raphael hos Fiolbyggaren i Malmö (040-85558) eller gå in till honom.
Köpte min bas där. Han har koll och vet vad han pratar om.
Tveksam till musikaffärer. Dom har för det mesta inte mycket koll på stråkinstrument. Beställer basen någonstans och säljer den som den är, utan justering (även om vissa påstår att dom gör).
Men ring Raphael, han vet vad som är viktig.
Skriv svar