Slapvänliga strängar som funakr bra för fingerspel?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Slapvänliga strängar som funakr bra för fingerspel?

Inlägg av Svensson »

Jag kör med syntetsträngar idag (minns inte namnet) som är rätt lik sensträngar i ton och känsla. Funkar klockrent att slapa med och har ett bra "thump thump" sound. Dock fungerar de mindre bra för fingerspel, det blir lätt murrigt och svårt att få fram tonerna om man vill få fram annat än "thump, thump". Jag har kört med stålsträngar tidigare och Eurosonic (syntet med stålkärna). Stål blir för hårda att slapa med. Eurosonic (Presto) var helt okej men jag upplevde de som lite klena i ljudet. Vad kör ni andra slapande ståbasister på för strängar? Nåt nytt på marknaden värt att prova?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Slapvänliga strängar som funakr bra för fingerspel?

Inlägg av Svensson »

Kanske stål i alla fall? Nåt som testat de här?

https://www.youtube.com/watch?v=YRJhxdCg-Y4" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=3mr8MrQroiM" onclick="window.open(this.href);return false;
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slapvänliga strängar som funakr bra för fingerspel?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har beställt Innovation Silver Slaps på Nisse Palms inrådan. Vi får se, känna och höra hur de är...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Slapvänliga strängar som funakr bra för fingerspel?

Inlägg av Svensson »

Roger Hedin skrev:Jag har beställt Innovation Silver Slaps på Nisse Palms inrådan. Vi får se, känna och höra hur de är...
Okidok var har du beställt dem?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slapvänliga strängar som funakr bra för fingerspel?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag letade hysteriskt, det gick inte beställs från deras sida så jag beställde hos Gollihur. Väntar...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Slapvänliga strängar som funakr bra för fingerspel?

Inlägg av Svensson »

Roger Hedin skrev:Jag letade hysteriskt, det gick inte beställs från deras sida så jag beställde hos Gollihur. Väntar...
Ok!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Slapvänliga strängar som funakr bra för fingerspel?

Inlägg av Hazzbaz »

Jag kan också varmt rekommendera Silver Slaps.

Kan även köpas här på Dolceforte

Silver Slaps är helt säkert ett jätte bra set strängar till både pizz och slap. Kanske E är lite väl sladdrig och D aningen tråkig, så senaste året har jag blandat med Evah Pirazzi soft på E och Lenzner Jazz på D, men precis detta finns där ju hur många som helst uppfattningar om...

Om du sugen på att försätta med stålsträngar kan jag tipsa om Jargar Dolce strängar, förvånansvärt mjuka och nästan lite senaktiga för metallsträngar alltså, dock så är de ju tunnare i diametern jämfört med sensträngar... Även dessa kan köpas via Dolceforte.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Slapvänliga strängar som funakr bra för fingerspel?

Inlägg av hitman »

Roger Hedin skrev:Jag har beställt Innovation Silver Slaps på Nisse Palms inrådan. Vi får se, känna och höra hur de är...
De har jag kört och jag tyckte de var riktigt trevliga. Nu är jag ju ingen "riktig" kontrabasist, och kommer väl aldrig bli någon Mark Winchester på rockabilly-slap. Men det var lättspelade och lät bra både slappa och fingerspel.

Däremot funkar de inte att spela med stråke, så jag provar just nu D´Addario-strängar.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
beethoven
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 11 jan 2015, 22:47

Re: Slapvänliga strängar som funakr bra för fingerspel?

Inlägg av beethoven »

Raphael (Fiolbyggaren i Malmö) har pratat om några nya Pirastro strängar (har glömt namnet).
Är sugen på att prova, men plånboken är mycket tunn för tillfället.
I fallet någon av er har erfarenhet av dom, berätta gärna vad ni tycker.
Tror att han hade hemma sådana, kanske värd att kolla?
Hans telnr: 040-85558.
Cephalus
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 18 okt 2013, 07:13
Ort: Nyköping

Re: Slapvänliga strängar som funakr bra för fingerspel?

Inlägg av Cephalus »

Jag har hållt på mycket och experimenterat med att hitta strängar som är tillräckligt hårda för pizz och tillräckligt mjuka för slap, och kommit fram till att Innovation RAB:s (Rockabillies) med en sena på G både lät och kändes bäst. Tycker att G-strängen alltid låter för "plonkig" vid slap både med Eurosonics och valfritt nylonset.
HPD Stingray, 3/4 plywood, 4/4 helträ. Markbass LM800, 2st Hartke HyDrive 410, Markbass210. Bygger Kandypickups.
Skriv svar