Olika stilar på stallet

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Olika stilar på stallet

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Jag skall köpa mig ett höj och sänkbart stall till min kontra. Men ju mer jag läser om detta så verkar det finnas olika stilar, tex europeisk och belgisk. Kanske finns det fler också.

Vad är det egentligen för skillnad på dessa? Eller skall jag bara köpa en med ungefär rätt mått så att den passar min 3/4-kontra?

Mvh
MrBaloo
Cephalus
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 18 okt 2013, 07:13
Ort: Nyköping

Re: Olika stilar på stallet

Inlägg av Cephalus »

Jag skulle köpt ett kit med skruvar och modifierat stallet själv.
Gjorde det nyss på ett stall och det var inte speciellt komplicerat.
Ett problem som uppstår när man byter stall är att fötterna på stallet inte passar formen på locket och måste slipas/"täljas" in. Det brukar man låta en instumentmakare göra.

http://www.thomann.de/se/dick_hoehenver ... s_195638_0" onclick="window.open(this.href);return false;
HPD Stingray, 3/4 plywood, 4/4 helträ. Markbass LM800, 2st Hartke HyDrive 410, Markbass210. Bygger Kandypickups.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Olika stilar på stallet

Inlägg av mrbaloo »

Tack för tipset!

He, he. Har precis pratat med en man i lokalområdet som kan fixa (läs: justera översadel, stall och ev. greppbräda) min kontrabas. Han rådde mig att inte fixa ett höj- och sänkbart stall nu till en början. Utan han var inne på att justera basen enligt vad jag vill ha för känsla och sedan kommer jag förmodligen inte behöva justera stallet så jätteofta.

Skall faktiskt få lämna in basen till honom redan i morgon på lunchen. Fantastiskt! Jag som har letat (med ljus och lykta) efter någon som kan justera min bas (http://pratabas.se/viewtopic.php?f=25&t ... 8#p1269574" onclick="window.open(this.href);return false;).

/MrBaloo
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Olika stilar på stallet

Inlägg av christian veltman »

Stall i den högre skolan är kunskap/erfarenhet/smak. Instrumentmakare utgår ofta från råämne som sedan
justeras och skärs. Med tur klarar du dig utan justerbart stall. Det beror på hur basen klarar klimatet.
En del instrument klarar det utan problem, andra inte. Några basister har två stall till olika säsonger.
Ofta finsmakare som anser att det justerbara stallet tar lite av tonen. Grattis och lycka till!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Olika stilar på stallet

Inlägg av mrbaloo »

Tack! Jag fick en god pratstund med honom idag och det verkar som om jag fick jättestora förhoppningar om ett lättspelat instrument efter operationen. Det kommer att bli mycket bra tror jag.

/MrBaloo - din känner sig superglad
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Olika stilar på stallet

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har också haft funderingar på justerbart stall till min "finkontra" men är lite skeptisk, då jag inte vill förlora den goda ton som basen har. Är det någon som gjort bytet och märkt några skillnader i klangen?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
supro
Medlem
Inlägg: 456
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 03:36
Ort: Stockholm

Re: Olika stilar på stallet

Inlägg av supro »

Hej Christian, vad tycker du själv? Tar det lite av tonen eller inte? Jag har provat flera basar före/efter byte till justerbart. Ibland tycker jag det försvinner ton och botten, ibland tycker jag det låter finemang. :)

MVH Gunnar

christian veltman skrev:Några basister har två stall till olika säsonger.
Ofta finsmakare som anser att det justerbara stallet tar lite av tonen. Grattis och lycka till!
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: Olika stilar på stallet

Inlägg av Bottesini »

Roger Hedin skrev:Jag har också haft funderingar på justerbart stall till min "finkontra" men är lite skeptisk, då jag inte vill förlora den goda ton som basen har. Är det någon som gjort bytet och märkt några skillnader i klangen?
Jag bytte på min kontrabas för många år sedan men jag kan inte minnas att jag märkte någon skillnad i tonen. Men då var mitt gamla stall inte helt ok innan bytet och jag fick det gjort hos Örebro violinatelje som bara har gjort bra jobb som jag har sett.

Nu skruvar jag inte så mycket på stallet men det beror mer på lathet än något annat. :0)
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Re: Olika stilar på stallet

Inlägg av Jooel »

När min bas fick ett fast stall istället för ett med skruvar i så fick den en jämnade övergång mellan strängarna. Jag tänker att det är fråga om balans och det är därför som det ibland låter bättre med skruvar och ibland inte.
Min upplevelse är att stallet är väldigt viktigt för hur instrumentet låter så jag skulle först se till att jag har ett som är i balans mot basen. Jag menar både uppsättningen mot strängarna, passform mot locket och att det är i proportion mot basen storleksmässigt. Till exempel kan man ibland se stall med tydligt korta ben och jättemycket tak ovanför rosen, det får mig att tänka att man har tagit bort ämne på fel ställe och därmed är balans ur spel.

Vill man uppnå en lägre stränghöjd och stallet har möjlighet till att minskas så skulle jag börja där. En kan ju minska lite för att köra på ett tag och få tid till att utvärdera om man vill gå lägre. Om stallet har tight eller lagom utrymme mellan tak och ros och samtidigt långa ben kan det kanske vara läge för skruvar. (för att då kan man styra upp balansen samtidigt)

För att uppnå högre stränghöjd kan man pröva med att installera något som kallas för stallplattor. Det är helt enkelt en platta lönn som man skär till i samma storlek som stallfoten och lägger under. Kanske 1,2-1,5 mm tunn. Vill man ha högre kan man ta två plattor och få en skillnad på typ 2,5mm. Jag gjorde detta till min bas i vintras och om jag förlorade sound på det så vann jag tillbaka det i form av mer spelrum och frihet för strängen. En annan fördel är att det tar en kvart att fixa och kostade mig 250:-. Nu har basen börjat böja tillbaka så här om dagen tog jag bort en platta på varje sida. En platta gör i alla fall för mig tillräckligt stor skillnad.

Just, vad det gäller stallskruvar så görs med olika gängor. Tum och millimetergänga jag tänker att det är den största skillnaden förutom materialet. Köp millimeter så har du mer rätt än fel :)
Fast först, fråga någon kunnig om råd för att ta reda på om stallet är värt att kosta på mer typ som en skruvinstallering.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Olika stilar på stallet

Inlägg av mrbaloo »

Stallplattor har jag läst lite om. Verkar smidigt. Måste de ha samma form som locket eller är de så tunna att de anpassar sig med kraften från strängarna?
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Re: Olika stilar på stallet

Inlägg av Jooel »

De anpassar sig.
Skriv svar