Thomann kontrabasar?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Thomann kontrabasar?

Inlägg av FreCKo »

Jag har såklart blivit lite sugen på en kontrabas och då börjar man surfa runt... Och eftersom jag är vänsterhänt är det antingen 1: köpa en handbyggd jävel som kostar skjortan eller 2: konvertera en högerhänt, men så hittade jag att Thomann faktiskt har vänsterhänta kontrabasar för "bara" 900 euro. Men hur är kvaliteten på dessa? Jag har en gammal Harley Benton akustisk bas (Thomanns egna märke) och om det är samma kvalitet på kontrabasen är den ju verkligen inte värd de pengarna.

Så, har någon testat deras kontrabasar? Här är modellen jag kikat på:

http://www.thomann.de/se/thomann_kontrabass_1_l_4_4.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Thomann kontrabasar?

Inlägg av Hazzbaz »

Jag vet inte angående den du länkar till, men jag skulle alla fall inte satsa på de billigaste kontrabasar från Thomann. De flesta jag har testat låter/känns ganska mycket plåtburk, (sist jag testade en billig från Thomann var dock nog runt 4 år sen), så det kanske har förändrat sig senaste åren?

Men Thomanns Rumänska basar tillverkat av Hora med trätopp, laminat i back och sidor var bra köp för alla fall ca 7 år sen. En kunnig bassist (INTE MIG!) :wink: testa några stycken av samma modell från Thomann och han bedömde dom som bra basar helt på nivå med liknande Strunalbasar, med en något värmare/djupare (kanske långsammare? minns inte) ljud än de Strunalbasar Thomann hade på lagar.

Så et tips kolla denna istället:
http://www.thomann.de/se/thomann_kontrabass_2_l.htm Nu vet jag ju dock inte om detta är en Rumänsk bas tillverkat av Hora bas, så...
Hora Basar:
http://www.hora.ro/master_dbass_gamba.html
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Thomann kontrabasar?

Inlägg av whatawaste »

Elkontra? Verkar vara ett billigare alternativ och kräver mindre utrymme...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Thomann kontrabasar?

Inlägg av Nick »

Jag har provat ett par av Thomanns billigaste kontror. Alla har visserligen några år på nacken. De har varit väldigt ojämna i kvallitén. Några har varit dåliga, några har varit väldigt bra sett till priset.

Den du länkar till borde vara helt ok i förhållande till priset. Är ju svårt att hitta vänster-kontror.
Dock har du nog svårt att få tillbaka pengarna om du säljer den.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Re: Thomann kontrabasar?

Inlägg av SebastianNordström »

Don't do it...trust me, I've been there. Riktigt, riktigt, riktigt dålig setup.
Du kommer få byta stall, stackel, ljudpinnne, slipa greppbrädan och fixa sadeln.
Inte nice kvalité alls och hantverket på dessa billigare basar är väldigt sloppy - det har gått undan när de har byggt dem.
Skriv svar