Slap-strängar på!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Slap-strängar på!

Inlägg av Roger Hedin »

Ett set Innovation Silver Slap sitter numera på slaskkontran; de är dyrare än basen, men det funkar(!) bra. De är inte så ljud-/tonstarka, men smattrar bra när man sliter och drar. Jag har aldrig ståslappat förr, men fick det att låta helt okej i alla fall...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Slap-strängar på!

Inlägg av hitman »

Kul men smärtsamt i början!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Slap-strängar på!

Inlägg av Nyasu »

Vad är en slaskkontra?
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slap-strängar på!

Inlägg av Roger Hedin »

Nyasu skrev:Vad är en slaskkontra?
En slaskkontra är en som är billigare än strängarna. :mrgreen:
Jag blev dock förvånad över hur bra den faktiskt är, inte bara för pengarna, utan riktigt trevlig. Hittills. Den som lever får se...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slap-strängar på!

Inlägg av Roger Hedin »

Silver Slaps låter bra till vanligt pizzicato-spel också; de är bara en aning ljudsvagare. Jag har ingen "slap-pickup" än, så jag provar bara akustiskt hemma i vardagsrummet, men funkar det bra så blir det att använda basen i Elvis-bandet. That's alright, mama!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Slap-strängar på!

Inlägg av Svensson »

Har aldrig testat de strängarna men vet att många använder dem, säkert bra! Angående slapmick så har jag slutat använda det (hade ett piezzoelement under grappbrädan), försöker eq:a fram slapljudet istället, tycker att det blir ett naturligare sound, lite mer old school. Slapmickarna tenderar att få ett rätt vasst klickljud tycker jag. Bara ett tips :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slap-strängar på!

Inlägg av Roger Hedin »

Svensson skrev:Har aldrig testat de strängarna men vet att många använder dem, säkert bra! Angående slapmick så har jag slutat använda det (hade ett piezzoelement under grappbrädan), försöker eq:a fram slapljudet istället, tycker att det blir ett naturligare sound, lite mer old school. Slapmickarna tenderar att få ett rätt vasst klickljud tycker jag. Bara ett tips :).
Jag provar att sätta på Realisten så får vi se/höra...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slap-strängar på!

Inlägg av Roger Hedin »

Nu är Realisten på, tweakad genom min Fishman Platinum Pro EQ/DI. Det låter mycket bra, trots att ursprungsmaterialet inte tillhör världsklass. Slaskkontran blir en perfekt Elvis-kontra och till såna dramatiska gig som runt midsommarstången. Den skulle bara vara lilametallic... :wink: :wink: :wink:
Bild
Det ser lite skevt ut,men vi får skylla på Samsung S3-optiken. Naturligtvis ska inte heller blå maskeringstejp hålla telejacket, det var bara för stunden... :) :) :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: Slap-strängar på!

Inlägg av pieco »

:tummenupp: :clappy:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slap-strängar på!

Inlägg av Roger Hedin »

pieco skrev::tummenupp: :clappy:
Jag har sett din "nya" kontra hos Musikverkstaden; den blir MYCKET snyggare än jag förväntade mig, med tanke på hur tråkiga och fjällstugiga många gamla Bjärton har sett ut. Riktigt, riktigt fin!!! Min finkontra är hos Muskiverkstaden och får ett justerbart stall. Duktiga herrar!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slap-strängar på!

Inlägg av Roger Hedin »

Den gamla Stella-kontran, som egentligen borde vara riktigt usel, är faktiskt riktigt bra. Bättre än man kan tro och förvänta sig. Det här måste vara ett fredagsexemplar. Hur som helst, idag blev den ännu bättre, då jag plockade bort det justerbara originalstallet och flyttade över det fasta Despieu-stallet från finbasen. (Den har fått ett BRA justerbart stall...) Jag slackade lite på strängarna, placerade det fasta stallet nedanför det vingliga originalstallet och vek med lite brutal handkraft upp det, plockade bort det gamla och placerade det nya i rätt position. Det tog en minut, strängslackning inräknad. Fötterna passar exakt mot lockets krökning, radien passar precis till greppbrädan. Dock är det ett uns högre, men då Silver Slap-strängarna är rätt softa gör det inget. Den får sin gig-premiär på midsommarafton bakom dragspelsgubbarna. Bild på installationen kommer...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar