Oljud vid stråkspel

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Oljud vid stråkspel

Inlägg av sonicaddiction »

Hej!

Jag köpte nyss en beggad elkontra, en Yamaha SLB 200, med D'Addario Helicore Pizzicatos för att börja lira lite kontra igen efter ett break på 20 år. Jag köpte ny stråke och harts förra veckan och när jag lirar pizz låter det bra men när jag lirar med stråken får jag skumma flageolett-liknande övertoner på E- och ibland A-strängen. Det känns som att stråken inte riktigt orkar vibrera igång strängen.

Jag har tre gissningar på orsak:
1. Bristande teknik eftersom jag inte lirat på 20 år.
2. Ny stråke och harts. Jag har testat olika mängd harts och försöker lira som jag gjorde förr men det låter illa i alla fall.
3. Strängar. Kan strängar gjorda för pizzicato göra det svårt att lira arco eller är det mer ljudet som är anpassat? Skulle ett sätt strängar för stråke göra det lättare?

Funderar också på ett sätt lösare strängar. Mina programmerar-/elbasfingrar orkar inte riktigt med. Skulle det kunna göra stråkspel lättare också eller är det egalt?

Tack på förhand!
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: Oljud vid stråkspel

Inlägg av Bottesini »

Jag tror på 1. Ju tjockare sträng ju mer följsam och avslappnad behöver man vara för att "få med sig" strängen. G och D strängarna är oftast så tunna att de följer med oavsett.
Visst så blir det lättare med andra strängar som är mer avsedda för stråkspel men det är mest vid snabbare stråkföring och att en stråksträng då följer med snabbare i vändningarna än en pizzicatosträng.
Visst kan hartset spela roll men så länge du har basharts så borde det funka. Jag gillar Pops.

Ja det är mina tankar..


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Cornelius
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 16:20
Ort: Helsingborg

Re: Oljud vid stråkspel

Inlägg av Cornelius »

Hej och grattis till din nya bas!

Jag gissar att både 1, 2 och 3 kan spela in.

1) Tekniken behöver väckas till liv. Här finns tyvärr inga genvägar.
2) Harts: du kan ha testat för många olika sorter. Inte alla är kompatibla. Om det sitter kvar harts av ena sorten när du kommer nytt på av ett annat märke, kan det bli en konstig blandning som inte gör som man vill.
Tips: Börja om från början. Lossna skruven och froschen. Tvätta taglet med vanlig tvål och vatten. Låt det torka. Testa sen en sorts harts i taget.
Förresten, övar du med eller utan förstärkare?
3) Jag känner inte till Helicore Pizz., men dom borde ju vara anpassade för just pizzspel. Kanske ska du testa en mera allround sträng? Pirastro Obligato är en sådan, enligt min erfarenhet.
Vill du ha mjukare strängar som är skonsamma mot vänsterhanden kan sensträngar kanske vara ett alternativ. I så fall vill jag rekommendera Nyman-harts, inte Pops.

Hoppas detta var användbart.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Oljud vid stråkspel

Inlägg av Aslan »

Jag tror mest på den nya stråken och nya strängar.
Tycker det tar ett tag innan hartset funkar bra mellan stråke och sträng om de inte haft harts på sig förut.
Hartsa på så kommer det lösa sig med tiden:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: Oljud vid stråkspel

Inlägg av sonicaddiction »

Tack för kommentarerna hittills! Lite sugen på ett par tunnare Evah Pirazzi som verkar vara en vidareutveckling av Obligato.

Jag har bara ett harts (en hartsburk? -kloss? -kaka?) men har testat olika mängder. Kanske får kleta på lite mer helt enkelt och se vad som händer.

Sen står ju ett par lektioner på vinterplaneringen också...
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
Cornelius
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 16:20
Ort: Helsingborg

Re: Oljud vid stråkspel

Inlägg av Cornelius »

Evah Pirazzi är suveräna stråksträngar, och låter även bra pizzicato. Dom finns i normal och mjuk (= weich). Mitt tips är dom mjuka.
Apropå harts, om det är alldeles nytt tagel på stråken brukar jag hartsa ofta, fast i små mängder varje gång. En veckas tid eller så.
Det kan också ha betydelse för klangen att torka strängarna rena från harts efter varje speltillfälle.
Skriv svar