NS Wav Double Bass

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

NS Wav Double Bass

Inlägg av DoggyD »

Jag har (kanske mot bättre vetande svårighetsmässigt sett) på sistone umgåtts lite med tanken att köpa en EUB och tycker den här verkar ligga rätt vettigt till prismässigt. Är det någon därute som har lite råd och dåd att bistå med vad gäller för/nackdelar ljud/spelbarhet byggkvalitet osv. Finns det kanske några smarta alternativ ? Tack på förhand.
Bild
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: NS Wav Double Bass

Inlägg av Matte »

Jag kan bistå med lite ord på vägen. Har haft en i snart ett år och är väldigt nöjd.
En första recension av den när jag haft den ett tag
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=1575
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Den största nackdelen med den är att man (väl) måste ha en extern förförstärkare. Oftast brukar det vara inbyggt, men inte på denna.

Annars har den väl blivit mer eller mindre hyllad lite överallt. Ett riktigt bra köp om den ligger i rätt prisklass!
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Ok, tack för den informationen, första steget mot en EUB blir nog en Olympia OB3CE för en tretusing.
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Jag gör som du, köper en billigare för att introducera mig själv. Så tänker nog många andra också, så en så pass billig elkontra borde vara ganska så enkel att sälja vidare till nya nybörjare när man uppgraderar sig. :lol:

Vad är den där Olympia OB3CE för nåt? När jag googlar hittar jag bara en basgitarr. :S
Jag trodde Stagg EDB (som jag har beställt) var en enda i 3-4000kr-klassen... :o
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Tjena, visst är det en vanlig akustisk basgitarr jag tänker på, och tom. en riktigt bra sådan för dom pengarna (runt 3000kr), Jag hade en Guild B-30 för femton år sedan och den här Olympian är betydligt bekvämare att spela med, dessutom riktigt bra klipp i tonen och väger ingenting. Finns på DLX i Fetholm. När jag bestämmer mej för vilken EUB det blir petar jag in några rader här, ok? :)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Jag hade förmånen att prova Mattes Wav under helgen och blev helt tagen av hur skön den var att spela på...
Känns som jag har en framtida utgift som bara väntar på rätta tillfället...
Medlem i PB50+
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Derfpa skrev:Den största nackdelen med den är att man (väl) måste ha en extern förförstärkare. Oftast brukar det vara inbyggt, men inte på denna.

Annars har den väl blivit mer eller mindre hyllad lite överallt. Ett riktigt bra köp om den ligger i rätt prisklass!
Testade att köra Waven utan preamp i helgen i diverse olika riggar och det funkar. Orsaken till användandet av preamp för min del är 2 skäl, kom jag fram till på väg hem från träffen. dels så får man en signal som matchar mina elbasar bättre i nivå samt så kan jag styra soundet på waven utan att behöva ratta om stärkaern varje gång man byter intsrument. Det funkade bra att köra den utan preamp, dock så föredrar jag en mellan bas och stärkare i detta fall. Sedan är dist, envelopefilter, octaver och chorus väldigt användbart! :lol:
Skriv svar