Vad har ni för strängar på era kontror?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Vad har ni för strängar på era kontror?

Inlägg av Svensson »

Jag har haft stålsträngar för många år sen, bytte till hybridsträngar (stål/nylon) när jag började slapa mer frekvent. Har sen gått vidare till helsyntetiska och har nu återgått till stålsträngar för att de nylonsträngar jag har inte duger till så mycket mer än slap, bra ljud och fantastiskt lättspelade men murrigt och diffus ton när man spelar fingerspel och försöker "finlira". Jag har nu strängat den med Blast cult low life som ska vara en slap vänlig, mjuk stålsträng problemet är bara att jag blir helt slut efter att slapat ett par låtar! Har jag tappat tekniken eller blivit bortskämt efter flera år med mjuka syntetsträngar? Vad kö ni för strängar? Tips på allround för både slap och fingerspel mottages tacksamt!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Vad har ni för strängar på era kontror?

Inlägg av Svensson »

Kom just på att jag dryftat detta förr... :oops:

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=25&t=81066" onclick="window.open(this.href);return false;
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vad har ni för strängar på era kontror?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har löst problemet med att ha två "doghouses": en med Evah Pirazzi Weich (finkontran) och en med Silver Slaps (fulkontran).
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Vad har ni för strängar på era kontror?

Inlägg av James Bond »

Svårt att tipsa. En sträng som är grym på en bas kan vara stiff på en annan... Men om du slappar ska du nog som grundregel leta bland sena, syntet eller stål/hybrid med extra lågt tryck. För länge sen träffade jag med en kontrafixare som pratade sig varm över att sätta in en träklack nertill vid staklet, för att minska strängvinkeln över stallet, med sänkt strängtryck som effekt.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vad har ni för strängar på era kontror?

Inlägg av hitman »

Dáddario stålsträngar, funkar bra för mig som är en elbasist som fuskar med kontran så fort jag kommer åt. Jag tycker de är väldigt prisvära.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Vad har ni för strängar på era kontror?

Inlägg av Svensson »

Det kanske får bli två kontror, en renodlad slap kontra och en för "vanligt" spel, inte helt lätt att kombinera detta verkar det som. Det går ju att slap spela på de stålsträngar jag har på nu men man har ju onekligen blivit bortskämd med syntetsträngarna, är liksom inget problem med ett 2 timmars gig..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Cornelius
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 16:20
Ort: Helsingborg

Re: Vad har ni för strängar på era kontror?

Inlägg av Cornelius »

Jag har ingen som helst erfarenhet av slapspel, men jag undrar, om detta kan vara en idé:

I den klassiska repertoaren spelar man ofta solostycken på speciella strängar i hög stämning, Fiss-H-E-A ("solostämning").
Det ger mer briljans.
Om man har nerstämda solostränger, alltså vanlig E-A-D-G, för slapspel blir det kanske mjukare og snällare mot fingrarna.
Sen kan man stämma upp i solostämning (strängens normala spänning) igen för fingerspelet.

Kanske värd ett försök?
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Re: Vad har ni för strängar på era kontror?

Inlägg av Noelredding »

Hur är det med Velvets strängar då? Anima eller Garbo. Dom låter ju grymt till pizz och torde vara någorlunda lättslappade.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Skriv svar