Slipat ett stall...

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Slipat ett stall...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har väl aldrig "mekat kontra" på riktigt, men idag har jag ståendes i solen med en soptunna som arbetsbänk slipat in ett nytt stall till en av kontrabasarna. Det blev bra på riktigt. Stolt! :vinkar: :vinkar: :vinkar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av Eagle Hazze »

:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av mrbaloo »

Ingen bild, inget stall. ;-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av Roger Hedin »

mrbaloo skrev:Ingen bild, inget stall. ;-)
Mais, bien sûr...
Bild
Bild
Bild
Det är min billiga Stella-kontra som fått ett riktigt fast stall istället för det flimsiga ställbara. Innovation Silver Slaps på, och en Realist under foten...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av mrbaloo »

:tummenupp:
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+
Inlägg: 947
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:09
Ort: GBG, ju

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av LarsGBG »

Roger Hedin skrev: Det är min billiga Stella-kontra som fått ett riktigt fast stall istället för det flimsiga ställbara. Innovation Silver Slaps på, och en Realist under foten...
Ser riktigt bra ut, men vänta... är inte ställbara stall bra? Jag som funderar på att uppgradera min med ett sånt?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av Roger Hedin »

LarsGBG skrev:
Roger Hedin skrev: Det är min billiga Stella-kontra som fått ett riktigt fast stall istället för det flimsiga ställbara. Innovation Silver Slaps på, och en Realist under foten...
Ser riktigt bra ut, men vänta... är inte ställbara stall bra? Jag som funderar på att uppgradera min med ett sånt?
Jo - om det är ett kvalitetsstall. Stellas originalstall var ungefär lika stabilt som om du staplat Legoklossar på högkant. Äpplen och päron, liksom... :tummenupp:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av hitman »

Snyggt!

Eftersom jag just slipat till ett köpe-stall till min elkontra, och därför kan ana hur knepigt det måste vara att göra ett "riktigt", så är jag full av beundran för ditt mästerverk!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av Roger Hedin »

hitman skrev:Snyggt!

Eftersom jag just slipat till ett köpe-stall till min elkontra, och därför kan ana hur knepigt det måste vara att göra ett "riktigt", så är jag full av beundran för ditt mästerverk!
Njae, sååå knepigt var det inte. Jag tog det fasta stallet som hörde till min finkontra - då den fick ett bra ställbart - och ritade med en penna var jag ville ha konturen/radien på fri hand. Därefter markerade jag var strängskårorna skulle vara, och hur långt ner. Sen var det bara att gno. Grovt papper på slipklossen och sedan finare och finare. Skårorna tog jag med mina "urmakarfilar" med fint slippapper om på slutet. Fötterna formas (först) med ett slippapper (vänt uppåt) på locket på basen med ett skyddspapper inunder. Sen nöter man in formen på fötterna.

Om ett proffs tittar på mitt jobb blir det säkert utdömt. "Fel form/profil/tjocklek" och bla bla. Det tog en svettig halvtimme; sen var det klart. Jag är nöjd. :vinkar: :vinkar: :vinkar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av hitman »

Vilken tur då att jag inte är proffs, för jag tycker det ser riktigt bra ut!

På mitt stall satte jag D-strängen lite för nära G-strängen, så det skulle jag passa på att bättra när jag slipade ner en 1/2 cm. Mätte, mätte igen och kollade en tredje gång - sedan filade jag dit strängen lika fel igen...

:oops:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av Roger Hedin »

hitman skrev:Vilken tur då att jag inte är proffs, för jag tycker det ser riktigt bra ut!

På mitt stall satte jag D-strängen lite för nära G-strängen, så det skulle jag passa på att bättra när jag slipade ner en 1/2 cm. Mätte, mätte igen och kollade en tredje gång - sedan filade jag dit strängen lika fel igen...

:oops:
Det är så man lär sig... :cry: :x :wink:
Tänk på att strängskårorna inte ska vara speciellt djupa. Minst halva strängens radie ska sticka ovanför kanten. Om du fortfarande har lite marginal kan du rätta till det. I värsta fall kanske det går limma något under fötterna på stallet och forma om dessa...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av hitman »

Lutar åt att limma i en liten träbit och göra om det, tredje gången gillt...
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av kmo »

Hmm, fick dra mig ur affären med din svärmor. Kom en oväntad fönsterräkning. Skulle du sälja denna?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av Roger Hedin »

kmo skrev:Hmm, fick dra mig ur affären med din svärmor. Kom en oväntad fönsterräkning. Skulle du sälja denna?
Jag har den på annons på Vend, men en Broder på PB har påannonserat intresse och har första tjing. Fast du har andra tjing. Dock så sitter inte Silver Slaps på, utan Spirocore. Den låter så mycket bättre med dessa istället för "gummisnoddarna"...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Slipat ett stall...

Inlägg av kmo »

Thumbs up!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar