Justera greppbräda på kontra?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Justera greppbräda på kontra?

Inlägg av Svensson »

Har precis inhandlat en 40-tals kontra i helt okej skick, dock är greppbräda lite för "bananig". Jag har släppt ner strängarna men när de är 5-6 mm från greppbrädans nedre kant så är onödigt mycket avstånd mellan sträng och bräda mitt på halsen. Vad göra åt detta? Kan man göra en Quick and Dirty och värma/fukta brädan och lägga böja den nedåt för att få några mm till eller måste man hyvla? Nån som testat?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Justera greppbräda på kontra?

Inlägg av hitman »

Jag är absolut ingen expert men jag gissar att greppbrädan behöver tas loss och limmas om. Jag har tyvärr bara koll på basreparatörer i Mälardalen, någon PB-are som kan rekommendera en norrländsk sådan?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Bissen
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 10:15

Re: Justera greppbräda på kontra?

Inlägg av Bissen »

Jag kan rekommendera Niclas Berglund i Umeå!
Han har verkstan mitt i stan. Violinmakare Niclas Berglund tror jag stället heter.
Cephalus
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 18 okt 2013, 07:13
Ort: Nyköping

Re: Justera greppbräda på kontra?

Inlägg av Cephalus »

Man hyvlar/slipar greppbrädan till rätt form. Har lyckats själv med detta konststycke en gång, men är rätt säker på att basen inte skulle låta bra i en symfoniorkester efter mitt arbete. Funkar dock jättebra för rock n roll.
HPD Stingray, 3/4 plywood, 4/4 helträ. Markbass LM800, 2st Hartke HyDrive 410, Markbass210. Bygger Kandypickups.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Justera greppbräda på kontra?

Inlägg av hitman »

Cephalus skrev: lör 04 jan 2020, 10:44 Man hyvlar/slipar greppbrädan till rätt form. Har lyckats själv med detta konststycke en gång, men är rätt säker på att basen inte skulle låta bra i en symfoniorkester efter mitt arbete. Funkar dock jättebra för rock n roll.
Jag har fått höra att greppbrädan är det som håller halsen rak, en kontra har ju ingen dragstång, och att man kan räta ut den genom att värma loss greppbrädan och limma om den.


Men ni som varit med ett tag här på PB vet att jag brukar ha fel och att allt jag säger ska tas med en rejäl näve salt... :nickar:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Justera greppbräda på kontra?

Inlägg av mrbaloo »

Bissen skrev:Jag kan rekommendera Niclas Berglund i Umeå!
Han har verkstan mitt i stan. Violinmakare Niclas Berglund tror jag stället heter.
Han är säkert superbra. Tyvärr ville han inte ens ta i min bas med tång. Min bas var tydligen för billig...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Justera greppbräda på kontra?

Inlägg av Roger Hedin »

Vad jag vet ska en greppbräda ha en viss kurvighet för att strängarna inte ska surra. Min kontra har lite "relief" mitt på greppbrädan då man håller ner strängarna mot brädesänden. Det är helt okej, såvida det inte är för mycket.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar