Att hålla harts fräscht

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Att hålla harts fräscht

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Hittade detta på Talkbass:
best way to revive old pops or any other rosin for that matter is not with humidification... The best way is alcohol. Put a quarter size amount of alcohol-based hand sanitizer or 50/50 rubbing alcohol and water in the bottom of a small Tupperware container, put the rosin in a pops rosin container with the lid open, or any other method that does not allow the rosin to touch the alcohol. Leave overnight and your rosin will be soft. Leave it for 2 or 3 days and you can pour your rosin on your bow.
Det är tydligen professor Kurt Muroki på Indiana University Jacobs School of Music som tipsar om detta enkla sätt att hålla hartset fräscht.

Jag som inte använder harts så jätteofta kommer nog använda mig av detta trick i stället för att köpa dyra harts så ofta. Än håller nog min Pops-burk sig rätt så fräsch som jag köpte för något år sedan.

https://www.talkbass.com/threads/how-to ... l.1328782/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Att hålla harts fräscht

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har en flaska flytande hartslösning jag fick av Hasse Anderson i Norrköping. Hans egen formula. Rödsprit och harts i lagom blandning. Strykes på med trasa... ;)

http://pianotjanst.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Att hålla harts fräscht

Inlägg av mrbaloo »

Roger Hedin skrev:Jag har en flaska flytande hartslösning jag fick av Hasse Anderson i Norrköping. Hans egen formula. Rödsprit och harts i lagom blandning. Strykes på med trasa... ;)

http://pianotjanst.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det låter både smart och lite jobbigt och söligt att hålla på med. Undrar hur jag skall tänka här... :?:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Att hålla harts fräscht

Inlägg av Roger Hedin »

mrbaloo skrev:
Roger Hedin skrev:Jag har en flaska flytande hartslösning jag fick av Hasse Anderson i Norrköping. Hans egen formula. Rödsprit och harts i lagom blandning. Strykes på med trasa... ;)

http://pianotjanst.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det låter både smart och lite jobbigt och söligt att hålla på med. Undrar hur jag skall tänka här... :?:
Jag sölar inte med det; spriten sugs upp i trasan; hartset fastnar på stråken. Inte så tjockt, mer som en foundation för vidare gnidande med klossen... :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Att hålla harts fräscht

Inlägg av mrbaloo »

"klossen"?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Att hålla harts fräscht

Inlägg av Roger Hedin »

mrbaloo skrev:"klossen"?
Hartset. :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Att hålla harts fräscht

Inlägg av mrbaloo »

Va, skall du både köra upplöst harts *och* klossad harts varje gång du behöver stråken? Njae, jag gör i så fall som det står i litteraturen som jag läst, dvs bara klossad harts.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Att hålla harts fräscht

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, upplöst harts löser inte grundproblemet med uttorkad hartskloss.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Att hålla harts fräscht

Inlägg av mrbaloo »

I detta nu har jag burken med harts (och öppet lock) instängd i en annan burk med handsprit i botten. Om några timmar får vi se hur det gick. Spännande!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Att hålla harts fräscht

Inlägg av mrbaloo »

Knappt tre timmar senare verkar hartset vara "som nytt". Jag tror att mitt pops-harts var lite för hårt redan när jag köpte det och det hade verkligen blivit hårdare sedan dess. Men eftersom jag inte är expert på just harts så vet jag ju inte hur det skall vara.

Men nu efter behandlingen så verkar hela kakan harts vara rätt mjuk och lite klibbig. Jag vill tro att det skall vara så här för att stråken skall kunna greppa strängarna på bästa sätt. Så om jag hade fortsatt behandlingen mycket längre skulle hartset nog snart vara flytande.
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Att hålla harts fräscht

Inlägg av Rut66 »

Bra där!
Jag har själv ett "stenhårt" Pop's som skulle må bra av dylik behandling.
Skall testas.
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Att hålla harts fräscht

Inlägg av mrbaloo »

Ja, kör på det.

Nu när det gått några timmar sedan behandlingen så märks det att hartset har stelnat lite. Eller rättare sagt homogeniserats lite och blivit lite mer "normalt". Men vilket grepp mellan stråke och sträng. Så bra har det aldrig varit för mig även när hartset var nytt. Vilken skillnad!!!! Typ: "Aha, är det så här lätt att få ljud med hjälp av stråken". Nu behöver jag inte pressa stråken mot strängarna alls.
Skriv svar