Skorrande strängar

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Skorrande strängar

Inlägg av Derfpa »

Jag har nyss packat upp min Stagg EDB. :D (Minirecention kommer snart)
Jag fick ett ljudprov av tripod999 och där hörde man ett tydligt skorrande. Han hade också provat att höja stränghöjden utan att det hjälpte.
Nu när jag har fått min så har jag kunnat kolla närmre på detta. Det är tydligt att det är strängen som slå mot greppbrädan. Jag provade att höja stränghöjden, men det hjälpte inte. Jag provade att göra ett temporärt band av en tunn kabel så att strängen kom etn bit från greppbärdan, och då skorrade det inte. Så; strängen slår mot greppbrädan når man trycker ner. Finns det nåt sätt man kan fixa detta på?[/i]
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Skorrande strängar

Inlägg av Svensson »

Derfpa skrev:Jag har nyss packat upp min Stagg EDB. :D (Minirecention kommer snart)
Jag fick ett ljudprov av tripod999 och där hörde man ett tydligt skorrande. Han hade också provat att höja stränghöjden utan att det hjälpte.
Nu när jag har fått min så har jag kunnat kolla närmre på detta. Det är tydligt att det är strängen som slå mot greppbrädan. Jag provade att höja stränghöjden, men det hjälpte inte. Jag provade att göra ett temporärt band av en tunn kabel så att strängen kom etn bit från greppbärdan, och då skorrade det inte. Så; strängen slår mot greppbrädan når man trycker ner. Finns det nåt sätt man kan fixa detta på?[/i]
I värsta fall så är det fel profil på greppbrädan, den behöver i så fall hyvlas/slipas. Kolla om det skorrar lika mycket överallt eller om det är visa punkter/toner som är dåliga.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Men borde inte detta fenomenet försvinna om man ökar stränghöjden?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Derfpa skrev:Men borde inte detta fenomenet försvinna om man ökar stränghöjden?
Jo, det borde det, iaf. om man höjer nog mycket. Har du kollat om det är samma skorrande överallt eller om det är mer/mindre på vissa punkter?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Aha, så du menar om greppbrädan är ojämn?
Jag märkte att man kunde höja stränghöjden ännu mer, så nu skorrar det inte längre. :S Problemet löst! :D
Lite synd, för jag hoppades på låg stränghöjd, men då verkar det som om det itne går smärtfritt. :/
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Derfpa skrev:Aha, så du menar om greppbrädan är ojämn?
Jag märkte att man kunde höja stränghöjden ännu mer, så nu skorrar det inte längre. :S Problemet löst! :D
Lite synd, för jag hoppades på låg stränghöjd, men då verkar det som om det itne går smärtfritt. :/
Jepp, om det är en grop på ett ställe och du trycker ner strängen i "gropen" så tar strängen i i "uppförsbacken" vilket ger ett skorrande ljud. Om du flyttar fingret upp på"kullen" i stället så försvinner skorrandet.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bulgrim
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:19
Ort: Orsa

Inlägg av Bulgrim »

Derfpa skrev:Aha, så du menar om greppbrädan är ojämn?
Jag märkte att man kunde höja stränghöjden ännu mer, så nu skorrar det inte längre. :S Problemet löst! :D
Lite synd, för jag hoppades på låg stränghöjd, men då verkar det som om det itne går smärtfritt. :/
Jo, men vi vill höra ljudfiler från dig också! :)
Hellboy skrev:NO PICS, NO STAGG!!! :D

//J
+1
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Det kommer, det kommer! ;)
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Kundtjänst

Inlägg av Tripod »

Jag talade med Thomanns kundtjänst om skorrandet. De menade att om halsen är lite krokig som kan det bli just den effekten. I så fall så är det bara att byta ut basen mot en ny.
Men om det nu är så att man helt enkelt måste ställa in en jättestor stränghöjd för att det ska funka (det är ju erfarenheten som både derfpa och jag gjort) så är det kanske en nackdel man får ta med en så billig bas? Men visst vore det trevligare med en riktigt lättspelad bas med låg stränghöjd! Men i övrigt är jag helt nöjd med den. Kul, och låter bra, tycker jag, trots allt.
Senast redigerad av Tripod den sön 08 jun 2008, 16:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Om det skorrar lika mycket över hela halsen, undantaget slutet av greppbrädan, så är det helt normalt. Skorrandet hör ju till ljudet, om man kör med stålsträngar och låg stränghöjd. Skorrandet kommer nog fram lite extra p g a av micken också, den tar ju upp alla vibrationer. Om man jämför med en akustisk kontra så hörs ju skorrandet mest på nära håll, sedan försvinner det om man stor en bit bort från basen, då man hör det som kommer från lådan mer. På det ljudklippet som någon hade spelat in lät som helt normalt skorrande i mina öron. Vill man inte att det ska skorra får man antingen höja strängarna eller byta till strängar som har kortare sustain. Vill man att ljudet ska likna en akustisk kontra så kan det vara en god idé att skaffa stummare strängar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Kolla också att dom inte dragit justerstången i halsen för hårt. Tryck ner strängen vid första och sista "band". Typ låga F på E-strängen och nära där greppbrädan slutar. Det ska vara ett litet glapp mellan strängen och greppbrädan mitt på halsen. Ca 1 - 1,5, millimeter. Ligger strängan ann mot greppbrädan måste ni släppa lite på justerstången. Detta kan också vara en anledning till att det skorrar. Kolla även dom andra strängarna på samma sätt för att checka att halsen är rak.

//Jan
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Hellboy skrev:Kolla också att dom inte dragit justerstången i halsen för hårt. Tryck ner strängen vid första och sista "band". Typ låga F på E-strängen och nära där greppbrädan slutar. Det ska vara ett litet glapp mellan strängen och greppbrädan mitt på halsen. Ca 1 - 1,5, millimeter. Ligger strängan ann mot greppbrädan måste ni släppa lite på justerstången. Detta kan också vara en anledning till att det skorrar. Kolla även dom andra strängarna på samma sätt för att checka att halsen är rak.

//Jan
När jag trycker ner E-strängen på låga F är det en stränghöjd på 8-9 mm mitt på. Ändå skorrar det. Betydligt mer på Fiss än på F, av någon anledning, men även på F.
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Jag har samma mått som dig, 8-9mm. Men nu har jag inte så mycket skorr, eftersom jag har höjt stränghöjden.
Ni med akustiska 3/4 basar, hur högt mått får ni mitt på strängen när ni trycker ner låga F?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Derfpa skrev:Jag har samma mått som dig, 8-9mm. Men nu har jag inte så mycket skorr, eftersom jag har höjt stränghöjden.
Ni med akustiska 3/4 basar, hur högt mått får ni mitt på strängen när ni trycker ner låga F?
Jag vet inte, ska kolla men jag tycker att 8-9 mm låter rätt högt så det borde finnas plats för strängen att svänga. Om det skorrar mer på Fiss än på F så kan det bero på att greppbrädan är ojämn, att du har en grop på Fisset. Kolla med en rätskiva eller stållinjal hur greppbrädeprofilen ser ut.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hellboy skrev:Kolla också att dom inte dragit justerstången i halsen för hårt. Tryck ner strängen vid första och sista "band". Typ låga F på E-strängen och nära där greppbrädan slutar. Det ska vara ett litet glapp mellan strängen och greppbrädan mitt på halsen. Ca 1 - 1,5, millimeter. Ligger strängan ann mot greppbrädan måste ni släppa lite på justerstången. Detta kan också vara en anledning till att det skorrar. Kolla även dom andra strängarna på samma sätt för att checka att halsen är rak.

//Jan
Japp, jag fick tipset av en fiolmakare en gång att han ungefär en strängtjockleks spel när man trycker ner strängen i bägge ändar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

hur går det med skorrandet..funderar starkt på att skaffe mig en stagg...men ni får vara testpiloter..hehe
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

lars-på-bas skrev:hur går det med skorrandet..funderar starkt på att skaffe mig en stagg...men ni får vara testpiloter..hehe
Trots att jag ännu inte lyckats lösa mitt problem helt och hållet så rekommenderar jag basen. Gitarristen i mitt band är amatörgitarrmek. Han har skruvat fram och tillbaks en hel del nu. Han har alltså laborerat med justerstången och stränghöjden. Nu är det NÄSTAN bra. Men Thoman har redan godtagit reklamationen för längesen och nu begärt in basen. Men pga en luciaspelning med bandet i morgon fredag (I Tjörnarp) så har jag inte skickat in den än. Men efter giget åker den iväg. Men som det låter på andras berättelser så verkar det ju vara osäkert om nästa är bättre på den här punkten. De kanske kräver en hel del skruvande, helt enkelt.
Men som sagt. Den är nu nästan skorrfri, och Thomann har varit mycket bra att tala med, så jag avråder ingen att köpa den.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Äntligen!

Inlägg av Tripod »

lars-på-bas skrev:hur går det med skorrandet..funderar starkt på att skaffe mig en stagg...men ni får vara testpiloter..hehe
Nu har gitarristen varit på basen igen och skruvat. Han har släppt efter lite till på justerstången och nu måste jag säga att jag är nöjd. I vissa lägen kan man visserligen fortfarande spåra en antydan till skorr, men det är så pass lite att jag aldrig skulle ha tänkt på det om det inte varit den här historien innan.

Därför tror jag att jag ger tusan i att skicka ner basen till tysken, även om de godkänt reklamationen. Det skulle innebära att jag fick vara utan bas under en okänd tid, och sedan är det inget som garanterar att inte allt börjar om igen. Gitarristen måste kanske börja skruva på den nya också, och sen dröjer det månader innan det funkar.

Nej, jag behåller den nu och är nöjd med min bas som jag fick för 3800:- Nu har valutakursen gjort allt från Thomann märkbart dyrare.

För övrigt hade vi vårt allra första gig med det här bandet i fredags, och det gick alldeles utmärkt. Basen väckte förstås viss uppmärksamhet. Den har bra coolhetsfaktor.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Kul att det har fixat sig! Hade du några ljudklipp med basen? Skulle vara kul att höra.
_____________________________________
www.grassride.com
Stefan Sundberg
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 20:59
Ort: Strömstad

Vad är det värt att köpa billigt - när det inte funkar?

Inlägg av Stefan Sundberg »

Jag får ett par gånger i månaden in folk i verkstan som har köpt något billigt stråkinstrument, problemet är bara det att det (som i ditt fall) inte går (så bra) att spela på!

Så vad är billigt?

Svaret på din fråga är: "En greppbräda skall vara konkav och inte konvex. Fel form orsakar durr. Kontrollera om greppbrädan är av svärtad hårdträ eller riktig ebenholts. Ebenholtsgreppbräda skapar en förutsättning för ett långt brukande utan problem med nedslitning och missljud. Kontrollera att det finns "luft" mitt under strängen genom att trycka ned den vid båda ändarna av greppbrädan."

Detta tips och andra finns här -> http://www.fiolbygg.se/html/bas1.asp

Den som köper en bas av mig får en bas, som man kan spela på direkt - inget tjafs.

MVH Stefan Sundberg (instrumentmakare i Strömstad)
->Stefan Sundberg<-
http://www.fiolbygg.se
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Vad är det värt att köpa billigt - när det inte funkar?

Inlägg av Tripod »

Stefan Sundberg skrev:Jag får ett par gånger i månaden in folk i verkstan som har köpt något billigt stråkinstrument, problemet är bara det att det (som i ditt fall) inte går (så bra) att spela på!

Så vad är billigt?

Svaret på din fråga är: "En greppbräda skall vara konkav och inte konvex. Fel form orsakar durr. Kontrollera om greppbrädan är av svärtad hårdträ eller riktig ebenholts. Ebenholtsgreppbräda skapar en förutsättning för ett långt brukande utan problem med nedslitning och missljud. Kontrollera att det finns "luft" mitt under strängen genom att trycka ned den vid båda ändarna av greppbrädan."

Detta tips och andra finns här -> http://www.fiolbygg.se/html/bas1.asp

Den som köper en bas av mig får en bas, som man kan spela på direkt - inget tjafs.

MVH Stefan Sundberg (instrumentmakare i Strömstad)
Ja, det tror jag säkert att det är mer problemfritt att köpa en riktigt fin bas. Men hela den här tråden handlar ju om en budgetlösning. Om jag spelade bas på heltid och kommersiellt framgångsrikt skulle jag absolut köpa instrument hos dig eller någon kollega till dig. Men detta är ett instrument för 4000 kronor. Det är en nivå som ingen proffsbyggare kan konkurrera på överhuvudtaget. En fin proffsbyggd bas är inget alternativ alls för mig. Alternativet till Staggbasen är ingen bas alls. Och då tycker jag det är jättekul att det faktiskt går att spela riktigt bra på Staggen, även om det var en del intrimningsbekymmer.
Sedan har jag all respekt för dina yrkeskunskaper och hoppas att den delen av marknaden som dels inte låter sig nöjas med budgetlösningar och dels har råd med premiuminstrument räcker till för alla duktiga instrumentmakare.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

Jag skickade tillbaka en STAGG EDB till Thomann för att tonen A på "andra bandet" på G-strängen skorrade alldeles för mycket. Nu har jag fått hem en ny men den verkar ha exakt samma problem. Men, om man spelar den tonen lite svagare så hörs det inte så mycket och den finns ju faktiskt på fler ställen så jag tror att jag behåller basen.
En budgetlösning är en budgetlösning!
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

Nu har jag slängt på ett set Thomastik Spirocore och skorret försvann! :D
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Dnilke skrev:Nu har jag slängt på ett set Thomastik Spirocore och skorret försvann! :D
Jaha? Det kanske var därför mitt skorr försvann också? Jag trodde att det helt och hållet berodde på min gitarrists skruvande på basen. Men samtidigt har jag ju faktiskt också bytt strängar på den. Thomann säger själva att de som sitter på är absolut allra billigaste kinesiska strängarna de kan få tag på.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

Thomann säger också att de känner till det här problemet och jag får fortfarande skicka tillbaka den andra basen också om jag vill men om den inte blir sämre så behåller jag den. Även om det tar lite tid att skicka instrument fram och tillbaka så måste jag säga att Thomann är mycket bra och smidiga att ha att göra med!

Jag har precis lämnat bort Staggen för att få sadeln fixad så i morgon ska det bli spännande att se hur bra den kan bli.

Jag hade 3/4 strängar så jag fick ta bort lite av det röda, har någon prövat om 4/4 strängar passar bättre?
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Skriv svar