Sensträngar vilka ska man välja?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Sensträngar vilka ska man välja?

Inlägg av cougar »

Har funderat länge på att skaffa Sensträngar och vet ej vilka man ska ta samt grovlek.. nuvarande strängar är presto ultralight och funkar helt ok. men jag provade sensträngar en gång och vilken känsla! men somsagt vad är det bästa för mig typ. vil ju gärna ha tunna strängar.

tips var och vilka strängar man ska skaffa sig?
skötsel, hållbarhet?

tack i förhand
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Kör du med senor Matti?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

ser jävligt grova ut. eller det kanske är bra om man går över till sen?
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Japp jag kör med dessa sensträngar och är supernöjd. Plus att dom är rätt billiga.
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Jag har kört med Lentzner i många år nu, för de är billiga. Mitt rekord var ett helt set för 160 euro men normalpris kan vara runt 2k. Kanske fortfarande finns för hyfsade priser hos stråklangaren på Hötorget, Gottfrids musik.

OBS! Och detta är viktigt. När du köpt strängarna, låt de ligga i olja i 24 timmar innan du drar på dem på basen. Smörj sedan någon gång i månaden när de sitter på. Om strängarna torkar ut lindar de upp sig och går av inom ett år, fortare om de utsätts för fuktiga utomhusgig. De ska alltid vara lite flottiga och lukta härsket...
Vad det gäller val av olja vet jag att det finns gott om åsikter, valnötsolja från apoteket och barnängen babyolja har jag hört folk som använder. Men det jag rekomenderar och har använt sedan förra årtusendet är vanlig matolja. Ni vet, Zeta eller coop eller nån. Vanlig matolja.
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag är fortfarande sugen att testa senor men vette fan om man orkar hålla dom i trim. :D. Jag gillar slapljudet med sensträngar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

men vilken grovlek ska man typ ha? kör ju ultrlight nu med mina presto.
Hate Thy Neighbour!
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

cougar skrev:men vilken grovlek ska man typ ha? kör ju ultrlight nu med mina presto.
Clef är i grovlek som Medium Presto.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

spaceboy skrev:
cougar skrev:men vilken grovlek ska man typ ha? kör ju ultrlight nu med mina presto.
Clef är i grovlek som Medium Presto.
okej jag hade medium innan och dom var ju jävligt grova. men det kanske är skillnad spel mässigt med grovlek på sensträngar och nylon. lite grova är kanske bättre?
Hate Thy Neighbour!
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

cougar skrev:
spaceboy skrev:
cougar skrev:men vilken grovlek ska man typ ha? kör ju ultrlight nu med mina presto.
Clef är i grovlek som Medium Presto.
okej jag hade medium innan och dom var ju jävligt grova. men det kanske är skillnad spel mässigt med grovlek på sensträngar och nylon. lite grova är kanske bättre?
Är väl olika vad man föredrar för grovlek,. Vad beträffar skillnad spelmässigt så tycker jag att mellan Glef och Presto(meduim) inte var så stor skillnad, nylon har en längre ton och inte kräver samma undehåll om man använder olja. Glefen känns mer "rå", en av mina basar har jag inte oljat strängarna på och har kört med dom i ca 2 år och dom låter kanon.Sensträngen är lite mer "döda" men funkar bra för mig.

Det dröjer oxå innan sensträngarna "sätter" sig, dvs behåller stämmningen, Preston är inte så tempratur känslig heller och behöver inte alls så lång tid innan den "sätter" sig..

Personligen så tycker jag att Glef är kanon men det finns säkert andra bra sensträngar oxå, som vanligt så kostar det att hitta sina strängar eller basar, tyvärr. Lycka till/K
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Spaceboy, vad har du för åsikter map ljud etc mellan Presto och sensträngar?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

okej men hållbarheten är ok? vill inte få en snärt rätt i pannan på en gig! hahaha
tänker nog prova "glef" var hittar jag dem förresten?
Hate Thy Neighbour!
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

cougar skrev:okej men hållbarheten är ok? vill inte få en snärt rätt i pannan på en gig! hahaha
tänker nog prova "glef" var hittar jag dem förresten?
Se Mattis länk, jag köper därifrån och tar ca 1-2 veckor och inga problem alls.
http://www.uptonbass.com/Clef-Gut-Uprig ... s-Strings/
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

Svensson skrev:Spaceboy, vad har du för åsikter map ljud etc mellan Presto och sensträngar?
Menar du slapljudet(map)? svårt att beskriva men senan har inga övertoner som "stör" och lite goare...svårt att beskriva men mjukare snärt eller vad man ska säga...jätte dåligt beskrivning, sorry!

Min första reaktion när jag började med sensträngar var att dom var så döda...men har man kört ett tag så är det skitgött med senor och man kan spela högt utan rungång, brukar gaffa f-hålen om det rundar.

Tycker att det är värt att prova, finns säkert någon pratabasar som vill köpa om man inte skulle vara nöjd.
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

cougar skrev:okej men hållbarheten är ok? vill inte få en snärt rätt i pannan på en gig! hahaha
tänker nog prova "glef" var hittar jag dem förresten?
hållbarheten är bra.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

spaceboy skrev:
cougar skrev:okej men hållbarheten är ok? vill inte få en snärt rätt i pannan på en gig! hahaha
tänker nog prova "glef" var hittar jag dem förresten?
hållbarheten är bra.
okej.. tackar
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

spaceboy skrev:
Svensson skrev:Spaceboy, vad har du för åsikter map ljud etc mellan Presto och sensträngar?
Menar du slapljudet(map)? svårt att beskriva men senan har inga övertoner som "stör" och lite goare...svårt att beskriva men mjukare snärt eller vad man ska säga...jätte dåligt beskrivning, sorry!

Min första reaktion när jag började med sensträngar var att dom var så döda...men har man kört ett tag så är det skitgött med senor och man kan spela högt utan rungång, brukar gaffa f-hålen om det rundar.

Tycker att det är värt att prova, finns säkert någon pratabasar som vill köpa om man inte skulle vara nöjd.
map=med avseende på :). Det var ljudet som helhet jag tänkte på. Sensträngar låter bra men jag tänkte jämförelsen mellan Presto och sena. Jag blir mer och mer sugen att testa sensträngar!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

En bra sena på en bra bas är hur underbart som helst! Tänkker ändå byta till stålisar dock.

Har haft mina senor ca. 2 år nu utan att smörja, men de fungerar skitbra ändå (ångrar dock att jag inte har smörjt för då hade des äkert blivit ännu bättre). Sen är det ju det här med att det finns senor där E och A är spunna med stål. Såna har jag. Om man ska köra slap rekomenderar jag att köra med helt rena senor eller ev. stålspunnen E-sträng. Tycker det blir klånkigare ljud med spunna strängar.
_____________________________________
www.grassride.com
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Sensträngar vilka ska man välja?

Inlägg av Mr Praline »

cougar skrev:tips var och vilka strängar man ska skaffa sig?
De som kommer sist in i butiken...
Skriv svar