Stålsträngar

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Stålsträngar

Inlägg av melodika »

Finns det nån som vet några hyfsat billiga stålsträngar till kontra?
Har kikat lite på Thomann men jag fattar inte riktigt, orkesterstämning?
Jag vill ju ha EADG :oops:
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Stålsträngar

Inlägg av jannej »

melodika skrev:Finns det nån som vet några hyfsat billiga stålsträngar till kontra?
Har kikat lite på Thomann men jag fattar inte riktigt, orkesterstämning?
Jag vill ju ha EADG :oops:
Orkesterstämning är när du stämmer i EADG. Solostämning är om du stämmer i F#BEA. Egentligen är solosträngarna bara lite tunnare. Vissa brukar tycka om att ha lite mindre "tension" och använda solosträngar men stämma i EADG.

Vilka strängar du ska ha beror lite på vad du ska spela. Antar att du ska "knäppa" (=pizzicato), så räkna med någon tusenlapp för ett set. Jag gillar Thomastik Spirocore (räkna med 2 månaders inkörning) eller D'ddario Helicore Hybrid (eller Pizzicato) eller Pirastro Jazzers. Corelli är också bra. De allra billigaste noname-strängarna tror jag inte kan rekommendera. Ska du spela rockabilly är det säkert andra strängar som gäller, någon kanske kan fylla i?

Kolla in http://saitenkatalog.de/ också
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Re: Stålsträngar

Inlägg av melodika »

jannej skrev:
melodika skrev:Finns det nån som vet några hyfsat billiga stålsträngar till kontra?
Har kikat lite på Thomann men jag fattar inte riktigt, orkesterstämning?
Jag vill ju ha EADG :oops:
Orkesterstämning är när du stämmer i EADG. Solostämning är om du stämmer i F#BEA. Egentligen är solosträngarna bara lite tunnare. Vissa brukar tycka om att ha lite mindre "tension" och använda solosträngar men stämma i EADG.

Vilka strängar du ska ha beror lite på vad du ska spela. Antar att du ska "knäppa" (=pizzicato), så räkna med någon tusenlapp för ett set. Jag gillar Thomastik Spirocore (räkna med 2 månaders inkörning) eller D'ddario Helicore Hybrid (eller Pizzicato) eller Pirastro Jazzers. Corelli är också bra. De allra billigaste noname-strängarna tror jag inte kan rekommendera. Ska du spela rockabilly är det säkert andra strängar som gäller, någon kanske kan fylla i?

Kolla in http://saitenkatalog.de/ också
Man tackar =). Jag är nybörjare på kontra. Spelar mest Rockabilly/ Rock n´Roll och en del visor. Största anledningen till stålsträngar är mickarna, jag kommer ha en magnetpickup på den.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Spirocore-strängarna är säkert lite för hårda mot fingrarna om du ska slappa. Jag har ingen koll på sånt. Jag tror det finns speciella strängar för detta ändamål.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag och några till på forumet kör med Eurosonic/Presto. Det är en syntetsträng med stålkärna, mjuk och behaglig men ändå "stabil", stålkärnan gör att det går utmärkt bra att anväda magnetpickup! De är dessutom slapvänliga, kostar 1500 :- på Jam.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Svensson skrev:Jag och några till på forumet kör med Eurosonic/Presto. Det är en syntetsträng med stålkärna, mjuk och behaglig men ändå "stabil", stålkärnan gör att det går utmärkt bra att anväda magnetpickup! De är dessutom slapvänliga, kostar 1500 :- på Jam.
Eller 1100:- nånting på tysken (+150:- i frakt och det blir ändå billigare...)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Inlägg av melodika »

fieldflower skrev:
Svensson skrev:Jag och några till på forumet kör med Eurosonic/Presto. Det är en syntetsträng med stålkärna, mjuk och behaglig men ändå "stabil", stålkärnan gör att det går utmärkt bra att anväda magnetpickup! De är dessutom slapvänliga, kostar 1500 :- på Jam.
Eller 1100:- nånting på tysken (+150:- i frakt och det blir ändå billigare...)
Bra, då har jag lite på fötterna. Jag har en vit Thomann-kontra på väg mot sverige, så jag får se vad som sitter på den först. Om de strängarna går att använda.
Skriv svar