Basist i Malmö sökes.

Annonsera efter musiker eller erbjud dina tjänster
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av fieldflower »

Men hörrni - det är väl skitbra om ett band vet vad de gillar och är ute efter så man slipper känna sig bortgjord om man kommer med helt fel prylar till audition, eller bara fel mindset.

Kan man bli överraskad av att en 6-strängad über-aktiv bas skulle passa in i sammanhanget - självklart.
Är det troligare att ett genre-typiskt ljud från genre-typisk utrustning passar in - ja, troligen.
Är det troligast att en basist som älskar rätt genre och verkligen strävar efter precis DET ljudet passar in allra bäst - självklart.

Vi vet att ljudet sitter i fingrarna, men fingrarna sitter på basisten, och basisten har preferenser...;)

Låt nu alla som blev lite svettiga i pannan då de läste musikbeskrivningen höra av sig och testa.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av BBQV »

Precis så Peter!
Jag gillar beskrivningen men passar inte in vare sig åldersmässigt eller geografiskt. :cry:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Body&Soul »

Jag är dessutom för ful.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Håcke »

Body&Soul skrev:Jag är dessutom för ful.
Nej nej!
Vi fula människor är ju bara en tillgång för dom vackra.
Då ser dom ju bara vackrare ut bredvid oss.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av strummer »

Tjenare
Jag tycker det är en jättebra annons, och efter att ha lyssnat på skivan står det ju klart att det inte behövs någon med monster-chops, utan mer attityd, vilket ju gör att många kan söka jobbet:)
Sen finns det ofta basister med både och, men helt ärligt, några av svaren i denna tråd påminner sjukt mycket om Jeff Berlins ändlösa gnäll om brist på respekt för basister.
Håller dock med Klasextas om att det känns toppen att resten av baandet bryr sig så mycket om basljudet!
I mina band har vi inte riktigt så hårda regler, men när sångaren dök upp med 3/4-brallor och retard-sandaler var jag tvungen att sätta ner foten:D
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Grafen »

Är det pannbands-Joey som är tillbaka?
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: sön 03 jun 2012, 18:18
Ort: Stockholm

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Zoufbass »

Strummers text +2000
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av funkys**t »

Grafen skrev:Är det pannbands-Joey som är tillbaka?
Hahahaha!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Ebbe »

strummer skrev:Tjenare
Jag tycker det är en jättebra annons, och efter att ha lyssnat på skivan står det ju klart att det inte behövs någon med monster-chops, utan mer attityd, vilket ju gör att många kan söka jobbet:)
Sen finns det ofta basister med både och, men helt ärligt, några av svaren i denna tråd påminner sjukt mycket om Jeff Berlins ändlösa gnäll om brist på respekt för basister.
Håller dock med Klasextas om att det känns toppen att resten av baandet bryr sig så mycket om basljudet!
I mina band har vi inte riktigt så hårda regler, men när sångaren dök upp med 3/4-brallor och retard-sandaler var jag tvungen att sätta ner foten:D
Tack! Helt rätt angående vad vi är ute efter. Låtarna är inte speciellt tekniskt avancerade alls, även om nya plattan kräver lite mer av en basist än debutskivan. Det handlar mer om att ha lite känsla för dynamik och att spela stabilt och tight. Som du säger behöver absolut inte det ena utesluta det andra.

Ibland behöver man sätta ner foten helt enkelt. Det är precis det jag gör nu efter att ha testat ett par fingerspelande basister med aktiva femsträngade basar. Att se denna annonsen som att jag försöker ändra på någon som gillar att spela med fingrarna på aktiva femsträngade basar är en grov feltolkning. Det handlar om att jag letar efter någon med samma preferenser som vi i bandet. Är det verkligen så konstigt att leta efter någon liktänkande? Har väldigt svårt att se hur det kan provocera någon. Jag är "bara" 28 år gammal men jag har spelat musik i olika band i över 15 år. Ganska löjligt att försöka läxa upp mig i hur man söker bandmedlemmar. Ett par basister har redan hört av sig och visat intresse. Det löser sig säkert förr eller senare.
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: lör 30 dec 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Johanivansson »

Zoufbass skrev:Strummers text +2000
+ Ytterligare 2000.

Självklart har man ju preferenser på hur de man anlitar/tar in ett band ska låta. Och att överlämna till basisten att sköta det soundet osv helt blir ju lite av en tankevurpa, eftersom man ju först måste vara säker på att man tänker likadant. Om jag tex spelar in och producenten har synpunkter på mitt sound osv så är det ju hen som har "rätt". Producenten, eller i detta fall resten av ett band, har ju en idé, en vision om hur det ska låta. Ens spetskompetens i bas spelar ingen roll i det läget, om man har olika ideal.

Och välkommen hit, Ebbe. Jag tycker inte att du visat brist på respekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hiitomaa
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 02 dec 2014, 22:10

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Hiitomaa »

Ebbe älska att du står för vad tycker och känner. Lycka till med sökandet av basist.
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av shadowskimmer »

Strummer har helt rätt. Några andra överraskar mig med sin fientlighet - strunta i dem Ebbe, du behöver absolut inte försvara ditt inlägg. Hade jag bott i Malmö hade jag gärna setts och snackat fast jag på papperet är litet för gammal. ;-)
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Dan the Man »

Bra Ebbe! Alltid bra att veta vilket sound man är ute efter.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Skriv svar