Basist i Malmö sökes.

Annonsera efter musiker eller erbjud dina tjänster
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Ebbe »

Tja!

Jag söker en basist mellan 25 och 30 år. Du ska vara peppad på att spela och skapa musik med ett rockband. Du får gärna vara intresserad av olika sound och vara villig att prova nya saker. Vi gillar rörförstärkre, fenderbasar, effektpedaler, vintage oljud. Vi gillar inte instruktiosnvideo-basar, aktiva mickar och allt för digitala och tråkiga ljud. Det är bra om du är mer kreativt, än tekniskt lagd. Du ska även vara peppad på att komma ut och lira, gärna ha lite tidigare erfarenhet av detta också. Körkort är ett stort plus.

Bandet ifråga heter Pharoes. Vi är baserade i Malmö. Vi spelar tung, 90-tals influerad alternativ-rock. Vi är inspirerade av band som Smashing Pumpkins, Failure, Thrice, Deftones, Cave In, Hum, Baroness, Quicksand, Silverchair med mera. Du kan lyssna på vår debutskiva här:

http://open.spotify.com/album/247leVK9bPigxUlG3B057o" onclick="window.open(this.href);return false;

Resonerar detta väl med dig, eller känner du någon som skulle kunna vara peppad på att spela med oss, tveka inte att höra av dig. Kontakta mig via pratabas.se eller dra iväg ett mail till pharoesband@hotmail.com
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av BBQV »

Kolla med Groovyjr, han gillar rör, Fender och rock och bor i Malmö. Dessutom är han en jävel på bas! All round good guy.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av bassace »

Ebbe skrev:Tja!

Jag söker en basist mellan 25 och 30 år. Du ska vara peppad på att spela och skapa musik med ett rockband. Du får gärna vara intresserad av olika sound och vara villig att prova nya saker. Vi gillar rörförstärkre, fenderbasar, effektpedaler, vintage oljud. Vi gillar inte instruktiosnvideo-basar, aktiva mickar och allt för digitala och tråkiga ljud.
Är mellan 50 och 60 år. Har spelat så länge jag kan minnas, anser att det man spelade på basen förr borde duga gott även idag. Har hittat mitt sound och vet hur det ska låta. Har haft min stärkare länge och den duger gott fortfarande, bas är ändå bara bas. Basgångar är redan uppfunna så varför måste man gör nya hela tiden?

När kan jag komma och provspela?
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Ebbe »

BBQV skrev:Kolla med Groovyjr, han gillar rör, Fender och rock och bor i Malmö. Dessutom är han en jävel på bas! All round good guy.
Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Ebbe »

bassace skrev:
Ebbe skrev:Tja!

Jag söker en basist mellan 25 och 30 år. Du ska vara peppad på att spela och skapa musik med ett rockband. Du får gärna vara intresserad av olika sound och vara villig att prova nya saker. Vi gillar rörförstärkre, fenderbasar, effektpedaler, vintage oljud. Vi gillar inte instruktiosnvideo-basar, aktiva mickar och allt för digitala och tråkiga ljud.
Är mellan 50 och 60 år. Har spelat så länge jag kan minnas, anser att det man spelade på basen förr borde duga gott även idag. Har hittat mitt sound och vet hur det ska låta. Har haft min stärkare länge och den duger gott fortfarande, bas är ändå bara bas. Basgångar är redan uppfunna så varför måste man gör nya hela tiden?

När kan jag komma och provspela?
Festligt svar!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Basist i Malmö sökes.

Inlägg av inber »

Bra att man inte får ha aktiva mickar i ert band. Vi hade en kille i vårt band tidigare som hade ospunnen G-sträng på sin gura. Lät inte bra alls, så nu söker vi bara folk som har rätt sorts strängar. :mrgreen:

P.S. Det viktigaste är väl att man är en skön typ och spelar bra...? Lycka till med basistletandet! D.S.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Ebbe »

inber skrev:Bra att man inte får ha aktiva mickar i ert band. Vi hade en kille i vårt band tidigare som hade ospunnen G-sträng på sin gura. Lät inte bra alls, så nu söker vi bara folk som har rätt sorts strängar. :mrgreen:

P.S. Det viktigaste är väl att man är en skön typ och spelar bra...? Lycka till med basistletandet! D.S.
Om vi nu har jobbat mycket med bandets sound, i form av hur olika gitarrer, stärkare och effekter låter, är vi då inte tillåtna att ha en preferens när det kommer till basljudet och vilken typ av basist vi vill spela med? Eller vi ska välkomna en Dreamtheater-kille med en fem-strängad möbelbas, utrustad med emg-mickar, kopplad rakt in i sin laptop och ut i pa-systemet, bara för att en proffstyckare på ett forum anser att det är viktigast att vara skön och spela bra? Kör hårt! Starta ett eget skönt band och kör med aktiva mickar, men det kanske skulle kunna vara okej för dig om vi i vårt band väljer vårt eget sound eller?
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 16:49
Ort: Örebro

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Utte »

Bild
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Basist i Malmö sökes.

Inlägg av inber »

Ebbe skrev:
inber skrev:Bra att man inte får ha aktiva mickar i ert band. Vi hade en kille i vårt band tidigare som hade ospunnen G-sträng på sin gura. Lät inte bra alls, så nu söker vi bara folk som har rätt sorts strängar. :mrgreen:

P.S. Det viktigaste är väl att man är en skön typ och spelar bra...? Lycka till med basistletandet! D.S.
Om vi nu har jobbat mycket med bandets sound, i form av hur olika gitarrer, stärkare och effekter låter, är vi då inte tillåtna att ha en preferens när det kommer till basljudet och vilken typ av basist vi vill spela med? Eller vi ska välkomna en Dreamtheater-kille med en fem-strängad möbelbas, utrustad med emg-mickar, kopplad rakt in i sin laptop och ut i pa-systemet, bara för att en proffstyckare på ett forum anser att det är viktigast att vara skön och spela bra? Kör hårt! Starta ett eget skönt band och kör med aktiva mickar, men det kanske skulle kunna vara okej för dig om vi i vårt band väljer vårt eget sound eller?
Haha, jag har redan ett band. Dessutom är det långt till Malmö. Och dessutom är ni lika unga som mina barn ungefär. :-)

Jag har aldrig träffat några såna där basister som ni beskriver, mer än på YouTube, där i stort sett alla verkar vara såna.. Men riktiga basister sitter inte i pojkrummet och spelar in play-along-videos. De lirar med andra och har kul. Lycka till med letandet!
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Ebbe »

inber skrev: Haha, jag har redan ett band. Dessutom är det långt till Malmö. Och dessutom är ni lika unga som mina barn ungefär. :-)

Jag har aldrig träffat några såna där basister som ni beskriver, mer än på YouTube, där i stort sett alla verkar vara såna.. Men riktiga basister sitter inte i pojkrummet och spelar in play-along-videos. De lirar med andra och har kul. Lycka till med letandet!
Men snälla rara karl, jag har väl inte bett dig att vara med i mitt band heller? Var läser du det?

Du har alltså aldrig någonsin hört talas om en basist som har en preferens när det kommer till sound? Vem har skrivit något om play along-videos på youtube? Vet inte hur det var på den gamla goda tiden men när man är mellan 25-30 år 2015 bor man oftast inte hemma i sitt pojkrum.

Nu får du allt förklara lite bättre här. Spelar vi inte med andra och har kul? Du menar att typen av basist vi letar efter inte är en riktig basist? Detta kan bli riktigt underhållare. Kan inte du förklara för mig vad som definierar en riktig basist? Är det när man sitter på basistforum och försöker plocka billiga poäng på andras bekostnad, och är riktigt dålig på det? Eller du kanske inte är en riktig basist? Behöver klarhet i detta.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Body&Soul »

Mja.. får nog hålla med Inber här. En riktig basist känner in och levererar utifrån förutsättningarna. Dessutom har man oftast bäst koll på sitt eget instrument. Ofta är grovkompet liksom fundamentet i ett hus, det är det som håller upp resten. Visst kan man detaljstyra bas och trummor hårt, men är man för kontrollbenägen får man gå på trummaskiner, och i min porta finns t.o.m. möjlighet att programmera in syntetisk bas. Men hur man än programmerar trummor och bas så blir det bara dött och platt. Såå.. med strama tyglar får man säkert till mästar-värk men släpper man tyglarna lite och låter kreativiteten flöda så kan man istället skapa mästerverk.

Alltså, lossa kontrollen lite eller köp en robot. :D

Sen finns i ärlighetens namn också en annan sida av myntet, ibland tenderar frisläppta musiker att förlora både öron och helhet. Men det där är ju en fråga om dubbelriktad kommunikation. Kan man inte ge och ta så spricker det i alla fall.

Skrivet utifrån erfarenhet, med vänlighet och utan elakhet.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av klasextas »

Själv tycker jag det är trevligt att nån annan (trådskaparen) än bara basisten själv har önskemål om hur basen ska låta. Är väl inget fel med det? Sluta sura!!!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Body&Soul »

Klasextas skrev:
Själv tycker jag det är trevligt att nån annan (trådskaparen) än bara basisten själv har önskemål om hur basen ska låta. Är väl inget fel med det? Sluta sura!!!
Jaja.. du har kanske rätt. Fick väl bara en flashback till småskolan då man försökte tvinga mig spela blockflöjt. :roll:
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Ebbe »

Body&Soul skrev:Mja.. får nog hålla med Inber här. En riktig basist känner in och levererar utifrån förutsättningarna. Dessutom har man oftast bäst koll på sitt eget instrument. Ofta är grovkompet liksom fundamentet i ett hus, det är det som håller upp resten. Visst kan man detaljstyra bas och trummor hårt, men är man för kontrollbenägen får man gå på trummaskiner, och i min porta finns t.o.m. möjlighet att programmera in syntetisk bas. Men hur man än programmerar trummor och bas så blir det bara dött och platt. Såå.. med strama tyglar får man säkert till mästar-värk men släpper man tyglarna lite och låter kreativiteten flöda så kan man istället skapa mästerverk.

Alltså, lossa kontrollen lite eller köp en robot. :D

Sen finns i ärlighetens namn också en annan sida av myntet, ibland tenderar frisläppta musiker att förlora både öron och helhet. Men det där är ju en fråga om dubbelriktad kommunikation. Kan man inte ge och ta så spricker det i alla fall.

Skrivet utifrån erfarenhet, med vänlighet och utan elakhet.
Här handlar det inte om att vara frisläppt eller kontrollerad. Det handlar om att vi har en vision för bandet. Vi har ett sound som vi har jobbat på i flera år på. Det kan förhoppningsvis någon som läser detta ha förståelse för och relatera till. Med det menar jag inte att vi inte är öppna för att prova nya saker, nya idéer etc. Absolut inte, det välkomnas alltid. Det är en viktig del av att spela ihop i ett band. Däremot är det kanske bra om en potentiell basist är på samma spår som oss. Det är viktigt att han eller hon förstår vad vi försöker göra. T.ex behöver vi aldrig prova att köra basen i en Line-6 pod genom PA-systemet. Det handlar om att förstå bandets sound och helhet. Mycket simpelt egentligen.

Du pratar om att en riktig basist känner in och levererar ut. Precis, det vore jättebra, men så är det inte riktigt alltid i vekligheten. Jag har spelat med basister som är fantastiskt bra på att spela men som absolut inte har bra koll på vad som passar låten i fråga. Som gör för mycket. Som inte förstår dynamik. Som vill spela med fingrar där det behöver vara strängigt och punchigt etc.
Det finns många duktiga musiker som inte vet någonting om sound, och är inte speciellt intresserade heller. Man kan absolut vara en riktig basist utan att ha koll på skillnaden mellan aktiva och passiva mickar. Vad som skiljer en Bassman och en SVT-CL. Hur transistor och rör låter olika. Vad en analog respektive digital effekt är. Listan är lång.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Håcke »

Alltså det här var ju väldigt underhållande!
Alltså, ni vill att basisten ska vara intresserad av olika sound, vara kreativ och villig att prova nya saker.... så länge det bara handlar om Fender-basar och gamla rörstärkare.... Hehe!
Jag fattar vad ni menar och gillar att ni vet vad ni vill ha, men tycker nog att ni verkar ha lite väl mycket åsikter om mycket ni inte vet så mycket om. Överlämna alla dom där bas-detaljerna till basisten och försök hitta en person som ni gillar och som har nåt att bidra med.
Tror knappast du skulle vilja att basisten skulle säga åt dig vilka gitarrer, stärkare och mickar som var tillåtna. För visst var det gitarr du spelade va?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Håcke »

Jo, just ja... en sak till.
På det här forumet så finns många av Sveriges bästa och mest erfarna basister och en oerhörd kompetens både på spelande och skapande av musik och ett kunnande och skapande av sound som ni antagligen inte ens kan ana finns.
Visa lite respekt.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Ebbe »

Håcke skrev:Alltså det här var ju väldigt underhållande!
Alltså, ni vill att basisten ska vara intresserad av olika sound, vara kreativ och villig att prova nya saker.... så länge det bara handlar om Fender-basar och gamla rörstärkare.... Hehe!
Jag fattar vad ni menar och gillar att ni vet vad ni vill ha, men tycker nog att ni verkar ha lite väl mycket åsikter om mycket ni inte vet så mycket om. Överlämna alla dom där bas-detaljerna till basisten och försök hitta en person som ni gillar och som har nåt att bidra med.
Tror knappast du skulle vilja att basisten skulle säga åt dig vilka gitarrer, stärkare och mickar som var tillåtna. För visst var det gitarr du spelade va?
1: Inte någonstans står det att basisten måste spela på fenderbasar och gamla rörförstärkare. Jag skrev vad vi gillade.
2: Du har ingen aning vad jag vet när det kommer till bas eller bas-detaljer därför blir just det argumentet väldigt svårt att ta på allvar. Jag är väldigt intresserad av sound, både på bas och gitarr. Om en basist som spelar i samma band som jag har en synpunkt på vilken effekt eller gitarr jag använder, något parti i en låt jag skrivit etc, så lyssnar jag självklart på det.

Detta är onekligen underhållande, och bekräftar dessvärre en del fördomar om proffstyckare på forum.
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Ebbe »

Håcke skrev:Jo, just ja... en sak till.
På det här forumet så finns många av Sveriges bästa och mest erfarna basister och en oerhörd kompetens både på spelande och skapande av musik och ett kunnande och skapande av sound som ni antagligen inte ens kan ana finns.
Visa lite respekt.
Vet inte hur jag ska kunna ta det där på allvar. Men framför allt, på vilket sätt menar du att jag inte visar respekt?
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Body&Soul »

Tja.. det är med musiker som med fruntimmer för oss karlar. Man har en föreställning om vad man vill ha, sen kommer HON som inte liknar något man tänkt sig just därför att man inte kunde tänka så långt i sin egen fyrkantiga pojkrumsdröm.
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av r0ddan »

Ebbe skrev:
Håcke skrev:Jo, just ja... en sak till.
På det här forumet så finns många av Sveriges bästa och mest erfarna basister och en oerhörd kompetens både på spelande och skapande av musik och ett kunnande och skapande av sound som ni antagligen inte ens kan ana finns.
Visa lite respekt.
Vet inte hur jag ska kunna ta det där på allvar. Men framför allt, på vilket sätt menar du att jag inte visar respekt?
Absolut en popcorntråd hahaha =)
Det krävs talang för att göra sig ovän med halva basistsverige, vi får se hur det går ;-)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av B-Å Åhs »

Misstänker att letandet tar ett tag ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av r0ddan »

I mina öron lät det nerstämt och hitech. Jag lirar p-bas och rör och mitt sound skulle absolut inte passa in. P-bas och rör, då tänker jag ett sound som låter som "City Slang" ungefär men det är jag det, kan vara så himla olika...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av inber »

Ebbe, i all välmening bör du kanske fundera över om man lockar en basist av rätt virke genom att ha en ganska trång kravspecifikation.

Det som kännetecknar en bra musiker är väl just att man hör vad som krävs i sammanhanget, vad som passar in. Jag har t ex inga synpunkter på vad trummisen i vårt band har för fabrikat på cymbalerna, eller att gitarristerna båda spelar på Marshall-förstärkare. Det vore larvigt. Samtliga är duktiga musiker och gör det som behövs. Och trots att båda gitarristerna lirar på samma typ av stärkare (Marshall) så har de helt olika sound, så att den samlade ljudbilden låter bra. Det är ju en stor del av en bra musikers kompetens, att smälta in i helheten.

Ni kanske har haft otur med de som hittills sökt, vad vet jag. Lyssnar man på er musik innan man provspelar så tar man ju med sig ett sound som passar in. (Jag kanske inte precis tänker på vintage när jag hör er, men ganska mycket av mina basgrejor skulle bli kvar hemma om jag rent hypotetiskt ville provspela med ett band som ert, och då tänker jag inte bara på den bandlösa och ackebasen...)

Vi som hängt här några år skojar en del med varandra, det kanske uppfattas annorlunda av nykomlingar som du. Jag hade f ö också rätt mycket tvärsäkra (och ofta felaktiga) uppfattningar om saker när jag dök in här för sex år sedan, men insåg snabbt att folk här kunde mycket mer om basism än jag själv och jag har lärt mig mycket, framför allt om sound...

Hoppas att det inledande motståndet inte får dig att krokna. PrataBas är ett kul ställe om man gillar basar och bas-spel. Sen får man ge och ta lite. Humor är bra, och en gnutta ödmjukhet skadar inte.

Och lycka till med letandet, som sagt. Ni är säkert sköna typer och hittar någon ni gillar och som gillar er.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Ebbe »

r0ddan skrev:I mina öron lät det nerstämt och hitech. Jag lirar p-bas och rör och mitt sound skulle absolut inte passa in. P-bas och rör, då tänker jag ett sound som låter som "City Slang" ungefär men det är jag det, kan vara så himla olika...
Vi stämmer ner i drop b. På skivan är det jazzbas + SVT + boss bass overdrive. Simpelt men effektivt. Skivan är ifrån 2012-2013. Vi har en ny skiva inspelad, som låter lite annorlunda och som släpps senare i år. En nedstämd P-bas + rörförstärkare + fuzzpedal hade säkerligen fungerat rent soundmässigt.

Vi vill röra oss ifrån alt-metal soundet och in i något lite rockigare. Vi har provat flera metalbasister som varit intresserade, men det är inte det vi är ute efter. Därav riktlinjerna i annonsen, som förövrigt inte kommer med några krav på vad man måste spela på, om man faktiskt läser. Nu har det ju blivit att "man måste ha fenderbas och vintage rörstärkare" i sann flashback-anda.
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re: Basist i Malmö sökes.

Inlägg av Ebbe »

inber skrev:Ebbe, i all välmening bör du kanske fundera över om man lockar en basist av rätt virke genom att ha en ganska trång kravspecifikation.

Det som kännetecknar en bra musiker är väl just att man hör vad som krävs i sammanhanget, vad som passar in. Jag har t ex inga synpunkter på vad trummisen i vårt band har för fabrikat på cymbalerna, eller att gitarristerna båda spelar på Marshall-förstärkare. Det vore larvigt. Samtliga är duktiga musiker och gör det som behövs. Och trots att båda gitarristerna lirar på samma typ av stärkare (Marshall) så har de helt olika sound, så att den samlade ljudbilden låter bra. Det är ju en stor del av en bra musikers kompetens, att smälta in i helheten.

Ni kanske har haft otur med de som hittills sökt, vad vet jag. Lyssnar man på er musik innan man provspelar så tar man ju med sig ett sound som passar in. (Jag kanske inte precis tänker på vintage när jag hör er, men ganska mycket av mina basgrejor skulle bli kvar hemma om jag rent hypotetiskt ville provspela med ett band som ert, och då tänker jag inte bara på den bandlösa och ackebasen...)

Vi som hängt här några år skojar en del med varandra, det kanske uppfattas annorlunda av nykomlingar som du. Jag hade f ö också rätt mycket tvärsäkra (och ofta felaktiga) uppfattningar om saker när jag dök in här för sex år sedan, men insåg snabbt att folk här kunde mycket mer om basism än jag själv och jag har lärt mig mycket, framför allt om sound...

Hoppas att det inledande motståndet inte får dig att krokna. PrataBas är ett kul ställe om man gillar basar och bas-spel. Sen får man ge och ta lite. Humor är bra, och en gnutta ödmjukhet skadar inte.

Och lycka till med letandet, som sagt. Ni är säkert sköna typer och hittar någon ni gillar och som gillar er.
Du upplever det som krav för att annonsen nämner vad vi i bandet gillar och inte gillar. Vi har sökt basist utan specifikationer och de har bara dykt upp metalkillar som inte riktigt fattar grejen. Därför tänkte jag att man skulle kunna vara lite mer specifik i ett forum för just basister.

Det är både barnsligt och gubbtjurigt att ta preferenserna som en utmaning i "vem vet mest om sound". Jag har absolut inte sagt att jag inte har något att lära om sound, det har precis alla här. Självklart vet ingen allt. Däremot är vad jag vet helt orelaterat till hur många år jag har besökt detta forum.

Jag håller med om att en bra musiker kan höra vad som krävs i sammanhanget och anpassa sig till det, men samtidigt vet jag av erfarenhet att de många har svårt med det i vårt band. Ganska löjligt om den lilla biten om vad vi gillar och inte gillar kränker någons stolthet som musiker.
Skriv svar