Elbaspaket till 11åring??

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Weber
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 dec 2017, 15:10

Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av Weber »

Hej!
Min 11-åring vill börja spela bas och jag tänkte att han skulle få en i julklapp.

Problemet är att jag ingenting kan om basar och vet inte vilken sort som skulle kunna vara lämplig.
När jag sökte runt hamnade jag på gear4 musics förstärkarpaket. Kan det vara bra tror ni?
Ser också att de finns varianter som är 3/4 storlek, för vilken ålder kan de vara lämpligt? Min son är lång för sin ålder säkert närmare 155cm, fungerar det med en fullstor variant då?
Något annat man bör tänka på?
Tacksam för tips :D
Mvh Marie
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av fieldflower »

En del basar är byggda så de känns små fast de har full skal-längd.
Man får klart bäst grejer om man hittar begagnade prylar, men frågan är väl om begagnat känns kul som julklapp, eller om det helst skall vara nytt?

Ungefär vilken budget hade du tänkt dig för bas + förstärkare? Vi kan tipsa bättre med en idé om nivå...:)
Medlem i PB50+
Weber
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 dec 2017, 15:10

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av Weber »

Hej igen! Jag tänker max 2000:- för både bas och förstärkare. Vet inte hur länge intresset håller i sig...
Begagnat skulle nog kunna funka om den trots allt är fin.
Tack för hjälp.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av Jan Hellman »

Jag började spela när jag var 9 och på den tiden fanns i princip inga småbasar. Dom växer som dom knakar under dom åren också. Mitt råd är att köpa en lite smidigare fullstor beggad bas av hyfsad kvalitet. Yamaha. Nåt bra men beggat. Så skulle jag tänka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av mrbaloo »

Jan Hellman skrev:Jag började spela när jag var 9 och på den tiden fanns i princip inga småbasar. Dom växer som dom knakar under dom åren också. Mitt råd är att köpa en lite smidigare fullstor beggad bas av hyfsad kvalitet. Yamaha. Nåt bra men beggat. Så skulle jag tänka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
+ på det! En bra Squier Vintage Modified eller Classic Vibe eller någon bas från Yamahas sortiment kan vara mycket bra start.
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av Janne »

Be din musikaffär ge ett prisförslag på ett elbaspaket med en 32" bas, strängad med Thomastik jazz flat wound strängar. Se till att en liten förstärkare, sladd, plektrum, stämapparat, axelband och fodral ingår i paketet. Även att basen är justerad med vettig stränghöjd mm vid köpet. En seriös affär erbjuder också en till justering under första året.
Du får inte det där under 2000, snarare närmare 4000 skulle jag tro. Men då har du grejer som fungerar och som är lätt att komma igång med. Begagnat kan vara lurigt om du inte har någon kunnig som kan hjälpa dig.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av HirYoshima »

Ibanez brukar finnas som billiga "nybörjarpaket" också. Smalare hals är lättare för nybörjare, så brukar jag resonera.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av gthyni »

Janne skrev:strängad med Thomastik jazz flat wound strängar
flats skulle nog döda intresset ganska fort...
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av blackparkas »

gthyni skrev:
Janne skrev:strängad med Thomastik jazz flat wound strängar
flats skulle nog döda intresset ganska fort...

Ja verkligen!!

Icke flats!!



I övrigt, är budgeten max 2000 spänn finns det inget vettigt nytt att köpa om det ska vara paket med förstärkare.
Tyvärr.

Begagnat kan man ju kanske hitta nåt, men tar man en Squier VM som nämndes så kostar väl bara basen 1500-2000 beggat så det springer iväg även då.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av mrbaloo »

Nu vet jag iofs inte var i landet vi rör oss. Men en sån här Yamaha för 2000 kr plus en förstärkare för 500 kr till är ju iofs lite över budget men vore kanske ett bra alternativ ändå:
http://www.tradera.com/item/295324338" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickas dock inte men den verkar finnas i Stockholm.

En fullstor bas till en 155 cm ungdom tycker jag är vettigast.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av AlbinH »

Köp en beg bas av "känt märke" så går den att sälja senare. 1000 - 1500 kr Squier, Yamaha eller Ibanez. Alla är "riktiga" instrument. För pengarna skall basen se oanvänd ut. Det är ju en julklapp. :!:

500 - 1000 kr kr över till en liten basförstärkare. Inga problem. Sök efter märken som Peavey, Ibanez, Ashdown, Fender, Warwick. Watt-talet är inte så viktigt i det här läget.

Som många andra hobbies är detta en materialsport. Alla oss här vill ha fler, mer, större, bättre! Men för att bli bättre måsta man öva och öva ännu mer! Acceptera att sonen kanske tycker att bas eller förstärkaren inte är så värst. Har ni då köpt bra begagnat går det någorlunda lätt att byta till något annat.

Precis som allt annat här livet vinner den som är bäst informerad. Stanna kvar på PrataBas och ställ alla frågor ni vill. Det här är ett märkligt och udda kollektiv av snorschyssta lirare. :nickar:

Hälsa grabben från oss! :vinkar:

Javisst. Gå tillbaka till "din" sida och komplettera med "ort". Det har man igen när man söker info och/eller kontakt.
Ni kan ju faktiskt ha en baskompis i nästa kvarter. :D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Weber
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 dec 2017, 15:10

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av Weber »

Tack alla för massa kloka svar. Vi bor i Göteborg.
Jag försöker titta igenom sälj forumet här på pratabas men förstår inte riktigt om det är någon där som skulle kunna passa?

Mailat lite med säljaren till länken ovan som jag blev tipsad om på tradera basen är en 5 år begagnad Yamaha trbx174 och förstärkaren är en CORT cm10b. Hur är den förstärkaren? Vad skulle vara lämpligt pris?
Tack på förhand!
Mvh Marie
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av mrbaloo »

Ok. Basen är en bra start. Men för 500 kr tycker jag det var dyrt med en Cort cm10b. Det är en 10 W förstärkare som jag inte tror är något vidare.

Jag vet att man brukar få andra, och bättre, förstärkare för samma peng. Tex Peavey Microbass 20 W. Den är faktiskt väldigt bra för både peng och storlek. Men det var också länge sen jag såg en sån begagnad.
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av bas »

Jag skulle säga ca 1500 för basen och 300 för förstärkaren? Så 1800 i paket. Basen är vettig, men jag inte hört förstärkaren.

Så små förstärkare är generellt rätt meningslösa och något man snabbt växer ur, framför allt om man börjar spela med andra. Men för att komma igång och höra att det låter lite när man plonkar hemma i sovrummet, så visst. Kan ju vara trevligt för föräldrarna att ljudnivån hålls ganska låg i början också. :)
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:Ok. Basen är en bra start. Men för 500 kr tycker jag det var dyrt med en Cort cm10b. Det är en 10 W förstärkare som jag inte tror är något vidare.

Jag vet att man brukar få andra, och bättre, förstärkare för samma peng. Tex Peavey Microbass 20 W. Den är faktiskt väldigt bra för både peng och storlek. Men det var också länge sen jag såg en sån begagnad.
Peavey Microbass för en femhundring: https://www.blocket.se/ostergotland/Bas ... m?ca=2&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Fast det här är nog roligare: https://www.blocket.se/orebro/Basforsta ... m?ca=2&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Då har den ingångar så man kan spela till dator/telefon, och kan dessutom köra hörlurar istf ut genom högtalaren om man så vill.
Väldigt mycket värt de extra 400 att slippa behöva greja såna möjligheter separat!
Och med 60 watt kan man t.o.m. spela tillsammans med nån (om än inte rocktrummis).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av mrbaloo »

Om inte annat kan man kanske ta ett sånt här paket (i Göteborgstrakten):

https://www.blocket.se/goteborg/4Strang ... ?ca=15&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

2400 kr, alltså fortfarande lite över budget.

Tror det är en Samick-bas (MusicMan Stingray-kopia), och då är det en rätt bra bas. Och sen får du även med två förstärkare. Dessa vet jag tyvärr inte så mycket om. Däremot tror jag nog att den stora förstärkaren är helt ok att börja lira med.
Weber
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 dec 2017, 15:10

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av Weber »

Det paketet i Kungälv såg ju bra ut. Är det OK pris? Jag mailar och frågar om skick och modell. Tack!
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av AlbinH »

Weber skrev:Det paketet i Kungälv såg ju bra ut. Är det OK pris? Jag mailar och frågar om skick och modell. Tack!
Kör dit. Vifta med 4 st 500-lappar!!
Blir skitbra! :nickar:
Basen är helt OK. Den stora förstärkaren duger för att göra ljud! :D


Hoppas det funkar! Glöm inte höra av dig!
Plus foto från julklappsöppningen förstås!

Bra snokat mrbaloo!! :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Weber
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 dec 2017, 15:10

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av Weber »

Hur är detta paket?
https://www.blocket.se/stockholm/Elgita ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Weber
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 dec 2017, 15:10

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av Weber »

Eller det här? Är det dålig kvalité?
https://www.blocket.se/stockholm/Elgita ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av bas »

Det senaste du länkat är inte elbasar...

Billebro är dessutom en säljare jag förstått man ska akta sig för.
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av SuperSwede »

Om man bortser från att det är gitarrer så måste jag hålla med tidigare inlägg, satsa hellre på en begagnad bas av ett ”känt” märke, t.ex. Yamaha, Ibanez, Squier än ett paket motsvarande det som du länkade till ovan, särskilt om du inte har möjlighet att provspela innan köp. Hade du bott i Örnsköldsvik hade du kunnat komma förbi och köpa en av mig, har några som är helt ok i den prisklass du är ute efter:)
//P
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av mrbaloo »

AlbinH skrev:
Weber skrev:Det paketet i Kungälv såg ju bra ut. Är det OK pris? Jag mailar och frågar om skick och modell. Tack!
Kör dit. Vifta med 4 st 500-lappar!!
Ja, och du behöver ju inte den lilla förstärkaren. Onödigt att betala "400 kr" för den.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av HirYoshima »

Kastar in ett par förslag till:

Squier p-bas inkl. stärkare, hörlurar, stämmare 1600 spänn: https://www.blocket.se/skaraborg/Elbas_ ... ?ca=15&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Peavey Dynabass, sjukt mkt bas för 2000 spänn, tyvärr utan stärkare:
https://www.blocket.se/goteborg/Peavey_ ... ?ca=15&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Washburn T12 (700 kr) och Yamaha RBX374 (1200 kr). Skulle nog själv satsat på Yamahan, men då lämnas mindre över till stärkare:
https://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_ ... ?ca=15&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Squier Jaguar med GK-stärkare för 2500 kr. Lite över budget, ser prutbar ut enligt annonsen och den är både snygg och bra.
https://www.blocket.se/goteborg/Elbas_o ... ?ca=15&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av mrbaloo »

HirYoshima skrev:Kastar in ett par förslag till:

Squier p-bas inkl. stärkare, hörlurar, stämmare 1600 spänn: https://www.blocket.se/skaraborg/Elbas_ ... ?ca=15&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Peavey Dynabass, sjukt mkt bas för 2000 spänn, tyvärr utan stärkare:
https://www.blocket.se/goteborg/Peavey_ ... ?ca=15&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Washburn T12 (700 kr) och Yamaha RBX374 (1200 kr). Skulle nog själv satsat på Yamahan, men då lämnas mindre över till stärkare:
https://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_ ... ?ca=15&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Squier Jaguar med GK-stärkare för 2500 kr. Lite över budget, ser prutbar ut enligt annonsen och den är både snygg och bra.
https://www.blocket.se/goteborg/Elbas_o ... ?ca=15&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Jättebra förslag. Försök hitta utrustning på bilavstånd så äter inte fraktavgifter upp budgeten.
Skriv svar