brummande mickar?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

brummande mickar?

Inlägg av maxoges »

Elektronikfråga. Jag har bara jordade eluttag i köket i lägenheten. När jag kopplar in min Bacchus med två humbuckers i övningsförstärkaren är det knäpptyst då jag tar handen från basen med volymen på max. När jag gör samma sak med min Lighthouse med singlecoil och humbuckermick brummar det när jag inte har handen på strängarna oavsett vilken mick som är vald.

I jordade uttaget i köket brummar inte någon av basarna.
Hur kan det komma sig? Nån som vet?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: brummande mickar?

Inlägg av Danne »

När du kopplar in i jordat uttag blir förmodligen basens skärmning också jordad. Om den inte är en fristående antenn minskar risken för störningar då de leds till elnätets jord.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: brummande mickar?

Inlägg av Riboe »

Intressant. Även om jag är väl bekant med knatter som uppstår med ojordade förstärkare så har jag aldrig tänkt närmare på orsaken.

Det finns ju åtminstone tre fall:
(1) Brum när man har handen på strängarna pga att stallet inte är "jordat".

(2) Brum när man INTE har handen på strängarna. Avhjälpes, som ofta avhandlats här i forumet, genom att skärma instrumentet.

(3) Brum/knatter vid ojordad förstärkare när man INTE har handen på strängarna. I det här fallet tror jag att man behöver betrakta instrumentets "jord" som störningskälla. Så här föreställer jag mig orsaken: störning från elnätet injiceras genom nättrafon. Förstärkarens chassi kommer att följa störningens AC-potential. Det som kommer ut ur förstärkaren är en förstärkt version av det som finns mellan ingångens två poler. I det här fallet kommer störningen att förmedlas från chassi till sleeve/instrumentets "jord" samtidigt som mittstiftet/tip/signalingången inte innehåller störningen (filtrerat i förstärkaren). Sedan får man tänka "baklänges" (dvs inverterat) vad som händer i instrumentet. Instrumentets "signal" innehåller INTE störningen när man INTE har handen på strängarna. Då knattrar det pga att störningen finns på instrumentets "jord". När man har handen på strängarna injiceras störningen <välj lämpligt ställe> så att resultatet blir att knattret balanseras bort.

Om min teori stämmer så borde ett välskärmat instrument mer eller mindre fortsätta knattra.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: brummande mickar?

Inlägg av Riboe »

Riboe skrev: ...
störning från elnätet injiceras genom nättrafon....
Även om ovanstående är sant, hur kunde jag glömma de små kondensatorerna före trafon. Jag får skylla på att det gått 40 år sedan jag utförde S-märkningsombyggnad på förstärkare.

Hur som helst, angående kondensatorerna, i original satt där en konding som kunde kopplas om externt så att chassiet var anslutet (via kondensatorn) till fas eller nolla (varierande med hur man vänder nätkontakten). Då kunde man både slippa knatter och stötar från mik etc, men jag vill minnas att kondingen (10 nF ?) tillät alltför hög läckström i "fel" läge. Vid S-märkt ombyggnad avlägsnade vi omkopplaren och monterade två st godkända sk Y-kondingar (0,47 nF). Y:et var alltså konfigurationen, att de kopplade chassiet till varsin ledare (fas/nolla). Det är också därför man kan mäta upp halva nätspånningen på chassiet (med ett högohmigt instrument). Förlorad möjlighet att koppla om för att slippa knatter. De mer sofistikerade nätfilter som används idag (oftast integrerade med nätbrunnen) brukar också innehålla en sådan Y-koppling.

Nog svamlat :D
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: brummande mickar?

Inlägg av maxoges »

Riboe skrev:
Riboe skrev: ...
störning från elnätet injiceras genom nättrafon....
Även om ovanstående är sant, hur kunde jag glömma de små kondensatorerna före trafon. Jag får skylla på att det gått 40 år sedan jag utförde S-märkningsombyggnad på förstärkare.

Hur som helst, angående kondensatorerna, i original satt där en konding som kunde kopplas om externt så att chassiet var anslutet (via kondensatorn) till fas eller nolla (varierande med hur man vänder nätkontakten). Då kunde man både slippa knatter och stötar från mik etc, men jag vill minnas att kondingen (10 nF ?) tillät alltför hög läckström i "fel" läge. Vid S-märkt ombyggnad avlägsnade vi omkopplaren och monterade två st godkända sk Y-kondingar (0,47 nF). Y:et var alltså konfigurationen, att de kopplade chassiet till varsin ledare (fas/nolla). Det är också därför man kan mäta upp halva nätspånningen på chassiet (med ett högohmigt instrument). Förlorad möjlighet att koppla om för att slippa knatter. De mer sofistikerade nätfilter som används idag (oftast integrerade med nätbrunnen) brukar också innehålla en sådan Y-koppling.

Nog svamlat :D
Och nu har jag ont i huvudet :oops: :wink: :oops:
Skriv svar