Fråga om impedans

Prata om mickar och elektronik
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Fråga om impedans

Inlägg av Eriken »

Hallå,

Jag har en Fender rumble med XLR ut (line out, 3,3kOhm balanserad, post EQ, denna påverkas av förstärkarens volym) som jag kopplar till mitt focusrite scarlett solo som har en mic input (+4dBu, 3kOhm) och en line/instrument input där line in har +22 dBU och 50kOhm.

Jag är inte kunnig i elläran gällande detta och undrar hur viktigt det är att matcha impedansen mellan stärkaren och ljudkortet. Jag upplever att ljudet blir lite klenare/tråkigare/tunnare om jag kör via line in (XLR som jag kopplar till en trs kontakt) och mera fylligt och välljudande via XRL rakt in i mic inputen.

Kopplar jag till line in kan jag har stärkarens volym ca kl 12 och gainen på ljudkortet kl 12 också innan det klipper.
Kopplar jag via Mic inputen får jag ha stärkarens volym på ca halv 10 och grinen på ljudkortet ca kl 12 innan det klipper.

Kan någon förklara vad som vore det elektriskt korrekta valet koppla detta? Och vad betyder impedans angivelserna på ljudkortet, är det ett maxvärde eller ett ungefärligt värde som man kan ha som riktmärke att försöka ligga så nära som möjligt då man väljer input?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fråga om impedans

Inlägg av gthyni »

dina iaktagelser är korrekta, en DI-out (XLR) är oftast designat för att mata en mickingång på mixerbordet.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
wyzzard
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 23:33
Ort: Växjö

Re: Fråga om impedans

Inlägg av wyzzard »

Generellt sett bör ingångsimpedansen vara i storleksordningen 10ggr högre än utgångsimpedansen. I ditt fall bör alltså ljudkortet ha minst 33kohm ingångsimpedans eftersom förstärkarens lineutgång har 3,3kohm impedans (vilket är ovanligt högt för en balanserad utgång). Ingången som har 50kohm impedans borde därför vara bäst lämpad. Micingången har för låg ingångsimpedans. Se till att omkopplaren står i läge Line. I läge INST är ingången obalanserad. Kolla också att kabeln du använder verkligen är balanserad (pin1-S, pin2-T, pin3-R).
Nivåerna i dBu anger max nivå innan ingången klipper. Det bör du kunna hålla dig under utan problem.
"When you play music in a room designed for basketball, you take your chances" - Frank Zappa
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Fråga om impedans

Inlägg av Eriken »

wyzzard skrev:Generellt sett bör ingångsimpedansen vara i storleksordningen 10ggr högre än utgångsimpedansen. I ditt fall bör alltså ljudkortet ha minst 33kohm ingångsimpedans eftersom förstärkarens lineutgång har 3,3kohm impedans (vilket är ovanligt högt för en balanserad utgång). Ingången som har 50kohm impedans borde därför vara bäst lämpad. Micingången har för låg ingångsimpedans. Se till att omkopplaren står i läge Line. I läge INST är ingången obalanserad. Kolla också att kabeln du använder verkligen är balanserad (pin1-S, pin2-T, pin3-R).
Nivåerna i dBu anger max nivå innan ingången klipper. Det bör du kunna hålla dig under utan problem.
Tack för utförligt svar, jag hade kopplat via line på det viset förut men kör idag via Mic ingång då jag upplever att det låter bättre så.

Intressant på ett vis att jag föredrar den koppling som inte är teoretiskt optimal.. men smaken är ju som baken.
Skriv svar