Fender mick! vilken?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Fender mick! vilken?

Inlägg av Micke Lu »

Tänkte byta mick i min Fender Aerodyne. Finns ju några olika. Någon som testat någon av dessa:
Fender Vintage P-Bass Pickup
Fender Custom Shop 62 P-Bass Pickup
Fender Pure Vintage 63 P-Bass PU
Fender V-Mod P-Bass Pickup (Sitter denna i nya proffessional?)
Jag spelar hårdrock (inte death metal). Vill ha tungt ljud med inte som Rival Sons eller Wolmother eller andra band som låter gammalt 70-tal. Gillar typ Mustash basljud. Gillar nog lite mer "modernt" basljud tror jag :)

Är lite inne på Custom Shop micken! :)
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Fender mick! vilken?

Inlägg av RolleHarris »

Custom shop 62 är den bästa jag testat. Men varför vill du byta? Om du vill ha annat ljud eller mer output så måste du ta reda på det och välja Mick efter det
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fender mick! vilken?

Inlägg av gthyni »

Instämmer med Rolle, välj Mick efter ljudideal, hetare mickar driver signalkedjan hårdare men riktigt heta tappar ofta en del i mellanregistret.

Dimarzio, Lundgren Seymour Duncan finns också för att krångla till det.

V-mod sitter i AmPro, ja

Stam Johansson i Mustasch spelar typ Jazzbas, så dessa har en karaktär som lutar lite åt det heta jazzhåller med en touch av humbuckers.

https://www.dimarzio.com/pickups/standard-bass/split-p" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Finns Clip med det mest på tuben så lyssna och välj nåt som faller dig i smaken
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fender mick! vilken?

Inlägg av Micke Lu »

Anledningen till att jag funderar på Fender mick är att jag har en Fender American Pro med lönnbräda som jag verkligen gillar ljudet i. Sen har jag bytt mick i en Sandbergbas (med rosewoddbräda) till någon Fender custommick som låter helt annorlunda men ända klart bra.
Ljudet i Aerodynen låter lite, jag vet inte men opersonligt kanske. Vet inte vad för p-mick som sitter i Aerodyne. Men tänker att en Fender custommick borde bli bättre, hört en del bra om dom :)
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fender mick! vilken?

Inlägg av Micke Lu »

Jag gillar verkligen ljudet i min p-bas american pro men halsen är för bred för mina små händer. Har lite problem med en nerv i armen och jazz-halsar o andra smala halsar är mycket skönare. Därför är drömmen en bas med smal hals som låter som en P-bas :)
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fender mick! vilken?

Inlägg av Micke Lu »

"Han Stam Johansson", spelade väl på en Sandberg Forty Eight när jag såg dom i kungsträdgården i somras? Har han inte en sån på sista skivan?:)
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Fender mick! vilken?

Inlägg av Janne »

Du har en amerikansk aerodyne? Jag köpte en japansk aerodyne för ett antal år sen. 32-tums skala på den, väldigt lättspelad. Köpte den när jag gjort en sjukhusvistelse på en dryg månad och knappt hade några muskler kvar. Kanske kan vara en investering värd att göra om du har trubbel med händerna?
Bild (Ursäkta dassig bild, det är den med 4 strängar.)
Var inte helt nöjd med ljudet dock, köpte ett par Dimarzio ultra jazz och det blev skitbra tycker jag.
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fender mick! vilken?

Inlägg av Micke Lu »

Tack för svar! Det är en japansk. Jag älskar halsen på den men inte på min p-bas. Det är ljudet jag vill ändra. Gillar verkligen ljudet i p-basen så jag skulle vilja komma närmare den
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fender mick! vilken?

Inlägg av Micke Lu »

Han olivieri i Queens of The stoneage. Hans basljud gillar jag oxå

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fender mick! vilken?

Inlägg av gthyni »

En del av ett bra P-sound sitter lite i den stora massan i halsen, med en smalare hals så kanske du inte kan nå ända fram.

Sandberg Forty Eight har nån typ av mudbuckers så mitt förslag om DiMarzio DP127 eller DP126 (willpower) kvarstår om du vill ha ett fett rockljud. Jag föredrar ett mer "middigt" traditionellt P-sound själv men jag uppfattar dina preferenser som att du vill ha mer tryck i botten.

Nick Olivieri kör med Seymour Duncan QP AFAIK, populär puppa i punkkretsar men lite ostyrig och enligt svår att använda med diskpedaler.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Fender mick! vilken?

Inlägg av Janne »

Micke Lu skrev:Tack för svar! Det är en japansk. Jag älskar halsen på den men inte på min p-bas. Det är ljudet jag vill ändra. Gillar verkligen ljudet i p-basen så jag skulle vilja komma närmare den
Tryckte i dessa i min https://www.thomann.de/se/dimarzio_dp149bk.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Fender mick! vilken?

Inlägg av bootsy »

Be Urban Grafström på Urban Pickups customlinda en efter dina ljudideal. Bättre blir det inte. Och inte mycket dyrare än en köpemick.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar