Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
niknor
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 09:52

Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av niknor »

Har en (vänster) Sterling by Music Man som jag älskar att spela på och som jag tycker låter bra. Problemet är att utsignalen/volymen från de olika strängarna är så ojämn eller obalanserad. Jag har testat att justera höjden på mikrofonen på alla tänkbara sätt och självklart även på förstärkaren men får inte till det.

Någon som har några bra tips på hur man ska lösa detta?
Tar också gärna emot tips på ny pickup. Har haft kontakt med Lundgren som säger att hans MM-pickup funkar bra både med basens aktiva elektronik och med passiv elektronik.
Är andra tillverkares modeller något att ha? EMG, MEC eller Seymour Duncan även om jag tycker de sistnämnda är rätt dyra.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Danne »

Kan du märka av problemet även när du inte har basen inpluggad? Dvs att det låter akustiskt som det är mindre tjong? Kan vara värt att kolla. Jag hade själv problemet med dålig tjong i e-strängen på min Rickenbacker 4001 vilket berodde på att pga dålig vinkel ner mot stämskruven blev det dåligt tryck mot översadeln. Märktes då även akustiskt. Efter strängbyte med lite extra strängvarv nedåt på stämskruvsstolpen så var problemet löst.
niknor
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 09:52

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av niknor »

Danne skrev: fre 01 mar 2024, 01:09 Kan du märka av problemet även när du inte har basen inpluggad? Dvs att det låter akustiskt som det är mindre tjong? Kan vara värt att kolla. Jag hade själv problemet med dålig tjong i e-strängen på min Rickenbacker 4001 vilket berodde på att pga dålig vinkel ner mot stämskruven blev det dåligt tryck mot översadeln. Märktes då även akustiskt. Efter strängbyte med lite extra strängvarv nedåt på stämskruvsstolpen så var problemet löst.
Tack för tips, ska testa detta!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av strummer »

niknor skrev: tor 29 feb 2024, 15:31 Har en (vänster) Sterling by Music Man som jag älskar att spela på och som jag tycker låter bra. Problemet är att utsignalen/volymen från de olika strängarna är så ojämn eller obalanserad. Jag har testat att justera höjden på mikrofonen på alla tänkbara sätt och självklart även på förstärkaren men får inte till det.

Någon som har några bra tips på hur man ska lösa detta?
Tar också gärna emot tips på ny pickup. Har haft kontakt med Lundgren som säger att hans MM-pickup funkar bra både med basens aktiva elektronik och med passiv elektronik.
Är andra tillverkares modeller något att ha? EMG, MEC eller Seymour Duncan även om jag tycker de sistnämnda är rätt dyra.
Jag skulle säga att pickupen inte är problemet, för micken i din bas är bra. Micken ska sitta typ 6 mm från både e- och g-sträng.
Däremot, är du van led tex en Jazzbas så är balansen lite annan, med något lägre output från g-strängen. Sen spelar det också in hur eq på basen och förstärkaren är ställt.

Jag tror du borde få en second opinion på din bas, för köper du bara en ny mick kommer du sannolikt att bli besviken.

Edit: Du har ingen ort i din signatur, men om du bor typ i stockholm får du gärna jämföra med min Musicman.
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

niknor skrev: tor 29 feb 2024, 15:31 Har en (vänster) Sterling by Music Man som jag älskar att spela på och som jag tycker låter bra. Problemet är att utsignalen/volymen från de olika strängarna är så ojämn eller obalanserad. Jag har testat att justera höjden på mikrofonen på alla tänkbara sätt och självklart även på förstärkaren men får inte till det.

Någon som har några bra tips på hur man ska lösa detta?
Tar också gärna emot tips på ny pickup. Har haft kontakt med Lundgren som säger att hans MM-pickup funkar bra både med basens aktiva elektronik och med passiv elektronik.
Är andra tillverkares modeller något att ha? EMG, MEC eller Seymour Duncan även om jag tycker de sistnämnda är rätt dyra.
Tja, detta är ett välkänt problem med - nästan - samtliga MM basar och deras original pickuper. Redan Leo Fender upptäckte det, men gjorde inget åt det. Detta med att vinkeln bakom sadeln gäller ju bara ÖPPEN sträng, så fort du bandar och trycker ner någonstans på halsen går ju detta fel fetbort. Du skall kunna justera detta själv utan att behöva byta pickuper. Däremot STERLING är ju kinesis...förlåt, ASIATISKA varianten på Music Man och är medvetet mycket billigare så de skippar lite på kvalitetskontrollerna här och där.

Det mesta jag har hört är att "tunna g-strängen" låter alltid tunn, svag volym, vad man än gör. De flesta pickuper med s.k. POLE PIECES gör att de inte exakt precis går rakt under en sträng eller varje sträng lika mycket. Det går inte att kompensera för detta i höjd, eftersom det fortfarande missar strängen. Dvs string spacing och pole piece spacing är inte riktigt i linje med varandra.

Om ni inte tror mig om pole pieces, kan ni fråga er varför det t ex finns STAGGERED pole pieces på gamla strator, för att kompensera för de olika strängarnas "kurva" och tjocklek.

Varför är det så då? Jo, polerna i pickuperna är själva magneterna. Det är av design. Vissa pickuper med ett stort magnetblock I BOTTEN av pickuperna lider inte av samma fenomen, där kan strängarna mycket väl gå vid sidan av "pole pieces" utan att det gör något med outputen. Samma med s.k. "rails" där det går skenor i pickuperna, och de är magneterna då behöver man aldrig tänka på strängbredd eller annat. Det trista med dessa andra lösningar är att man får nästan alltid ett annat ljud i källan...

Har du bara obalans i volym på öppna strängar eller när du trycker ner dom också varsomhelst längs halsen?

Annars finns bra info här:

https://www.talkbass.com/threads/attent ... d.1331933/
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

Du kan ha även problem med s.k. Magnetic String Pull (MSP) där magneterna är för nära strängen och får dom att "wobbla" till strängen och ge en oren ton såväl som väldigt mycket kortare sustain. Dvs du har svårt att stämma i stämapparat för visaren fladdrar hela tiden. Kan också ge obalans i output på toppen av allt detta. Sänk pickuperna i höjd då.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

Bild

Så här bör det se ut. Förvisso ifrån en riktigt Music Man inte Sterling. Man kan se hur alla strängar går lite "snett" bakom stallsadlarna, för att fixa till att de går rakt över polerna.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

Ser du skillnaden nedan? Det behöver ju inte BARA vara g-strängen, den kan gå utanför alla de andra på olika ställen:


Bild

och här är en som provat om det spelar roll hur pass bra placering i linje strängarna ligger över pickup polerna. Man hör det klart och tydligt i början av attacken på tonen:



Det som förbryllat mig allra mest med sådana pickup designer är att strängarna är som bredast, och mest utspridda i stallet, och går mer ihop så sakteligen mot översadeln där de har den minsta string spacing, men fan i heller att några pickupers pole pieces följer den principen, även om pickupen sitter vid halsen. Även på gitarrer. Beats me. Har alltid förundrat mig. Gör fortfarande.

Mot dumhet kämpar gudarna förgäves.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Danne »

Hånken skrev: tis 05 mar 2024, 12:43 Det som förbryllat mig allra mest med sådana pickup designer är att strängarna är som bredast, och mest utspridda i stallet, och går mer ihop så sakteligen mot översadeln där de har den minsta string spacing, men fan i heller att några pickupers pole pieces följer den principen, även om pickupen sitter vid halsen. Även på gitarrer. Beats me. Har alltid förundrat mig. Gör fortfarande.
En killgissning från min sida vad gäller Musicman är att Stingrayen endast hade en pickup. När de sedan släppte Sabre-basen så använde de ju andra pickuper som jag misstänker har rails under plastkåpan? Fender anpassade dock sina magnetpoler redan från början med dedikerad stall- och halspickup med olika polavstånd. Dock är det få pickuper som anpassas efter placering av pickup, däremot allmän strängbredd (ofta ett par olika, speciellt för 5-strängat). Dock förklarar ju inte det varför (som dina bilder visar) stallsadlarnas inbördes avstånd kontra polavståndet inte anpassats korrekt från början på MM Stingray. Det ser ju snarast ut som att stallet är feldimensionerat, alt felkonstruerat, alt feltillverkat, relativt polavstånden på pickupen.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

Ja, Stingray, Sabre, Cutlass II och alla varianter hos billighets Ernie Ball Sterling har olika mickar. Vissa var bara single coil, passiva, andra var dubbelpoliga och aktiva t o m, och allt mittemellan. Hade de heltäckt kåpa var det kanske för att dölja något? :wink:

Jag hävdar dock bestämt att det typiska MM ljudet och "punch i attacken" (den alkoholfria varianten...) kommer från de överdimensionerade polepieces som finns och överdrivna lindandet runt pickupen. Extra allt. Sedan kan man lägga på extra allt ännu mer med 3 bands EQ och 2 batterier om man vill puncha ännu hårdare.... ;-)

- - - - - - - - - - -

OFF TOPIC: Titta på vilken Strata, eller Telecaster som helst. Single coil pickupen vid stallet där strängarna är som "bredast" har en s k vinklad pickup, med den nedersta delen för tunnaste e-strängen med svagast output, närmast stallet, och den översta delen av pickupen lite längre ifrån stallet under tjocka e-strängen, som har starkast output. Om de skulle följt den gradvisa sträng-graderingen mot översadeln, torde ju pickuperna EFTER stallpickupen vara vinklade istället. För att kompensera för det gradvis minskade avståndet. Ju. Men alls icke. De fortsätter i samma bana... och tror att det är genialt. Konfunderad fortfarande efter alla dessa år.

- - - - - - - - - -

ON TOPIC:
På Fender Jazz basar, finns det VISSA pickuper som är gjorda speciellt för bridge/neck i dimensionerna. Folk säger emot mig när jag envetet plockar fram detta med vikten av att strängarna passerar direkt ovanför polepieces så centrerat som möjligt. De säger "JAMEN, där går alla strängarna mitt emellan alla polepieces" och då säger jag "Ja, naturligtvis, ALLA strängar gör det, och inte några!" Då bibehåller man ju balansen ändå, mellan alla strängarna.

Då blir de tysta. Och man får till svar men något i stil med... "jamen, these ones goes to eleven" . Ungefär.

- - - - - - - - - -

Det trista med s.k. icke-rörliga pole-pieces, som är själva magneterna, är att man kan INTE justera dem individuellt i höjd. Det är ju inte bara MusicMan som har detta fenomen, eller nackdel, utan samtliga stock Strator, Jazz bas, Telecaster. Först på G&L tiden kom det pickuper med skruvar INNESLUTNA i polepieces som man kan höja och sänka. Men det spelar ingen roll om polepiece går förbi strängen, då kan man höja och sänka bäst fan man vill, utan att något händer.

Nu väntar vi bara på den första pickupen där man kan justera polepieces i sidled också. Lindingen behöver inte fysiskt röra vid polepieces undertill inne i och under kåpan. Jag tror endast DiMarzio som numera göra "fasta" modeller av gitarrhumbuckers där det är olika string spacing för hals och bridge pickuper. Om man skall ngt annat får det bli dyra boutique skräddarsydda pickuper.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

Som om detta inte vore nog, så...

Samtliga pickuper med fasta pole pieces för basar är väldigt sällan "staggered" för att följa radius på hals och strängar, dvs den där "bågen" som strängarna måste följa. Jag har aldrig sett en hel pickup "välvd" eller gjord för radius, utan det får man själv fixa med skruvarna om de har några i pole pieces. Om alla pole pieces ligger jämnt med kåpan och strängarna har radius, ja då är det lätt att gissa vad som händer med outputen mellan strängarna.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

Bild

Så här är radius förklarat. Tyvärr inte Music Man pickuper utan en generell Fender P-bas setup. Men du fattar grejen. Om du kan hitta någon som kan trycka ner pole pieces på ömse sidor om pickuperna (alltså botten och toppen) och justera dom enligt

a) Strängarnas individuella output
b) Strängarnas radius som följer halsens radius

Så slipper du byta pickuper. Jag har hört att Sterlings pickuper är inte såååååå mycket annorlunda än Music Mans. De fångar den klassiska tonen ändå. Man skall undvika att försöka sig på att göra detta själv för man kan knäcka bobbinerna (eller vad det heter) inuti pickupen och då kan du bryta av kopparlindningen vilket gör pickupen obrukbar, alltså total-tyst. Det är som att klippa av en sladd ungefär.

Själv tycker jag ovanstående bild är ngt missvisande, missanpassad, och inte riktigt korrekt. Eftersom den tunna g-strängen har lägre output ändå p g a sin tjocklek som inte är lika tjock som e-strängen borde pickupens pole pieces ligga lite närmare dom.

Men mer om detta här:

https://hazeguitars.com/blog/the-pickup ... -dont-know

Dvs, några pickuper har den möjligheten, några inte. Så enkelt är det. Men man jämnar ut balansen mellan strängarna.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

Och ungefär så här kan det råka se ut på din bas @niknor fast detta är för gitarr:


Bild

Dvs all dina fyra strängar på basen går under en radius, men alla pole pieces på micken är flat, dvs jämna, vilket gör att de yttre strängarna låter mer, och de mittersta blir svagare. Det är klart att det ställer till det i bagaget då. Man kan hålla på att skruva upp och ner pickuperna hur som helst men inbördes förhållande förblir densamma. Dvs de har inte anpassat pickuperna till halsens radius ELLER anpassat halsens radius till pickupens polernas "stagger". Tror fan att det blir skevt i balansen då.

De flesta pickuper jag har hört som har "flat" jämna polepieces är att de är väldigt "starkt" lindande med hög ouput och mindre diskant. Detta innebär - som man får på köpet, antingen en fringe benefit eller fringe drawback - att den naturligt komprimerar och limiterar output och ljud från samtliga strängar och på så sätt får du en konstgjord balans i output. Dvs samma som om du köpt en kompressorpedal satt på "försiktiga" inställningar så den inte pumpar så förskräckligt.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

Det verkar som om du @niknor blev helt perplex och förbryllad av allt det här?

Märkligt ingen har svarat eller kommit med alternativa metoder.

Tips då till byte: Av de du nämnde är det bara EMG som dessutom är aktiva och drivs med batteri de enda som är förskaffade med s.k. rails/skenor tvärs över pickupen. Du kan ha vilken strängbredd som helst bara de yttersta inte går utanför maxgränsen. MEN! De låter HELT annorlunda, och kanske inte faller dig i smaken. Men jämn balans mellan varje sträng har dom, och inte så lite i heller.

Skulle jag haft en Music Man (original inte Sterling Ernie Balle) så skulle jag nog hellre vinlagt mig om att mecka extra hårt med de befintliga pickuperna för att bibehålla MM ljudet, med PUNCH I ATTACKEN. Eller lämnat in dom för Custom Staggering eller/och omlidning vilket t ex Lundgren kan hjälpa till med. Dock kan det bli dyrare än att köpa nya pickuper!
niknor
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 09:52

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av niknor »

Hånken skrev: mån 11 mar 2024, 16:44 Det verkar som om du @niknor blev helt perplex och förbryllad av allt det här?

Märkligt ingen har svarat eller kommit med alternativa metoder.

Tips då till byte: Av de du nämnde är det bara EMG som dessutom är aktiva och drivs med batteri de enda som är förskaffade med s.k. rails/skenor tvärs över pickupen. Du kan ha vilken strängbredd som helst bara de yttersta inte går utanför maxgränsen. MEN! De låter HELT annorlunda, och kanske inte faller dig i smaken. Men jämn balans mellan varje sträng har dom, och inte så lite i heller.

Skulle jag haft en Music Man (original inte Sterling Ernie Balle) så skulle jag nog hellre vinlagt mig om att mecka extra hårt med de befintliga pickuperna för att bibehålla MM ljudet, med PUNCH I ATTACKEN. Eller lämnat in dom för Custom Staggering eller/och omlidning vilket t ex Lundgren kan hjälpa till med. Dock kan det bli dyrare än att köpa nya pickuper!
Haha, vet inte om jag är förbryllad direkt men kanske lite chockad över den stora mängden svar, kul! Annars beror min sena återkoppling på att jag inte har haft basen hemma utan i replokalen och där var jag först igår. Tog mig i alla fall tid att justera micken och förstärkaren ordentligt. Blev klart bättre men är inte riktigt nöjd. E-strängen låter fantastiskt med en härlig punch samtidigt som A och E-strängarna tyvärr inte riktigt hänger med. G-strängen låter absolut tillräckligt.
Funkade också bättre med att använda inputen för High istället för Normal på förstärkaren, kanske blev lite för hög signal från basens aktiva elektronik? Avvaktar med ny pickup ett tag, ska testa mer med förstärkarens equalizer också.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

niknor skrev: mån 11 mar 2024, 18:22
... Tog mig i alla fall tid att justera micken och förstärkaren ordentligt. Blev klart bättre men är inte riktigt nöjd. E-strängen låter fantastiskt med en härlig punch samtidigt som A och E-strängarna tyvärr inte riktigt hänger med. G-strängen låter absolut tillräckligt.
Funkade också bättre med att använda inputen för High istället för Normal på förstärkaren, kanske blev lite för hög signal från basens aktiva elektronik? Avvaktar med ny pickup ett tag, ska testa mer med förstärkarens equalizer också.
Men va bra, då du "po de" som vi skåningar säger. Då låter det precis som om polerna på pickupen är nästan helt flata eftersom A och D strängen inte har samma "punch" som E och G. Dom i mitten behöver höjas men det kan man inte ju.

Endast sådana som t ex Lundgren pickups kan/skall göra sånt. Då lindar han upp pickupen först, ändrar på staggeringen på pole pieces för A och D strängen, och sedan lindar om pickupen. Men då blir det också bra/bäst.

https://lundgren.se/omlindning/

895 :- för single coil. Tror det är samma för elbasar. Enbart du själv avgör om det är värt detta.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

niknor skrev: mån 11 mar 2024, 18:22 ... Blev klart bättre men är inte riktigt nöjd. E-strängen låter fantastiskt med en härlig punch samtidigt som A och E-strängarna tyvärr inte riktigt hänger med. G-strängen låter absolut tillräckligt.
...
Oh, en sak jag glömt, vet inte om det är felstavning. I originalposten talade du inte om vilka strängar som var obalanserade, utan bara "vissa" . Är det säkert att det inte är ett skrivfel som du skrev ovan? Först skrev du "E-strängen låter fantastisk" och sedan "samtidigt som A och E-strängarna inte hänger med" ?! Det menas väl A och D-strängarna hoppas jag väl...?

Jag läste och tolkade så att det var ett typo. Så jag tror fortfarande du menar A&D strängarna... som är lite tama i bettet.
niknor
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 09:52

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av niknor »

Hånken skrev: mån 25 mar 2024, 14:35
niknor skrev: mån 11 mar 2024, 18:22 ... Blev klart bättre men är inte riktigt nöjd. E-strängen låter fantastiskt med en härlig punch samtidigt som A och E-strängarna tyvärr inte riktigt hänger med. G-strängen låter absolut tillräckligt.
...
Oh, en sak jag glömt, vet inte om det är felstavning. I originalposten talade du inte om vilka strängar som var obalanserade, utan bara "vissa" . Är det säkert att det inte är ett skrivfel som du skrev ovan? Först skrev du "E-strängen låter fantastisk" och sedan "samtidigt som A och E-strängarna inte hänger med" ?! Det menas väl A och D-strängarna hoppas jag väl...?

Jag läste och tolkade så att det var ett typo. Så jag tror fortfarande du menar A&D strängarna... som är lite tama i bettet.
Hoppsan, måste korrekturläsa bättre!

Det är alltså A och D-strängarna som låter lite klent.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

Jepp, den delen löst, precis som jag misstänkte. Men "mann kann nie wissen" som tysken säger.

Men om det är A & D som - fortfarande - låter lite klent, låter det som att polerna på pickupen är flata, emedans strängarna har en radius, och är högst i mitten.

När skall det komma en pickup man bara kan höja upp (rent fysiskt) i mitten bara? Och lämna ytterkanterna i fred? :shock: :? :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av BBQV »

P-bas... :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

... oops... för Music Man menade jag då. Naturligtvis går det på P-bas, men varför inte andra? Där på P-pickupen kan man ju t o m skruva individuellt på polerna på vissa P-bas pickuper så jag har lite svårt att förstå vitsen med att höja den på mitten bara....isåfall.

Såsom DiMarzio relentless:

Bild

Dimarzio har ju fler "gamla" modeller med adjustable pole pieces så själva den grejen är inte ny. Jag kan ha fel, men de flesta, om inte alla DiMarzios ersättningspickuper har adjustable pole pieces. Men hittar ingen replacement pickup till MusicMan vare sig med eller utan adjustable pole pieces hos dom. Kanske G&L har?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

När kommer det pole pieces man kan justera avståndet mellan dom där polepieces? Alltså bredden på polepieces. Det skall ju följa strängarna och inget annat.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tips på ny mick och problemlösning till Sterling by Music Man?

Inlägg av Hånken »

F ö har jag inte hört talas om någon annan bas än just MusicMan dessutom sedan tidernas begynnelse, aktiva eller passiva, som det var så mycket tjafs om obalans mellan strängarna vad man än gjorde. Har aldrig hört talas om det på någon P-bas eller J-bas. Visst, en hel del döda toner både här och där men obalans mellan strängarna? Nästan bara MM. Speciellt antingen bara de yttre strängarna eller de i mitten. Men det skall sägas att jag har provat sedan dess, MM basar som faktiskt har balans. Bra dessutom. Någonstans på vägen har de fokuserat på problemet. Det började med "svag g-sträng", sedan när den blev "stark" blev någon annan sträng svag... ;-)

Resten är bara när man skaffat 3:e parts pickuper med "fel" string spacing, mest gitarrer, som man hör "nu har det blivit obalans". O s v.

Det har skrivits ohemult många inlägg om problemet på diverse forum sedan urminnes tider. Ta och jämför med [sätt in vilket märke som helst här]:

https://www.talkbass.com/threads/a-fix- ... nce.77761/
Skriv svar