Tips på musicman mik? (Nu inhandlad och utbytt!)

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Disco-Kaj
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 21:59
Ort: Västerås

Tips på musicman mik? (Nu inhandlad och utbytt!)

Inlägg av Disco-Kaj »

Tack för alla tips! Det slutade med att jag köpte en Seymour Duncan Bass Series SMB-4A till basen. Lödde i den idag och har testat den lite i repan - det lät bra mycket roligare :D

Mycket varmare och fylligare sound, vilket var vad jag eftersökte. Dock så fanns det en hel del edge i ljudet också, men där är frågan om inte strängarna kan ha spelat in? Satte på nya Rotosound Swing Bass 66, har aldrig spelat med dem tidigare så jag är inte närmare bekannt med dem.

I vilket fall är jag riktigt nöjd. Min billiga reservbas har fått sig ett rejält lyft så att det är roligt att spela på den igen :wink:



Min ena bas har en mik av musicman modell, dvs. fetare typ av humbucker, som jag skulle vilja byta mot något roligare.

Märkte att den lät riktigt taskigt i jämförelse med min huvudbas när jag hade båda i repan för ovanlighetens skull. Ljudet nu är tunnt, diskantigt och ganska burkigt.

Skulle vilja ha nåt med mer botten i och som är fylligare i ljudet. I dagsläget ligger en Seymour Duncan bra till, nån som har nåt annat tips?
Senast redigerad av Disco-Kaj den fre 25 jul 2008, 23:43, redigerad totalt 1 gånger.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag rekommenderar Nordstrand:
http://www.nordstrandpickups.com/

Jag har bara hört bra saker om hans pickups.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Duncans är mina favoriter, men Bartolini och MEC har också mikar i det formatet. Windmill?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Delano finns ju också
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

rumpeldunken skrev:Delano finns ju också
Just det! :D Och hur bra är inte dom?!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Seymour Duncan med serie/parallell-switch funkar bra.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Innan du byter något, prova att seriekoppla spolarna på den micken som sitter i. Det gör faktiskt en hel del. De sitter till 99% säkerhet parallellt nu.

edit: jag kör SD i min OLP och jag är nöjd med den.
Senast redigerad av Ahab den mån 14 jul 2008, 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
gäst

Inlägg av gäst »

200071 skrev:
rumpeldunken skrev:Delano finns ju också
Just det! :D Och hur bra är inte dom?!
Det ska väl du veta?! :lol:
Nä skoja bara...Dom e kanoners :tummenupp:
Iofs är säkert flera andra märken också jättebra, men ju fler alternativ...
:wink:
Användarvisningsbild
Disco-Kaj
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 21:59
Ort: Västerås

Inlägg av Disco-Kaj »

Ahab skrev:Innan du byter något, prova att seriekoppla spolarna på den micken som sitter i. Det gör faktiskt en hel del. De sitter till 99% säkerhet parallellt nu.

edit: jag kör SD i min OLP och jag är nöjd med den.
Aha, hur gör jag det? Antar att det krävs nåt ingrepp med lödpennan eller?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Disco-Kaj skrev:
Ahab skrev:Innan du byter något, prova att seriekoppla spolarna på den micken som sitter i. Det gör faktiskt en hel del. De sitter till 99% säkerhet parallellt nu.

edit: jag kör SD i min OLP och jag är nöjd med den.
Aha, hur gör jag det? Antar att det krävs nåt ingrepp med lödpennan eller?
Vad är det för bas? Kan göra ett försök att förklara, om pickupen är paralellkopplad så går två kablar till jord och två till volympoten, en hot och en jordkabel från varje spole i micken. För att seriekoppla ta man och kopplar spolarna "efter" varandra, man löder loss ena spolens hotkabel (den som går till volymen) och ansluter den på den andra spolens jordkabel och tar sen ut signalen den återstående hotkabeln. Är det en OLP så har dom två volymer tar man hotkabeln från ena volymkontrollen och ansluter den på jordkablen från spolen på den andra volymen. Man måste ha 4-ledare med separat skärm för att kunna koppla så här eller som OLP som har två 2-ledare från varje spole, om dom hade skärm kommer jag inte ihåg. Se bara till att inte blandra in skärmning i signalen för då brummar det rejält. Hoppas detta går att förstå, det är ju inte så enkelt att beskriva hur man gör med ord.

Edit:
Om man vill kan man sätta in en switch så man kan serie, paralell och singelkoppla pickupen för olika ljud. Har för mig att Music Man har den switchen på 5-strängade Stingray.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Tips på musicman mik?

Inlägg av 200071 »

Disco-Kaj skrev:Min ena bas har en mik av musicman modell, dvs. fetare typ av humbucker, som jag skulle vilja byta mot något roligare.

Märkte att den lät riktigt taskigt i jämförelse med min huvudbas när jag hade båda i repan för ovanlighetens skull. Ljudet nu är tunnt, diskantigt och ganska burkigt.

Skulle vilja ha nåt med mer botten i och som är fylligare i ljudet. I dagsläget ligger en Seymour Duncan bra till, nån som har nåt annat tips?
http://delano.de/products.html?&cHash=9 ... [system]=9
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Jag har Delano i en av mina basar (P-ray BBQV kopia). Den lät sådär passiv men låter kanon med en Aguilar obp1 preamp.

Tillägg efter ovanstående inlägg. Min är en vanlig MM 4:a

Ytterliggare tillägg så att jag inte dissar Delano. Jag har inte provat andra MM mickar passivt. Jag har dock en original MM Stingray 4:a och Delano Aguilarkombinationen i min p-ray är minst lika bra.
Användarvisningsbild
Disco-Kaj
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 21:59
Ort: Västerås

Inlägg av Disco-Kaj »

busse skrev:
Disco-Kaj skrev:
Ahab skrev:Innan du byter något, prova att seriekoppla spolarna på den micken som sitter i. Det gör faktiskt en hel del. De sitter till 99% säkerhet parallellt nu.

edit: jag kör SD i min OLP och jag är nöjd med den.
Aha, hur gör jag det? Antar att det krävs nåt ingrepp med lödpennan eller?
Vad är det för bas? Kan göra ett försök att förklara, om pickupen är paralellkopplad så går två kablar till jord och två till volympoten, en hot och en jordkabel från varje spole i micken. För att seriekoppla ta man och kopplar spolarna "efter" varandra, man löder loss ena spolens hotkabel (den som går till volymen) och ansluter den på den andra spolens jordkabel och tar sen ut signalen den återstående hotkabeln. Är det en OLP så har dom två volymer tar man hotkabeln från ena volymkontrollen och ansluter den på jordkablen från spolen på den andra volymen. Man måste ha 4-ledare med separat skärm för att kunna koppla så här eller som OLP som har två 2-ledare från varje spole, om dom hade skärm kommer jag inte ihåg. Se bara till att inte blandra in skärmning i signalen för då brummar det rejält. Hoppas detta går att förstå, det är ju inte så enkelt att beskriva hur man gör med ord.

Edit:
Om man vill kan man sätta in en switch så man kan serie, paralell och singelkoppla pickupen för olika ljud. Har för mig att Music Man har den switchen på 5-strängade Stingray.
Tack för förklaringen. Basen i fråga är en Eagle Bat Beast, längst till höger:

Bild

Den har endast en volymkontroll och miken är passiv. Ska in och kika hur det ser ut. Misstänker ändå att basen skulle låta betydligt bättre med ny mik, seriekopplat eller ej :?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Disco-Kaj skrev:
busse skrev:
Disco-Kaj skrev:
Ahab skrev:Innan du byter något, prova att seriekoppla spolarna på den micken som sitter i. Det gör faktiskt en hel del. De sitter till 99% säkerhet parallellt nu.

edit: jag kör SD i min OLP och jag är nöjd med den.
Aha, hur gör jag det? Antar att det krävs nåt ingrepp med lödpennan eller?
Vad är det för bas? Kan göra ett försök att förklara, om pickupen är paralellkopplad så går två kablar till jord och två till volympoten, en hot och en jordkabel från varje spole i micken. För att seriekoppla ta man och kopplar spolarna "efter" varandra, man löder loss ena spolens hotkabel (den som går till volymen) och ansluter den på den andra spolens jordkabel och tar sen ut signalen den återstående hotkabeln. Är det en OLP så har dom två volymer tar man hotkabeln från ena volymkontrollen och ansluter den på jordkablen från spolen på den andra volymen. Man måste ha 4-ledare med separat skärm för att kunna koppla så här eller som OLP som har två 2-ledare från varje spole, om dom hade skärm kommer jag inte ihåg. Se bara till att inte blandra in skärmning i signalen för då brummar det rejält. Hoppas detta går att förstå, det är ju inte så enkelt att beskriva hur man gör med ord.

Edit:
Om man vill kan man sätta in en switch så man kan serie, paralell och singelkoppla pickupen för olika ljud. Har för mig att Music Man har den switchen på 5-strängade Stingray.
Tack för förklaringen. Basen i fråga är en Eagle Bat Beast, längst till höger:

Bild

Den har endast en volymkontroll och miken är passiv. Ska in och kika hur det ser ut. Misstänker ändå att basen skulle låta betydligt bättre med ny mik, seriekopplat eller ej :?
Störst risk är är det väl att pickupen ifråga bara har 2-ledarkabel om det är en "billig bas" som Eagle brukar vara. Om du bara har tvåledare från pickupen kan man inte göra så mycket. I sånt fall måste man ta isär pickupen, löda isär spolarna och byta kabeln och det är ett ganska känsligt jobb och det är lätt att paja pickupen då man gör sånt. Finns en tråd om detta då jag har moddat en Artec Mudbucker på det sättet. Helt klart skulle nog ett pickupbyte inte vara dåligt, men jag rekomenderar att testa detta med seriekoppling om du har möjligheten för det gör en jäkla stor skillnad i ljud mot parallellkopplat.
Användarvisningsbild
Disco-Kaj
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 21:59
Ort: Västerås

Inlägg av Disco-Kaj »

Om jag köper en ny mik, hur är de oftast kopplade? Serie eller parallell? Funderar som sagt på en Seymour Duncan.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Disco-Kaj skrev:Om jag köper en ny mik, hur är de oftast kopplade? Serie eller parallell? Funderar som sagt på en Seymour Duncan.
Den är väl oftast okopplad, man får själv löda ihop trådarna och kan då välja hur man vill koppla micken. Annars så har jag för mig paralellkopplat brukar vara standard på Music Man basar utan switch.
Användarvisningsbild
Disco-Kaj
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 21:59
Ort: Västerås

Inlägg av Disco-Kaj »

Uppdatering skedd i första inlägget :!:
Skriv svar