mick på bandlös

Prata om mickar och elektronik
bortom12e
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 10:27

mick på bandlös

Inlägg av bortom12e »

hej hej!

Jag har ett litet projekt på g, och jag har svårt att välja mickar.
Här är lite bilder och info:

http://bortom12e.bilddagboken.se/p/dayv ... =230451443

Jag fick aldrig chans att lyssna på mickarna, ena poten som satt på var sönderbruten. Gissar dock på att dom är av sämre kvalitet eftersom xb-100 är en budgetbas. Basen i sig låter rätt mycket kontra, framförallt har halsen ett gott och kontrigt knorr i sig.
Nu är jag alltså på jakt efter en mick att trycka dit. Det skulle vara enklast med p-mickar eftersom det redan finns utfrästa hål som borde passa rätt bra, men jag är inte alls låst vid det. Skulle vara kul att sätta dit något helt annat, typ rickenbacker eller vad som helst =)
Kan ni tipsa mig om någon mick som tar fram kontraljudet ännu mer? Basen i sig är som sagt rätt knorrig så jag tänker en mick i halsläge som lyfter fram mycket lågbas. Den får dessutom se fräsig ut =)
Lägger helst inte ut några fantastiska summor, det är trots allt en billig kropp och en billig hals. mellan 500-900 skulle vara fint.

mvh/simon
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Leta efter en Dimarzio mick.. Skulle nog låta bra på den.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Bartolini är det som gäller i min bok. Men boken är ju också min egen så...
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Dimarzio är oförskämt billigt på Thomann! Rekomenderar att du fräser ur för en j-mick i stallposition oxå, morrar gott på bandlös.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Om du vill ha en P-bas mick så har jag en som kanske är en Squire för 250:-
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag må vara nördig.. men jag upplever att en bandlös bas mår bra (som kmo säger) av en mick i stallposition.. eller iallafall längra bak än där det var urfräst för en p-mick..

Vad du väljer för mick är väldigt personligt.. vad har du för preferenser på ljud?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:Jag må vara nördig.. men jag upplever att en bandlös bas mår bra (som kmo säger) av en mick i stallposition.. eller iallafall längra bak än där det var urfräst för en p-mick..

Vad du väljer för mick är väldigt personligt.. vad har du för preferenser på ljud?
Håller med. Stallmick och slå an strängen nästan vid halsinfattningen så får man ett fint, sjungande ljud med lite knorr men samtidigt bra botten. VAR på strängen man slår an tonen gör en otrolig skillnad! Och åtminstone jag vill ha knorret och mellanregistret från en stallmick på en bandlös. Stallmick och anslag uppe vid halsinfästningen är trevligt i min bok.

//J
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hellboy skrev:
Liten skrev:Jag må vara nördig.. men jag upplever att en bandlös bas mår bra (som kmo säger) av en mick i stallposition.. eller iallafall längra bak än där det var urfräst för en p-mick..

Vad du väljer för mick är väldigt personligt.. vad har du för preferenser på ljud?
Håller med. Stallmick och slå an strängen nästan vid halsinfattningen så får man ett fint, sjungande ljud med lite knorr men samtidigt bra botten. VAR på strängen man slår an tonen gör en otrolig skillnad! Och åtminstone jag vill ha knorret och mellanregistret från en stallmick på en bandlös. Stallmick och anslag uppe vid halsinfästningen är trevligt i min bok.

//J
Indeed!!! Bästa soundet i min bok med.. därav bygget av den "extra" främre rampen på min bandlösa.. Att bibehålla ett fokuserat och avslappnat anslag "där" är MUMMA med en stallmick!

Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:
Hellboy skrev:
Liten skrev:Jag må vara nördig.. men jag upplever att en bandlös bas mår bra (som kmo säger) av en mick i stallposition.. eller iallafall längra bak än där det var urfräst för en p-mick..

Vad du väljer för mick är väldigt personligt.. vad har du för preferenser på ljud?
Håller med. Stallmick och slå an strängen nästan vid halsinfattningen så får man ett fint, sjungande ljud med lite knorr men samtidigt bra botten. VAR på strängen man slår an tonen gör en otrolig skillnad! Och åtminstone jag vill ha knorret och mellanregistret från en stallmick på en bandlös. Stallmick och anslag uppe vid halsinfästningen är trevligt i min bok.

//J
Indeed!!! Bästa soundet i min bok med.. därav bygget av den "extra" främre rampen på min bandlösa.. Att bibehålla ett fokuserat och avslappnat anslag "där" är MUMMA med en stallmick!

Bild
YOU´VE SEEN THE LIGHT!! :lol:

//J
Skriv svar