Squier Pots

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 14:57
Ort: Norrköping

Squier Pots

Inlägg av martin_finspång »

Min fråga är hur är pottarna på Squiers affinity serie.

Jag ska nämligen pilla på min "nya" (beggade) bas när jag får den och undrar om det är värt att lägga ungefär 80 kr på nya hos thomann om jag endå ska in och pilla i basen?

:)
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

JA!

det kan göra att du slipper svära sen. Man bör byta potar och jack på alla nya budgetbasar eftersom att det sparas ofta en del där
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 14:57
Ort: Norrköping

Inlägg av martin_finspång »

Skulle någon trevlig själ kunna berätta vilka pottar samt vilket jack man ska satsa på?

Jag antar att det är 250 kOhm pottar men vilken tillverkare?

Vilket sorts jack och vilken tillverkare?

Den squier jag ska köpa är moddad med mudbucker i hals läge och quarterpund splitcoil i mellanläge. Hade tänkt instalera en trevägs switch för nu sitter dem serierkopplade tror jag.

Är det någon större mening med att lägga ner tid och ork på att sätta dit separata volym och ton kontroller till de två pickupsen?

Eller ska jag nöja mig med 3vägsswitchen?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

martin_finspång skrev:Skulle någon trevlig själ kunna berätta vilka pottar samt vilket jack man ska satsa på?

Jag antar att det är 250 kOhm pottar men vilken tillverkare?

Vilket sorts jack och vilken tillverkare?

Den squier jag ska köpa är moddad med mudbucker i hals läge och quarterpund splitcoil i mellanläge. Hade tänkt instalera en trevägs switch för nu sitter dem serierkopplade tror jag.

Är det någon större mening med att lägga ner tid och ork på att sätta dit separata volym och ton kontroller till de två pickupsen?

Eller ska jag nöja mig med 3vägsswitchen?
Jag brukar använda 500 kohm-potar istället för 250, det minskar diskantförlusten när man vrider ner volymen. Hittills har jag använt CTS-potar och Switchcraftjack och aldrig haft anledning att byta. Finns på GMF och säkerligen på alla andra nätbutiker också.

Om du kör med trelägesswitch så räcker volym och ton, eventuellt volym, volym, ton. Utan switchen så är dubbla volymkontroller att föredra. Vill du ha mera ljudvariation så skaffar du en DPDT-switch eller en push/pull-pot och använder som serie/parallelomkopplare.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 14:57
Ort: Norrköping

Inlägg av martin_finspång »

Tack för hjälpen, jag ska nog beställa från thomann, så jag undrar om någon vet vilka olika tillverkare av:

Jack, Treläges switch och Pottar man ska satasa på som man kan köpa där?

Tack igen :)
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Jo, det vore intressant att få exempel på hyfsade pottar att byta med. Jag menar, man vill ju inte gärna köpa nya pottar som visar sig vara samma som redan sitter i..:P
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 14:57
Ort: Norrköping

Inlägg av martin_finspång »

Man kanske ska satsa på fender orginal då?

De borde väll vara bättre än squier orginal?

Eller gibson kanske för att få 500 kOhm?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

martin_finspång skrev:Man kanske ska satsa på fender orginal då?

De borde väll vara bättre än squier orginal?

Eller gibson kanske för att få 500 kOhm?
Fender använder väl CTS om jag iune tar alldeles fel... :oops:
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 14:57
Ort: Norrköping

Inlägg av martin_finspång »

Ingen aning :D

Är CTS en tillverkare eller någon fancy benämning för något Ohm tal?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

CTS är en tillverkare. De är bra.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag har besökt CTS fabrik i Singapore. CTS står för Chicago Telephone Systems har jag för mig, så det är en tillverkare.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 14:57
Ort: Norrköping

Inlägg av martin_finspång »

Om vi säger så här då.

Vilka ska jag välja av:

Fender Orginal (Möjligt vid CTS)
Göldo
Allparts
Gibson Orginal

:?:
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Köp CTS pottar och kosta ut dig på en oil/papercap(eller vad det nu heter?) konding, vitamin-Q 0,047, kostar lite men då kan du använda tonkontrollen som helt plötsligt fungerar till skillnad från billiga skräpkondingar!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 14:57
Ort: Norrköping

Inlägg av martin_finspång »

Vart kan man hitta dem och hur mycket är lite ungefär?
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Du antecknar va, Martin?

(Försöker också klura ut hur en uppgradering av elektroniken skulle gå till...viss ledning har väl den här tråden gett, men liite mer konkreta tips skulle inte skada...)

Martin; utifrån det hittills sagda verkar det i a f som om GMF:s sortiment är att föredra framför tyskens...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 14:57
Ort: Norrköping

Inlägg av martin_finspång »

Joo... detta kommer nog bli en ganska dyr första bas misstänker jag ^^
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

martin_finspång skrev:Vart kan man hitta dem och hur mycket är lite ungefär?
ca: 60:-/st för pottarna och 135:- för kondingen på GMF, funkar jacket behöver du inte byta det tycker jag
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

martin_finspång skrev:Joo... detta kommer nog bli en ganska dyr första bas misstänker jag ^^
Är basen helt ospelbar om du inte byter?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Böhmer funkar än så länge på min squire :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 14:57
Ort: Norrköping

Inlägg av martin_finspång »

cub skrev:
martin_finspång skrev:Joo... detta kommer nog bli en ganska dyr första bas misstänker jag ^^
Är basen helt ospelbar om du inte byter?
Nej, förmodligen inte, men jag gillar att pilla med instrument, och efter att ha kommit på en sak jag ville förändra så har det liksom bara dragit iväg. :)
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Gaaah...!


Vilken av CTS alla 500KA-potar i GMF-sortimenetet ska man ha då ?????


(Det där med kondningen var kristallklart...tror jag:
4158-000 Kond Gura 0.047 (1) Oil/Paper Vitamin Q 135,00/st - eller hur?)
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 14:57
Ort: Norrköping

Inlägg av martin_finspång »

Jag ska beställa 2st Gitarrpot CTS 24 mm Solid Axel 500KA

Köper med två Rattar som passar poten med.

Men det ska vara två 500 Ohmare?

Om man vill att pickupswitchen ska funka som på en Les Paul ska man ta en 4 polig då?
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

martin_finspång skrev:Jag ska beställa 2st Gitarrpot CTS 24 mm Solid Axel 500KA

Köper med två Rattar som passar poten med.

Men det ska vara två 500 Ohmare?

Om man vill att pickupswitchen ska funka som på en Les Paul ska man ta en 4 polig då?
Log- eller Lin-potar? Lin, väl...? Eller Log...?

EDIT:

"Man kunde av min föregående artikel tydligen få intrycket att logaritmiska potentiometrar är bra och linjära dåliga. Så är det inte. Man använder dem bara till lite olika saker. En logaritmisk potentiometer fungerar mycket bra som mastervolym, dvs som en volymkontroll som reglerar volymen på alla mikrofoner samtidigt som t ex på en Stratocaster, eftersom örat uppfattar att den reagerar likformigt över hela sitt reglerområde. Frågan är dock om det alltid är så väsentligt eftersom de flesta i praktiken ju ändå har volymen på för fullt hela tiden. När man vrider ner volymen så sänks signalen relativt fort. Därför använder man oftast bara en bråkdel av potentiometerns faktiska reglerområde.
När man med en linjär kontroll sänker från full volym så är volymförändringen ganska marginell i början för att sedan tillta (jag menar alltså att minskningen ökar…hajar ni) och mellan ungefär två och noll på ratten försvinner plötsligt all signal.

Inte så bra kanske...eller? Faktum är att eftersom de flesta gitarrister ändå bara reglerar sin volym mellan fullt ös och nästan fullt ös (på en logaritmisk kontroll mellan 7 och 10) så får man med en linjär kontroll samma volymvariation på ett större regler utrymme (mellan 3 och 10).

Det kanske inte har så stor betydelse på en gitarr med mastervolym men om man använder två volymkontroller för att mixa signalerna från två olika mikrofoner så som man t ex gör på en Les Paul då är det betydligt enklare med två linjära potentiometrar.
De Les Paul-gitarrer jag kommit i kontakt med (Epiphoner och 70-tals Gibson) har alla haft linjära volympotentiometrar.
I Luthman-katalogen (generalagent för bl a Gibson) står det att dom säljer Gibsons orginalpotentiometrar, 500kohms logaritmiska till volymen och 300 kohms linjära till tonkontrollen. Jag undrar om inte det är fel för jag skulle absolut montera dem tvärt om.


Linjära potentiometrar kan alltså i vissa situationer vara att föredra som volymkontroller men till tonkontrollerna bör man använda logaritmiska. Men ingen regel utan undantag. Jag såg en video med countrygitarristen Danny Gaton där han berättar att han föredrar sådana tonkontroller där hela reglerområdet ligger mellan 0 och 3 på ratten (så fungerar tonkontroller med linjära potentiometrar) för det underlättar när han samtidigt som han spelar reglerar tonkontrollen med lillfingret för att få fram ett orgelliknande ljud.
Vad får då denna visshet för konsekvenser när man kopplar om sin gitarr? De är ju bara att gå och köpa linjära ”pottar”…eller? Nää…de allra flesta, kanske alla, push-pull omkopplare är nämligen logaritmiska. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin haft en linjär. Med tanke på vad jag skrivit ovan om att volympotentiometrarna bör vara linjära på en gitarr som är kopplade som en Les Paul så kan man alltså inte, utan att ändra den funktionen, montera push-pull omkopplare som volymkontroller. Nu kan man ju ha dom som tonkontroller istället men visst vore det häftigt att ha push-pull funktion på alla fyra rattarna. Då skulle man kunna välja mellan t ex seriehumbucker och singelcoil för båda mikrofonerna separat, koppla mikrofonerna ur fas med varandra samt välja om mikrofonerna skall vara kopplade parallellt eller i serie. Och allt detta utan att behöva ändra utseendet på gitarren.

Nu är det ingen katastrof att montera logaritmiska volympotentiometrar på en Les Paul, har Luthman rätt så gör Gibson det rentav själva numera (se ovan), men själv tycker jag att linjära är att föredra."

(http://web.telia.com/~u13704017/LatStaP ... kern5.html)

Huu...jag visste väl att det här var en hel vetenskap.... :cry:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 14:57
Ort: Norrköping

Inlägg av martin_finspång »

Kan ingen bara komma och säga:

Dessa två pottar ska ni ha för smidiga kontroller 1 för volym och 1 för ton,
och sen gärna vilken sorts treläges switch jag ska köpa, för samma funktion som en les paul switch?

/Mvh Martin
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

martin_finspång skrev:Kan ingen bara komma och säga:

Dessa två pottar ska ni ha för smidiga kontroller 1 för volym och 1 för ton,
och sen gärna vilken sorts treläges switch jag ska köpa, för samma funktion som en les paul switch?

/Mvh Martin
:D Välkommen till PrataBas - communityn som generar fler frågor än svar!

Skämt åsido...basspartsresorce.com sålde ngt färdigt Fender P-bas pot/jack/trådkrafs som kändes jävligt frestande...om det inte hade varit för fraktkostnaden då..

Fast det kanske sitter fler frustrerade ute i busken - redo för en sambeställning...? :wink:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar