Halv P-mick, hur koppla in?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Halv P-mick, hur koppla in?

Inlägg av mrbaloo »

Hej

I ett litet specialbasprojekt tänker jag använda en halv P-basmick direkt till utgångsjacket (utan ton- och volymkontroller).

Behöver jag komplettera kretsen med tex något motstånd eller någon spole för att kompensera för "förlusten" av andra halva P-basmicken?

mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

är basen 2-strängad? :roll:

köp en single-coil mick istället. en sån som sitter på fenders 51 reissue.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Inlägg av Axel »

Ett motstånd parallellt över micken, för att "lasta" den lite. Testa med 250k ohm och kanske ett seriemotstånd på 10k ohm som du löder direkt på utgångsjacket's signalledare, för att "lugna" signalen lite, det är bara att testa.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

hosse skrev:är basen 2-strängad? :roll:

köp en single-coil mick istället. en sån som sitter på fenders 51 reissue.
Njae, inte exakt. Kanske kommer en beskrivning av projektet när det är klart!

/Mrbaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Axel skrev:Ett motstånd parallellt över micken, för att "lasta" den lite. Testa med 250k ohm och kanske ett seriemotstånd på 10k ohm som du löder direkt på utgångsjacket's signalledare, för att "lugna" signalen lite, det är bara att testa.
Supertack. Jag skall prova detta!

/Mrbaloo
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

mrbaloo skrev:
hosse skrev:är basen 2-strängad? :roll:

köp en single-coil mick istället. en sån som sitter på fenders 51 reissue.
Njae, inte exakt. Kanske kommer en beskrivning av projektet när det är klart!

/Mrbaloo
för en halv mick kan aldrig täcka 4 strängar. eller jo, om man har minimal sting-spacing. jag är jädrigt nyfiken :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

hosse skrev:
mrbaloo skrev:
hosse skrev:är basen 2-strängad? :roll:

köp en single-coil mick istället. en sån som sitter på fenders 51 reissue.
Njae, inte exakt. Kanske kommer en beskrivning av projektet när det är klart!

/Mrbaloo
för en halv mick kan aldrig täcka 4 strängar. eller jo, om man har minimal sting-spacing. jag är jädrigt nyfiken :wink:
+1

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av SuperSwede »

:lol: Jag vet vad som är på gång men jag tiger som muren... :wink:

Är väldigt nyfiken hur det kommer att bli, har faktiskt donerat telejacket till detta projekt (oj så generöst av mig)

Hoppas att allt flyter på, hör av dig om du behöver nåt mer från min "skrotlåda".

//P
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

SuperSwede skrev::lol: Jag vet vad som är på gång men jag tiger som muren... :wink:

Är väldigt nyfiken hur det kommer att bli, har faktiskt donerat telejacket till detta projekt (oj så generöst av mig)

Hoppas att allt flyter på, hör av dig om du behöver nåt mer från min "skrotlåda".

//P
Tack för senast och för gofikat. Det var mycket trevligt. Om du vill får du bli den förste att se projektet helt färdigt. Det går även bra att komma förbi vilken dag som helst om du vill se kalaset i dagsfärskt skick...

Jo, projektet flyter på bra men dock lite långsamt. "Historian" är faktiskt akustiskt spelbar just nu. Så nu jag skall försöka montera en halv P-basmick och koppla in den till det mycket ulitmata telejack som du donerade. Sedan är det bara lite finish och putsning innan lackering. Sedan skall den vara klar...

/M
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Axel skrev:Ett motstånd parallellt över micken, för att "lasta" den lite. Testa med 250k ohm och kanske ett seriemotstånd på 10k ohm som du löder direkt på utgångsjacket's signalledare, för att "lugna" signalen lite, det är bara att testa.
Supertack för ett bra tips. :D Nu har vi fått liv i vår halva P-mick. Jag fick tag på motstånd med 220k ohm och 10k ohm så det gick jättebra att spela. Nu skall micken bara fästas permanent och sedan är det bara lite smådetaljer kvar på projektet.

/Mrbaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Hej igen

Nu när jag vet att mitt specialprojekt fungerar kan jag avslöja användningsområdet av den halva P-micken: en ensträngad elbas!

Jag fick precis ihop den i kväll och har hunnit prova att allt fungerar. Nu är det bara att finlira med utseendet och på med lack. Då blir den helt klar!

Det blev ett riktigt bra basljud när jag monterade micken snett över strängen (på samma centeravstånd från stallet som på en EB MusicMan Stingray). Jag har inga tonkontroller på basen utan förlitar mig på förstärkaren med eller utan en föregående EQ-pedal.

/Mrbaloo
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

BILD VILL VI SE :shock:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

JA, BILDER!!! :D :D :D


Är den bandad eller bandlös?
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Hej igen

Egentligen är det ingenting jag har hittat på själv, men jag blev väldigt inspirerad att göra en egen bandlös ensträngad bas när jag såg http://www.youtube.com/watch?v=4If9s-gQ-aE.

Än så länge är den rätt grovhuggen och jag skall finlira med finishen och lackera den sedan. Just nu är den full av maskeringstejp för att inte förstöra ytan på aluminiumröret som den är byggd av.

Håll till godo med denna bild tills vidare:
Bild

mvh
Mrbaloo
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

mrbaloo skrev:Hej igen

Egentligen är det ingenting jag har hittat på själv, men jag blev väldigt inspirerad att göra en egen bandlös ensträngad bas när jag såg http://www.youtube.com/watch?v=4If9s-gQ-aE.

Än så länge är den rätt grovhuggen och jag skall finlira med finishen och lackera den sedan. Just nu är den full av maskeringstejp för att inte förstöra ytan på aluminiumröret som den är byggd av.

Håll till godo med denna bild tills vidare:
Bild

mvh
Mrbaloo
Coolt!! Hoppas det kommer låta bra också! Vi ser fram mot fortsättningen!
Skriv svar