Behöver hjälp med koppling av Delano hybrid och jazzmick

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Behöver hjälp med koppling av Delano hybrid och jazzmick

Inlägg av Cliffy »

Blir en delano hybrid + J-mick
Senast redigerad av Cliffy den tis 19 aug 2008, 15:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

En jazzmick i halsläge och en hybridmick (se bild) i stalläge så har du det mesta.


Bild
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Själv är jag starkt fan av P/J kombinationen, P-micken ger ett fett och fylligt sound och J-micken vid stallet bidrar med tighthet. Dessutom kan du sola P-micken och få ett helt annat ljud (ensam P är mkt långt ifrån P/J i min bok). Solad J-halsmick tycker jag låter apa.

Men, om du är en uttalad slapper (J-J är ju lysande klassiskt för det), skulle jag rekommendera MM-J. Annars P-MM. Slap funkar förresten finfint på P/J med för den delen.

Den där hybrid-micken som 200071 frestar med är ju bara SO SWEEET!! Jag röstar för den i stallet och P vid halsen!

Trevliga problem du har!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

200071 skrev:En jazzmick i halsläge och en hybridmick (se bild) i stalläge så har du det mesta.


Bild
De verkar häftiga. Har du personlig erfarenhet av dem?
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

BB3000S skrev:Själv är jag starkt fan av P/J kombinationen, P-micken ger ett fett och fylligt sound och J-micken vid stallet bidrar med tighthet. Dessutom kan du sola P-micken och få ett helt annat ljud (ensam P är mkt långt ifrån P/J i min bok). Solad J-halsmick tycker jag låter apa.

Men, om du är en uttalad slapper (J-J är ju lysande klassiskt för det), skulle jag rekommendera MM-J. Annars P-MM. Slap funkar förresten finfint på P/J med för den delen.

Den där hybrid-micken som 200071 frestar med är ju bara SO SWEEET!! Jag röstar för den i stallet och P vid halsen!

Trevliga problem du har!
Ähh nu vet jag inte vad jag vill. Antingen p och hybrid eller j och hybrid.
Nån som har provat något av det?



Edit: Ingen slapping här. Spelar allt från gammal rock till metall. Men en jazzbass funkar ju till det med.

PS. Vilken serie? "Wait a minute, this sounds like rock and or roll."


Edit 2: Går det kör hybrid micken passivt? Har aldrig varit mycket för aktiv elektronik.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Vänta vänta vänta...
Det måste vara...
The Simpsons!!!

Bild

Ang. Hybriden:
Har inte testat dom själv, däremot läst mkt bra om dom. Borde fungera alldeles utmärkt passivt. Sen har du en vippswitch för single coil, MM seriell o MM parallell om jag inte missminner mig.

Följande har ju bara indirekt med mickarna att göra, men ändå:
Jag skulle hellre rekommendera en blend-pot & en volym istället för två*volym, blir mycket lättare att snabbt ändra mixen av mickarna om man nu skulle vilja det.


PS. Du ska inte ja Fender-kropp eller? Håller på med en sambeställning av P-skydd från Warmoth nu, finns en tråd under köpes. Grymt snygga sägs det. Dom säljer även ämnen om man vill skära till sitt eget.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

BB3000S skrev:Vänta vänta vänta...
Det måste vara...
The Simpsons!!!

Bild

Ang. Hybriden:
Har inte testat dom själv, däremot läst mkt bra om dom. Borde fungera alldeles utmärkt passivt. Sen har du en vippswitch för single coil, MM seriell o MM parallell om jag inte missminner mig.

Sen har inte föjande med mickarna att göra, men: jag skulle också hellre rekommendera en blend-pot & en volym istället för två*volym, blir mycket lättare att snabbt ändra mixen av mickarna om man nu skulle vilja det.

Helt korrekt med simpsons. 8)

Jag hittade scheman på delanos hemsida
http://www.delano.de/uploads/tx_smtdela ... 3pages.pdf
Men de var ju bara för aktiv. Nån som är grym på sånt här och kan hjälpa mig lite. Jag har inga problem med att löda men det här schemat har jag svårt att lura ut hur det skulle se ut passivt.

Det finns ju de här schemat från seymour duncan men jag vet inte om man kan göra något liknande med en j mick och en hybrid i detta fallet.
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... cman_pbass

Någon?
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Cliff_the_great skrev:
BB3000S skrev:Vänta vänta vänta...
Det måste vara...
The Simpsons!!!

Bild

Ang. Hybriden:
Har inte testat dom själv, däremot läst mkt bra om dom. Borde fungera alldeles utmärkt passivt. Sen har du en vippswitch för single coil, MM seriell o MM parallell om jag inte missminner mig.

Sen har inte föjande med mickarna att göra, men: jag skulle också hellre rekommendera en blend-pot & en volym istället för två*volym, blir mycket lättare att snabbt ändra mixen av mickarna om man nu skulle vilja det.

Helt korrekt med simpsons. 8)

Jag hittade scheman på delanos hemsida
http://www.delano.de/uploads/tx_smtdela ... 3pages.pdf
Men de var ju bara för aktiv. Nån som är grym på sånt här och kan hjälpa mig lite. Jag har inga problem med att löda men det här schemat har jag svårt att lura ut hur det skulle se ut passivt.

Det finns ju de här schemat från seymour duncan men jag vet inte om man kan göra något liknande med en j mick och en hybrid i detta fallet.
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... cman_pbass

Någon?
Ingen som helst jla aning, men det har säkert nån annan.

Du kanske ska se det som ett teckan? :wink: Kan faktiskt vara rätt användbart att kunna eq'a lite direkt på basen. Coolt kommer det att bli hursomhelt!

PS. Editerade in ett p-skydd PS lite längre upp samtidigt som du skrev.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

BB3000S skrev: Ang. Hybriden:
Har inte testat dom själv, däremot läst mkt bra om dom. Borde fungera alldeles utmärkt passivt. Sen har du en vippswitch för single coil, MM seriell o MM parallell om jag inte missminner mig.
Stämmer alldeles utmärkt det!
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

BB3000S skrev: PS. Du ska inte ja Fender-kropp eller? Håller på med en sambeställning av P-skydd från Warmoth nu, finns en tråd under köpes. Grymt snygga sägs det. Dom säljer även ämnen om man vill skära till sitt eget.
Näpp ska bygga en egen jazzkropp utan plektrumskydd men tack för du fråga.
200071 skrev:
BB3000S skrev: Ang. Hybriden:
Har inte testat dom själv, däremot läst mkt bra om dom. Borde fungera alldeles utmärkt passivt. Sen har du en vippswitch för single coil, MM seriell o MM parallell om jag inte missminner mig.
Stämmer alldeles utmärkt det!
Har 200071 bra koll på kopplings diagram kanske?

Sen har jag några till frågor. Är du återförsäljare för delano 200071? Såg det stog med basstudio som enda återförsäljaren i sverige på deras hemsida. Vad skulle i så fall en sån hybrid mick kosta utan preamp?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Cliff_the_great skrev:
200071 skrev:
BB3000S skrev: Ang. Hybriden:
Har inte testat dom själv, däremot läst mkt bra om dom. Borde fungera alldeles utmärkt passivt. Sen har du en vippswitch för single coil, MM seriell o MM parallell om jag inte missminner mig.
Stämmer alldeles utmärkt det!
Har 200071 bra koll på kopplings diagram kanske?

Sen har jag några till frågor. Är du återförsäljare för delano 200071? Såg det stog med basstudio som enda återförsäljaren i sverige på deras hemsida. Vad skulle i så fall en sån hybrid mick kosta utan preamp?
Jo det är jag som är ende återförsäljare för Delano i Sverige. Du ska få pris på Delanon i kvällningen. Kopplingschema finns med micken, men det är troligen samma som du sett på nätet, själv kan jag inte bättre.. :(
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

200071 skrev: Jo det är jag som är ende återförsäljare för Delano i Sverige. Du ska få pris på Delanon i kvällningen. Kopplingschema finns med micken, men det är troligen samma som du sett på nätet, själv kan jag inte bättre.. :(


Ok men det känns ju i alla fall bra att nån här på PB säljer dem.



Nån annan som har bra koll på kopplingsscheman?
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Var inne på Delano's hemsida såg jag att alla mickar är kodade med antingen en svart cirkel, svart triangel eller svart fyrkant, och man ska tydligen bara kombinera mickar med samma symbol.

Hybridmicken har svart fyrkant, och det finns det ingen P-mick som har, bara en J-mick vad det verkar. Så det verkar som att P/Hybrid kan vara svårt. Har iaf mailat Delano och frågat - P/Hybrid är en framtida drömkombo för mig.

Har precis beställt en Delano PMVC 4 FE/M2 P-mick själv - Ska göra om min jazz till Delano P/J!!! :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

BB3000S skrev:Var inne på Delano's hemsida såg jag att alla mickar är kodade med antingen en svart cirkel, svart triangel eller svart fyrkant, och man ska tydligen bara kombinera mickar med samma symbol.
Stog det något varför eller är det bara det optimala?
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Cliff_the_great skrev:
BB3000S skrev:Var inne på Delano's hemsida såg jag att alla mickar är kodade med antingen en svart cirkel, svart triangel eller svart fyrkant, och man ska tydligen bara kombinera mickar med samma symbol.
Stog det något varför eller är det bara det optimala?
Nej det står bara "Please combine only pickups which are labeled with same icons". Postar svaret på mitt mail till Delano när jag får det.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Nån som tror de kan hjälpa mig hur jag ska dra kablarna om jag inte använder preamp.

Här är den från delanos hemsida
http://www.delano.de/uploads/tx_smtdela ... 3pages.pdf

Så här vill jag ha det men med en hybrid istället för den bakre jazzen.
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend

Så här blir det ju då:
En master volymkontroll
En blender för att välja balansen mellan mickarna.
Och sist en tonkontroll vore fint.

Sen är det ju en switch till hybriden också.

Här är ju hur man gör en vanlig musicman passiv. Kan det hjälpa något kanske?
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... cman_pbass

Nån som kan hjälpa mig?
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Hallå :vinkar: Ingen som kan hjälpa mig
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Haha! Nej nu sitter du allt med skägget i brevlådan. :wink:
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Årnes e väl de som kan rota fram saker och hjälpa till de e ju dock han som säljer dom..
Pusha honom så fixar han de nog! :D
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

marcbass skrev:Årnes e väl de som kan rota fram saker och hjälpa till de e ju dock han som säljer dom..
Pusha honom så fixar han de nog! :D
På väg....
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Hellish skrev:Haha! Nej nu sitter du allt med skägget i brevlådan. :wink:
Jag är skägglös. Nä men fan nån måste ju veta något.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

marcbass skrev:Årnes e väl de som kan rota fram saker och hjälpa till de e ju dock han som säljer dom..
Pusha honom så fixar han de nog! :D
Som sagt e den på väg men årnes visste nog inte heller hur man ska koppla. Det jävla schemat de skickar med är allt lite konstigt.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Cliff_the_great skrev:
marcbass skrev:Årnes e väl de som kan rota fram saker och hjälpa till de e ju dock han som säljer dom..
Pusha honom så fixar han de nog! :D
Som sagt e den på väg men årnes visste nog inte heller hur man ska koppla. Det jävla schemat de skickar med är allt lite konstigt.
Jag menade att jag håller på att fixa hur du ska koppla din kombination.....
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

200071 skrev:
Cliff_the_great skrev:
marcbass skrev:Årnes e väl de som kan rota fram saker och hjälpa till de e ju dock han som säljer dom..
Pusha honom så fixar han de nog! :D
Som sagt e den på väg men årnes visste nog inte heller hur man ska koppla. Det jävla schemat de skickar med är allt lite konstigt.
Jag menade att jag håller på att fixa hur du ska koppla din kombination.....
Grymt. :o Du e ju kung. Älskar PB
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Krummelurerna är till för att få rätt blandning av mickar för brumutsläckning. Men det är inte möjligt att haja hur tyskarna tänker, så beställ det du ska ha på en gång och be dem fixa till så det blir rätt.
För många basar är inte nog
Skriv svar