Tips på mickar till jazzbas?

Prata om mickar och elektronik
johan bengtsson
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 08 aug 2008, 18:22

Tips på mickar till jazzbas?

Inlägg av johan bengtsson »

Hej! Jag har en fender jazzbas USA -89 där inte originalmickarna verkar sitta på. Om jag vill byta dessa är det någon som har ett tips på vad jag bör välja?

Det jag funderar på är Fenders jazzbasmikrofoner, "Fender jazzbas original" eller "Fender Custom Shop Jazzbas" som båda, när man läser beskrivningen på Fenders hemsida, verkar återge klassiskt jazzbas-sound. Den senare verkar något mer utvecklad för högre utgångsvolym etc.

Jag har också funderat på Lundgrens mikrofoner. Vad jag tycker mig höra på Lundgrens egen hemsida verkar dessa återge något mer mellan- och diskantregister (även om ljudklippen där verkar vara inspelade med nya strängar). Tänker jag rätt här?

Någon som kan guida mig lite?

Tack på förhand /Johan
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Utan att ha testat Fenders egna utbytesmikar så kan jag på stående fot och rak arm rekommendera Lundgrens mikar. De är helt i klass med vilka toppfabrikat som helst och dessutom kan han skräddarsy mikar till dig om du bara kan förklara vad du är ute efter! Ring honom, han är trevlig också! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
ljumsken
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 16:23

Inlägg av ljumsken »

...Seymour Duncan Antiquity II.....bättre blir det inte
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

BarbequeVillage skrev:Utan att ha testat Fenders egna utbytesmikar så kan jag på stående fot och rak arm rekommendera Lundgrens mikar. De är helt i klass med vilka toppfabrikat som helst och dessutom kan han skräddarsy mikar till dig om du bara kan förklara vad du är ute efter! Ring honom, han är trevlig också! :lol:
+10 Lundgren mickar är bra, mycket bra. Dessutom svensk! Han kan nog fixa till vad du än vill ha för sound.

Tyska Delano gör också bra J-mickar, och har bla en cool modell med en fet magnet per sträng som dessutom är dual coil (nån expert kan få förklara varför det är bra, jag vet bara att jag gillar dom - inte klassisk vintage dock). Sen har dom även J-mickar med mer klassiskt sound.

Seymor Duncan Antiquity II är också grymma, men jag tycker dom är nästan för vintage, ett jävla tryck är det iaf. Satte såna på min MarcusMiller bas och bytte faktiskt tillbaka till Fenders orginal. För just den basen och mina ljudideal när jag spelar på den var det inte rätt. För den lutar det åt Hr Lundgren...

Vill du köpa ett i sammanhanget betydligt billigare J-mickar kommer jag att plocka bort mina Fender US Vintage från en av mina basar inom kort. Dom är i princip helt nya, men inget jag skulle rekommendera jämfört med de ovan nämnda annat än för pris.

Slutligen - om du inte redan gjort det, gör en sökning på talkbass forum. Där finns det gott om åsikter fram o tillbaka inom ämnet.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar