Hur ska man få ihop sladdarna?

Prata om mickar och elektronik
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Hur ska man få ihop sladdarna?

Inlägg av Silverfisk »

Jag har lite funderingar kring min nyfyndade p-mick. Är inte så bra på detta med kopplingar och så... Här kommer en bild:
Bild

Den övre kopplingen är så som det såg ut med den gamla micken och potar. Den nyinköpta micken hade medföljande potar som redan var ihopkopplade. Hela kitet har nog suttit på någon bas tidigare.
Nu undrar jag varför den där prylen som jag målat grön respektive orange som sitter på tonpoten är kopplad på lite olika sätt. Spelar det någon roll hur man kopplar det där? Eller bör jag löda om den orangea grejen så den sitter på mittenpiggen likadant som på den gamla poten?
Det andra jag undrar är om det spelar någon roll hur man placerar och kopplar ihop spolarna, själva mickarna. Lödningarna har nämligen lossnat så jag vet inte riktigt hur det ska vara. Alltså, jag kan försöka förklara vad jag menar med en bild till, några exempel på hur jag skulle kunna få ihop det:
Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Vad gäller kondensatorn så funkar båda kopplingsschemorna likadant. När det gäller hur micken skall kopplas så vet jag inte men det exemplet längst till vänster ser ganska logiskt ut.
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Skit! Jag får det inte att låta!

Kopplade mickarna som bilden längst till höger visar. Inget ljud, lite brum. Och när man nuddade magnetpolerna på den övre micken så brummande det som fan, men när man pillade på polerna på den andra micken så bara rasslade det lite. Sen lödde jag om lite med kopplingarna på mickarna, då var det plötsligt ombytta roller med mickarna i vad som hände när man nuddade polerna. Skumt nog var det bara på tre av fyra som det brummade, den fjärde susade bara lite.
Är dom trasiga eller är jag jäkligt kass på att mecka ihop det?
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Det ser ut som du kopplat dom motfas. Det ger:
Signal - Signal + Brum + Brum istället för tvärtom, prova vänd poler på ena micken.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Skriv svar