hur många pre-ampar kan man ha efter varandra?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 461
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

hur många pre-ampar kan man ha efter varandra?

Inlägg av Albrecht »

tja, vad händer egentligen med signalen när man radar upp sina pre-ampar före slutsteget? har man som jag hamnat i pre-amp-träsket (finns det nåt kuligare?) så vill man ju testa gränserna, och få ut det bästa av dem...men det känns fel på nåt vis att köra sin Alembic genom en Phil Jones Bass Buddy, via en Shin´s Super Pre-Bass, in i en Thunderfunk...det låter bra, och det är väl det som räknas, men är det skadligt ur en teknisk synvinkel?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Nej det är inte skadligt. Annat än för plånboken. ;)

Men kanske inte direkt nödvändigt. Bättre med färre prylar i signalkedjan. En preamp är en preamp och i dom bästa av världar ska det räcka med en. Åtminstone till elbas.

//J
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 461
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

den ultimata pre-ampen....?

Inlägg av Albrecht »

hej & tack för svar! ja, det är väl den ultimata pre-ampen man letar efter? men finns den? det är en väldig skillnad i uttryck & vad dom åstadkommer med ljudet & vissa passar bättre med vissa basar...egentligen kul! föresten, finns det nån på pratabas som har erfarenhet av BBEs Sonic Maximiser (482i)? tror ni på deras teorier?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Inte är det skadligt men du lär få betydligt mer brus än med bara en preamp. Du kanske behöver en annan preamp för att uppnå det sound du är ute efter.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Du kanske skulle bygga en splitbox så du kan växla mellan olika pre-ampar under gång så att säga?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 461
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

det är en bra idè.....

Inlägg av Albrecht »

...att dela upp det hela! tack. finns det nån som köpt något av Dave Hall?
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Förstår inte riktigt poängen med att seriekoppla fler än en extern pre-amp. Men man kan givetvis göra som man vill. Glöm inte att du har en intern pre-amp också, basens egen.

Jag tror inte det kan vara farligt för sista pre-ampen i kjedan eller slutsteget så länge du håller signalen på en rimlig nivå. Skulle förmoda att det t o m är hörbart när något börjar bli fel.

Men som sagt...poängen. I min bok gäller 1 pre-amp, helst med 1 volymkontroll enbart...and that's it. Svårt att hitta dock...men skam den som ger sig.

Men jag kan inte låta bli fundera på en sak...som du kanske också bör fundera på. Om det är så att du behöver fler än en pre-amp för att ratta in (i din smak) ett bra basljud, hur långt ifrån har man då kommit från basens originalljud? Det kanske är så att du egentligen är missnöjd med basens grundljud och vill förvanska det (för det är faktiskt det man gör) till nåt annat.

När det gäller för min egen del...så har jag hittat det ultimata basljudet i själva basen. Den basen tillsammans med enbart slutsteget och högtalare låter kanonbra - enligt mina egna preferenser. Det jag brottas med nu, det är att hitta en pre-amp som färgar grundljudet så lite som möjligt. M a o, ju färre knappar och EQ-möjligheter - desto bättre :nickar:

Think about it for awhile...
Skriv svar