Trött på J-mickarna. Vad göra?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Trött på J-mickarna. Vad göra?

Inlägg av Punkster »

Har en jättetrevlig jazzbas, en Fender Classic 60´s som jag tycker mycket om. Problemet är bara att jag inte kan med dom förbenade mickarna. Hur mycket jag än vrider på tonkontroller och eq så låter det prutt och odynamiskt. Har funderat på att sälja basen, men eftersom jag gillar den så mycket i övrigt så tänkte jag kolla om man kan hitta på nåt annat..

Jag har hört om serie/paralellkoppling o sånt. Mickarna är väl paralellkopplade från början, och om jag har fattat det rätt så får man mer output och lite mer middigt ljud om man seriekopplar. Typ mer åt p-bashållet :wink:
Men vad är skillanden på serie/paralellkoppling och hur gör man...?

Har annars en fundering på att plocka ur halsmicken och slänga dit en P-mick istället. Lite mer omfattande ingrepp såklart, och svårt att återställa om man ångrar sig. Men då kommer det ju iaf att låta BRA :roll:

Vad skulle ni gjort?
/Linus
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Sälj den och köp en P-bas. Det är ju det du verkar vilja ha.

Annars kan du ju testa det du föreslog eller att byta mickar, byta stall osv. Men det kanske är så att du inte är en jazzbaskille, helt enkelt?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Re: Trött på J-mickarna. Vad göra?

Inlägg av Kale »

Punkster skrev:Har en jättetrevlig jazzbas, en Fender Classic 60´s som jag tycker mycket om. Problemet är bara att jag inte kan med dom förbenade mickarna. Hur mycket jag än vrider på tonkontroller och eq så låter det prutt och odynamiskt. Har funderat på att sälja basen, men eftersom jag gillar den så mycket i övrigt så tänkte jag kolla om man kan hitta på nåt annat..

Jag har hört om serie/paralellkoppling o sånt. Mickarna är väl paralellkopplade från början, och om jag har fattat det rätt så får man mer output och lite mer middigt ljud om man seriekopplar. Typ mer åt p-bashållet :wink:
Men vad är skillanden på serie/paralellkoppling och hur gör man...?

Har annars en fundering på att plocka ur halsmicken och slänga dit en P-mick istället. Lite mer omfattande ingrepp såklart, och svårt att återställa om man ångrar sig. Men då kommer det ju iaf att låta BRA :roll:

Vad skulle ni gjort?
Jag satte i en obp1 preamp och dimarzio ultramikar i min trötta gamla jazz...
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

basmartin skrev:Sälj den och köp en P-bas. Det är ju det du verkar vilja ha.

Annars kan du ju testa det du föreslog eller att byta mickar, byta stall osv. Men det kanske är så att du inte är en jazzbaskille, helt enkelt?
Den ligger ju i säljtråden redan, och jag skulle gärna byta den mot en likvärdig p-bas.
Fast jag gillar den i övrigt. Grymt skön att spela på, grymt skön kroppsform. En liten modd hade varit optimalt, fast då sjunker ju andrahandsvärdet i botten... :(
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Trött på J-mickarna. Vad göra?

Inlägg av Punkster »

Kalebas skrev:
Punkster skrev:Har en jättetrevlig jazzbas, en Fender Classic 60´s som jag tycker mycket om. Problemet är bara att jag inte kan med dom förbenade mickarna. Hur mycket jag än vrider på tonkontroller och eq så låter det prutt och odynamiskt. Har funderat på att sälja basen, men eftersom jag gillar den så mycket i övrigt så tänkte jag kolla om man kan hitta på nåt annat..

Jag har hört om serie/paralellkoppling o sånt. Mickarna är väl paralellkopplade från början, och om jag har fattat det rätt så får man mer output och lite mer middigt ljud om man seriekopplar. Typ mer åt p-bashållet :wink:
Men vad är skillanden på serie/paralellkoppling och hur gör man...?

Har annars en fundering på att plocka ur halsmicken och slänga dit en P-mick istället. Lite mer omfattande ingrepp såklart, och svårt att återställa om man ångrar sig. Men då kommer det ju iaf att låta BRA :roll:

Vad skulle ni gjort?
Jag satte i en obp1 preamp och dimarzio ultramikar i min trötta gamla jazz...
Och hur blev det...? Ljudklipp...?
/Linus
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Punkster: Är ljudet inte din grej men du gillar basen i övrigt så sälj den INTE! Prova en sån där serie/pararell-koppling eller byt mickar, det borde göra susen.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

den här tråden ska jag bevaka. har funderat ett tag på att byta mikar till nåt lite argare.
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Preamp lär väl inte göra mickljudet mer dynamiskt?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

anli skrev:Preamp lär väl inte göra mickljudet mer dynamiskt?
Tror nog att det bästa för honom är att byta mickar först och främst, sen om han vill ha mer ljudvariationer så kan han installera en preamp för att kunna finratta ljudet.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

anli skrev:Preamp lär väl inte göra mickljudet mer dynamiskt?
Jo, med en bra preamp blir ljudet mer dynamiskt. Dynamik är ju inte alltid bra. Ju mer dynamik, ju mer hifi låter det, typ...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

FreCKo skrev:Punkster: Är ljudet inte din grej men du gillar basen i övrigt så sälj den INTE! Prova en sån där serie/pararell-koppling eller byt mickar, det borde göra susen.
Om han gillar basen men inte ljudet, så borde det väl vara basen han inte gillar, eftersom det är basen som låter? :wink:
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Nu kanske det inte finns finanser till detta, men jag tycker att du köper en P-bas och behåller Jazz:en som den är. Du kommer säkert hitta tillbaks till den sen, det skulle jag tro. Det går ju lite i perioder sånt där. Och nu låter det som att det är en P-bas som gäller. Och det finns ju ett gäng riktigt fina P-basar till salu på forumet, eller så köper du en Squier Classic Vibe, som jag gjorde =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Indigo skrev:Nu kanske det inte finns finanser till detta, men jag tycker att du köper en P-bas och behåller Jazz:en som den är. Du kommer säkert hitta tillbaks till den sen, det skulle jag tro. Det går ju lite i perioder sånt där. Och nu låter det som att det är en P-bas som gäller. Och det finns ju ett gäng riktigt fina P-basar till salu på forumet, eller så köper du en Squier Classic Vibe, som jag gjorde =)
Beror lite på om jag ska skiljas från min EB-3. Vad kan en sån där Classic Vibe tänkas kosta...? :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Byt mickar! Dimarzio ultrajazz är ett hett tips, lätt att återställa till originalskick om du vill sälja. Bra mickar gör en stor skillnad.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Har fått massa tips om att byta mickar nu, men hur låter dom som ni har tipsat om? Kanske ingen hemlighet att jag vill ha mer tryck och kärna i ljudet, mickarna som sitter på nu låter alldeles för "öppet" och okomprimerat.
/Linus
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

...ett tips från Albercht

Inlägg av Albrecht »

hej. jag hade samma problem. jag lät hans "bobbo" sjöblom i uppsala göra nya pick-uper åt mig göra det möjligt att både serie- & parallellkoppla dem. nu låter basen fantastiskt. kopplingen sköts av en push-pull kontroll så det syns inget alls - men å så förvånade folk blir när man drar på! bobbo är ett geni. anlita honom direkt!
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Punkster skrev:
Indigo skrev:Nu kanske det inte finns finanser till detta, men jag tycker att du köper en P-bas och behåller Jazz:en som den är. Du kommer säkert hitta tillbaks till den sen, det skulle jag tro. Det går ju lite i perioder sånt där. Och nu låter det som att det är en P-bas som gäller. Och det finns ju ett gäng riktigt fina P-basar till salu på forumet, eller så köper du en Squier Classic Vibe, som jag gjorde =)
Beror lite på om jag ska skiljas från min EB-3. Vad kan en sån där Classic Vibe tänkas kosta...? :wink:
3400:- hos vår käre tysk =)

http://www.thomann.de/se/fender_squier_ ... 5eba83fa02
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Förresten, färgen ser inte ut sådär på riktigt. Den är mer åt det grön-turkosa hållet IRL.

EDIT: typ såhär...=)

Bild
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Indigo skrev:Förresten, färgen ser inte ut sådär på riktigt. Den är mer åt det grön-turkosa hållet IRL.

EDIT: typ såhär...=)

Bild

Lite OT här....

Hur känns den? Bör man testa en innan om man skulle köpa en?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Punkster skrev:Har fått massa tips om att byta mickar nu, men hur låter dom som ni har tipsat om? Kanske ingen hemlighet att jag vill ha mer tryck och kärna i ljudet, mickarna som sitter på nu låter alldeles för "öppet" och okomprimerat.
Ett set Ultra jazz kostar ca 1000:- hos tysken. Det är nog lite mer drag i dessa än i dina mickar. Jag gillar annars de mickarna som sitter på nya American Series. Vet inte om det är just de man kan köpa på thomann, men de som finns på thomann kostar 900:- för ett set. Jag har precis köpt ett par som jag ska slänga på min jazzbas. Ska göra det nu i veckan så jag kan göra en liten recension när jag har monterat dem.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

TredoX skrev:
Indigo skrev:Förresten, färgen ser inte ut sådär på riktigt. Den är mer åt det grön-turkosa hållet IRL.

EDIT: typ såhär...=)

Bild

Lite OT här....

Hur känns den? Bör man testa en innan om man skulle köpa en?
Jag tycker att den är grym! Ja, testa är väl alltid att föredra så klart, jag vet inte hur Thomann har det med öppet köp och så. Men jag tror att kvalitetskontrollen är väldigt bra nuförtiden, så det finns nog inte så jättestor risk att du får ett dåligt ex. eller så.

Du kan läsa lite omdömen av Makten och mig bland andra i denna tråd: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=11249.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag röstar på ett BadAss-stall och Seymour Duncan Quarter Pounder-mikar! De låter i mina öron fetare än Fenders vanliga j-mikar, och BadAss-stallet ger bättre attack i tonen!
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Släng i en mudbucker! Eller hur anli?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Qp är ju så fula! Basslines med vita bokstäver över nästan hela micken..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Fast QP-mickar låter bra. Eventuellt får den gå, så kommer det en CIJ P-bas istället. Fast allt är relativt. Nya mickar kan också va intressant.
/Linus
Skriv svar