Trött på J-mickarna. Vad göra?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Det sitter bra mickar i 60's-basen. Byte till ex. DiMarzio UJ lär inte hjälpa dig. Been there, done that. Köp en P-bas eftersom det verkar vara ditt ljudideal.

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

jbass skrev:Det sitter bra mickar i 60's-basen. Byte till ex. DiMarzio UJ lär inte hjälpa dig. Been there, done that. Köp en P-bas eftersom det verkar vara ditt ljudideal.
Det har han redan gjort! :D :wink:
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Har inte testat dessa men efter ett flertal lästa recensioner på TB låter duncans Hot stacks väldigt intressant, iaf stall micken! Funderar på att köpa en i framtiden.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Jag skulle rekommendera en sån där serie/parallellswitch. Är själv en P-baskille men ägde en jazz en kort period i somras med en sån switch. Det var som att trycka på en turboknapp när man kopplade mickarna i serie. Ett jävla drag helt enkelt, NÄSTAN som en P-bas. Riktigt nära skulle jag säga. Jag vet inte hur man gör den modden men vad jag fått berättat för mig är det en baggis, dessutom syns den inte om man gör en push/pull-switch av tonkontrollen.

Då får du det bästa av två världar. P-basdrag med jazzbashals och krropp. Själv gjorde jag mig av med jazzen för jag kom aldrig överens med halsen, men det är en annan historia.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

Nån som vet kanske kan instruera hur man gör denna S1-modd?
Jag tänkte jag skulle testa det på min Jazz ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Folxam skrev:Nån som vet kanske kan instruera hur man gör denna S1-modd?
Jag tänkte jag skulle testa det på min Jazz ...
Jag bytte till mig jazzen av svenskrockab här på forumet och jag tror att han gjort modden själv. Hör med honom, en trevlig kille men jag vet inte om han är så aktiv här på forumet.

Jag har även för mig att jag sett nåt kopplingsschema i nån tråd. Sök.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Fast.. det där är inte rätt mod, den har en miniswitch.. den här modden ska inte ha det för att vara komplett reversibel.

här är rätt version.

http://www.seymourduncan.com/support/wi ... ss_bass_sp
Senast redigerad av macahan den ons 01 okt 2008, 16:31, redigerad totalt 1 gånger.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

HA! Där var den ju. Men min var så fiffigt gjord att funktionen var inbyggd i tonkontrollen. Man drog den rätt ut vinkelrätt mot kroppen så sa det "klick" och så började jazzbasen låta elakt.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag hoppas folk är intelligenta nog att välja vad som passar dem bäst själva..


(ja.. jag kan fortfarande hoppas! :D )
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hehe.. dream on liten..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Bara för att min hund pinkar i trapphuset betyder inte det att jag ska göra det..

Men.. vi är ganska lika hon och jag.. efter ett par bärs är det hon som löder och jag som tigger mat!

:D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Punkster var väl ute efter nåt som inte blev extra hål och annat otyg så då funkar väl push/pull-varianten av tonkontrollen rätt bra?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Henko skrev:Punkster var väl ute efter nåt som inte blev extra hål och annat otyg så då funkar väl push/pull-varianten av tonkontrollen rätt bra?
För att förtydliga: DETTA ÄR EJ LÄNGRE AKTUELLT FÖR PUNKSTER HAR BYTT BORT JAZZEN MOT EN P-BAS! och en förbannat bra sådan! :D


Matte skrev:
jbass skrev:Det sitter bra mickar i 60's-basen. Byte till ex. DiMarzio UJ lär inte hjälpa dig. Been there, done that. Köp en P-bas eftersom det verkar vara ditt ljudideal.


Det har han redan gjort! :D :wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Liten skrev:
Henko skrev:Punkster var väl ute efter nåt som inte blev extra hål och annat otyg så då funkar väl push/pull-varianten av tonkontrollen rätt bra?
För att förtydliga: DETTA ÄR EJ LÄNGRE AKTUELLT FÖR PUNKSTER HAR BYTT BORT JAZZEN MOT EN P-BAS! och en förbannat bra sådan! :D


Matte skrev:
jbass skrev:Det sitter bra mickar i 60's-basen. Byte till ex. DiMarzio UJ lär inte hjälpa dig. Been there, done that. Köp en P-bas eftersom det verkar vara ditt ljudideal.


Det har han redan gjort! :D :wink:
:roll: Ojdå

Ledsen, jag blev bara lite exhalterad eftersom jag inbillade mig att jag för en gång skull förstod vad jag pratade om :oops:
Skriv svar