Tokaien får en chans till

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Tokaien får en chans till

Inlägg av Basmagnus »

Efter att ha spelat lite opluggat på min Tokai så tror jag att jag ska ge den en chans till.
Den låter jättebra opluggat men när jag kopplar in den låter den ganska platt och tråkigt, detta trots Fralin-mickarna. Funderar på om det är felkopplat på ngt sätt, ngn här kanske har ngt tips. Det skumma är att mickarna surrar när båda är på fullt istället för när man vrider av en, som är det vanliga med single-coil.
Jag lämnade in den till Hasse på Ad Lib som är grym vad gäller justeringar, lack m.m men han kanske inte har full koll vad gäller elekronik?
Min Fralin P låter grymt på min Lakland men inte alls lika bra på Tokaien, trots att den låter bra opluggat.
Nåt konstigt verkar det vara....
gäst

Inlägg av gäst »

Släng in en Maison-mick...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Släng in en -62 reissue!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Är det jazzmickar?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Släng dit ett set Delano Dual Coils!! :wink:

Surrar det mer när båda är på för fullt skulle jag testa att switcha lödningarna på den ena micken och se vad som händer. Har du mätt upp potarna? Tror man vill ha högre ohm på halsmicken om det skiljer lite mellan dom - eller så är det tvärtom... (*edit* det där om potarna har jag läst på talkbass, ingen aning om varför.)
Senast redigerad av BB3000S den fre 12 sep 2008, 10:24, redigerad totalt 1 gånger.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Gäst

Re: Tokaien får en chans till

Inlägg av Gäst »

Basmagnus skrev:Det skumma är att mickarna surrar när båda är på fullt istället för när man vrider av en, som är det vanliga med single-coil.
Visst är det en P+J? Det brummar alltid om du blandar in en singlecoil tillsammans med en P-mik till skillnad mot J+J. Om det stör så får du byta J-miken till en stackad humbucker eller splitcoil i J-format.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Om det är jazzmickar låter det ju som om mickarna inte är fasvända mot varandra. Öppna och titta om mickarna är kopplade likadant färgmässigt. Om inte löd om.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
gäst

Re: Tokaien får en chans till

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Basmagnus skrev:Det skumma är att mickarna surrar när båda är på fullt istället för när man vrider av en, som är det vanliga med single-coil.
Visst är det en P+J? Det brummar alltid om du blandar in en singlecoil tillsammans med en P-mik till skillnad mot J+J. Om det stör så får du byta J-miken till en stackad humbucker eller splitcoil i J-format.
Hmm, skumt. Jag hade en Fender Hotrodded Precision för några år sedan. Skitbra P/J-bas som inte brummade alls oavsett hur jag blandade mickarna.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Tokaien får en chans till

Inlägg av Mr Praline »

Johannes skrev:
GrafZeppelin skrev:
Basmagnus skrev:Det skumma är att mickarna surrar när båda är på fullt istället för när man vrider av en, som är det vanliga med single-coil.
Visst är det en P+J? Det brummar alltid om du blandar in en singlecoil tillsammans med en P-mik till skillnad mot J+J. Om det stör så får du byta J-miken till en stackad humbucker eller splitcoil i J-format.
Hmm, skumt. Jag hade en Fender Hotrodded Precision för några år sedan. Skitbra P/J-bas som inte brummade alls oavsett hur jag blandade mickarna.
Hade inte Hotrodarna Vintage Noiseless? Eller var det kanske bara "vintage"-mikar?
gäst

Re: Tokaien får en chans till

Inlägg av gäst »

Samuel V skrev:
Johannes skrev:
GrafZeppelin skrev:
Basmagnus skrev:Det skumma är att mickarna surrar när båda är på fullt istället för när man vrider av en, som är det vanliga med single-coil.
Visst är det en P+J? Det brummar alltid om du blandar in en singlecoil tillsammans med en P-mik till skillnad mot J+J. Om det stör så får du byta J-miken till en stackad humbucker eller splitcoil i J-format.
Hmm, skumt. Jag hade en Fender Hotrodded Precision för några år sedan. Skitbra P/J-bas som inte brummade alls oavsett hur jag blandade mickarna.
Hade inte Hotrodarna Vintage Noiseless? Eller var det kanske bara "vintage"-mikar?
Vet inte.
Gäst

Re: Tokaien får en chans till

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:
Samuel V skrev:
Johannes skrev:Hmm, skumt. Jag hade en Fender Hotrodded Precision för några år sedan. Skitbra P/J-bas som inte brummade alls oavsett hur jag blandade mickarna.
Hade inte Hotrodarna Vintage Noiseless? Eller var det kanske bara "vintage"-mikar?
Vet inte.
Du kanske spelade inuti Kreml? Det är helt avstört a la Faradaybur pga avlyssningsrisken.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Bytte nyss stallmicken på min tokai till en dimarzio ultrajazz, blev knäpptyst. Helt avlyssningsskyddat! låter bra oxå..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
gäst

Re: Tokaien får en chans till

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev:
Samuel V skrev:
Johannes skrev:Hmm, skumt. Jag hade en Fender Hotrodded Precision för några år sedan. Skitbra P/J-bas som inte brummade alls oavsett hur jag blandade mickarna.
Hade inte Hotrodarna Vintage Noiseless? Eller var det kanske bara "vintage"-mikar?
Vet inte.
Du kanske spelade inuti Kreml? Det är helt avstört a la Faradaybur pga avlyssningsrisken.
Nu när du säger det så... Det kan faktiskt ha varit på Kreml-giget som jag använde Hotrodden.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Tokaien får en chans till

Inlägg av Basmagnus »

GrafZeppelin skrev:
Basmagnus skrev:Det skumma är att mickarna surrar när båda är på fullt istället för när man vrider av en, som är det vanliga med single-coil.
Visst är det en P+J? Det brummar alltid om du blandar in en singlecoil tillsammans med en P-mik till skillnad mot J+J. Om det stör så får du byta J-miken till en stackad humbucker eller splitcoil i J-format.
Ja, det är P/J. Köpte dom som ett paket direkt från Fralin så man tycker ju att de borde vara anpassade till varandra.
Lämnar den till Ola Lehnert så får han se om han kan lösa det, annars säljer jag den
Gäst

Re: Tokaien får en chans till

Inlägg av Gäst »

Basmagnus skrev:Ja, det är P/J. Köpte dom som ett paket direkt från Fralin så man tycker ju att de borde vara anpassade till varandra.
Lämnar den till Ola Lehnert så får han se om han kan lösa det, annars säljer jag den
Jamenalltsåjagsajujustdeatt om du blandar en P (som är en humbucker) med en J (som är en singlecoil) så får du brum när du blandar in J-miken. Det har inget att göra med om de är anpassade till varandra eller inte. Det är bara när du har två J-mikar på full volym som de släcker ut brum eftersom de då i praktiken blir till en humbucker ihop.

Byt ut J mot en stackad humbucker eller splitcoil i J-format. Alternativ är att:
-skärma av den så gott det går
-använda en noisegate
-spela inte nära lysrör eller halogener eller dataskärmar
-fräs ner en dummycoil i basen
-spela bara i Kreml
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Tokaien får en chans till

Inlägg av Basmagnus »

GrafZeppelin skrev:
Basmagnus skrev:Ja, det är P/J. Köpte dom som ett paket direkt från Fralin så man tycker ju att de borde vara anpassade till varandra.
Lämnar den till Ola Lehnert så får han se om han kan lösa det, annars säljer jag den
Jamenalltsåjagsajujustdeatt om du blandar en P (som är en humbucker) med en J (som är en singlecoil) så får du brum när du blandar in J-miken. Det har inget att göra med om de är anpassade till varandra eller inte. Det är bara när du har två J-mikar på full volym som de släcker ut brum eftersom de då i praktiken blir till en humbucker ihop.

Byt ut J mot en stackad humbucker eller splitcoil i J-format. Alternativ är att:
-skärma av den så gott det går
-använda en noisegate
-spela inte nära lysrör eller halogener eller dataskärmar
-fräs ner en dummycoil i basen
-spela bara i Kreml
Jamenalltsådusajujustdetsomdujustsaigen!
Det jag menade var att jag trodde i min naivitet att de satt ihop ett paket med en stackad J-mik för att komma runt detta problem men tydligen inte. Jag skulle ju ha kollat ordentligt när jag köpte mickarna.
Hursom helst så tycker jag inte att jag får ut tillräcklig kräm ur mickarna var för sig heller så ngt lurt är det.
Får kolla upp det, annars skickas den till Kreml!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

kmo skrev:Bytte nyss stallmicken på min tokai till en dimarzio ultrajazz, blev knäpptyst. Helt avlyssningsskyddat! låter bra oxå..
Två rep med ultrajazzen nu, låter kanon! Klarar sig själv, men ihop med p-micken låter det grymt. Output så det räcker till, så det kanske kan va ett alternativ för din tokai? Funderar på att byta ut Lundgren p-micken mot en dp-127 oxå, då blir det förmodligen output from hell..
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

kmo skrev:
kmo skrev:Bytte nyss stallmicken på min tokai till en dimarzio ultrajazz, blev knäpptyst. Helt avlyssningsskyddat! låter bra oxå..
Två rep med ultrajazzen nu, låter kanon! Klarar sig själv, men ihop med p-micken låter det grymt. Output så det räcker till, så det kanske kan va ett alternativ för din tokai? Funderar på att byta ut Lundgren p-micken mot en dp-127 oxå, då blir det förmodligen output from hell..
Tack! Kanske kan vara nåt!
Skriv svar