Ojämn volym i jazzbas

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Persa
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: tor 09 aug 2007, 19:37
Ort: Örebro

Ojämn volym i jazzbas

Inlägg av Persa »

Är det mer än jag som störs av ojämn volym i sin jazzbas? E- och G-strängen låter klart mer än A- och D-strängen. Justeringsmöjligheten är ju klart begränsad, så jag har börjat snegla på pickuper med justerbara poler. Nån med erfarenheter av DiMarzios modeller? Finns det alternativ?
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

Jag har för mig att Lindy Fralin gör j-bas mickar som ärgjorda för basar med detta problem. De ligger dock en bra bit över Dimarzio i pris och finns väl bara att köpa i USA tror jag.
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Har fått rådet här att justera halspickupen högre på "G-strängen" och stallpickupen högre på "E-strängen" så dom tillsammans ger ett mer jämt ljud, tyckte att det fungerade. Försökte söka efter tråden man jag hittade den inte.
Användarvisningsbild
Persa
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: tor 09 aug 2007, 19:37
Ort: Örebro

Inlägg av Persa »

busse skrev:Har fått rådet här att justera halspickupen högre på "G-strängen" och stallpickupen högre på "E-strängen" så dom tillsammans ger ett mer jämt ljud, tyckte att det fungerade. Försökte söka efter tråden man jag hittade den inte.
Detta kan vara värt att prova!

EDIT: Nu har jag justerat som du tipsade om, och det hjälpte verkligen! Bra tips!
Skriv svar