Hjälp mig - Fixat!

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Hjälp mig - Fixat!

Inlägg av Surfin' »

Skickade ju som ni flesta vet iväg min Warmoth kropp till BBQV för att få den uppfräschad med ny topp och mickfräsning för Musicman humbucker. Nu när jag äntligen köpt mig en baslåda och spelar känner jag att MM humbuckern låter alldeles för modern och HiFi för mig fastän jag har den "snälla" alnico versionen på Duncans mick.

Min bas låter inte som jag vill att den ska längre, jag har provat att löda den i serie och parallell men inget av det låter bra för mig. Det vore synd att modifiera kroppen då BBQV har gjort ett skit bra jobb med lack och så.

Jag vet inte vad jag ska göra, ingen annan mick ser ju ut som MM micken och att trycka dit ett stort klistermärke vore ju bedrövligt på en sån fin bas!

Vad ska jag göra? :cry: :cry: :cry: :cry:
Senast redigerad av Surfin' den tis 14 okt 2008, 15:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Delano hybrid?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

...jag har provat att löda den i serie och parallell men inget av det låter bra för mig. ..
Single coil? Kanske en Telecaster-koppling med LesPaul-omkopplare? Enklare med runda hål..djäkligt svårt att göra spår med borrmaskin! 8)

/Jocke
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

vart fräste han ur? halsposition, mitten eller vid stallet? Annars sätta på ett stort plektrumskydd...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

FreCKo skrev:vart fräste han ur? halsposition, mitten eller vid stallet? Annars sätta på ett stort plektrumskydd...
MM-style... Stort p-skydd bli're!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Fräs in en J eller P-halsmick och sätt i en blendpot. :tummenupp:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Liten skrev:Delano hybrid?
Kostar ju över 3000 pix, det tänker jag icke lägga ut för en mick men det var en god tanke!

Har ju funderingar på att få gjort ett 70-tals tele bas skydd Bild och fräsa ut för mudbucker för det älskar jag men då kvarstår problemet med MM micken :cry: Det är ju en sån fin bas nu men den där MM micken gillar jag inte, vad ska jag göra?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Darkstar?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

får en dark star plats i en MM utfräsning? Är micken större/mindre?
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Mumin skrev:
Liten skrev:Delano hybrid?
Kostar ju över 3000 pix, det tänker jag icke lägga ut för en mick men det var en god tanke!

Har ju funderingar på att få gjort ett 70-tals tele bas skydd Bild och fräsa ut för mudbucker för det älskar jag men då kvarstår problemet med MM micken :cry: Det är ju en sån fin bas nu men den där MM micken gillar jag inte, vad ska jag göra?

Sälja den...? :wink:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Mumin skrev:får en dark star plats i en MM utfräsning? Är micken större/mindre?
Bild

Edit:
Min darkstar mätte typ 6x9cm så det blir lite glapp på sidorna. Men jag tror Fred Hammon säljer sargar till mickarna som kanske täcker upp, han är rätt dyr på dom bara annars kan säkert någon(läs BBQ ;) ) fixa en ram om du hittar någon tunnare svart plastbit.
Senast redigerad av knedy den mån 13 okt 2008, 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Är det inte så att det är din topp och din högtalare som gör att det låter hifi? Eller andra basar också, så du har jämfört?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

basmartin skrev:Är det inte så att det är din topp och din högtalare som gör att det låter hifi? Eller andra basar också, så du har jämfört?
Äger bara en elbas så har inget att jämföra med tyvärr, med basen har jag provat toppen med andra lådor och lådan med annan topp och ingen av dem låter hifi tycker jag, det är micken som gör hifi ljudet.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Mr Spock skrev:Sälja den...? :wink:
Kommer inte på tal, basen har ett personligt värde för mig.

tack knedy för att du kollade upp måtten! En dark star är ändå för dyr för mig tyvärr....
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Mumin skrev:
basmartin skrev:Är det inte så att det är din topp och din högtalare som gör att det låter hifi? Eller andra basar också, så du har jämfört?
Äger bara en elbas så har inget att jämföra med tyvärr, med basen har jag provat toppen med andra lådor och lådan med annan topp och ingen av dem låter hifi tycker jag, det är micken som gör hifi ljudet.
Du har en Markbass topp och en EV låda? Markbass låter väldigt hifi och EV låter väldigt hifi så iaf jag skulle prova att koppla in en annan bas i riggen innan basen modifieras. Du skrev ju dessutom att basen inte lät hifi när stärkaren var inkopplad i en annan låda och att den inte lät hifi när du testade lådan med en annan stärkare, eller hur? Då har ju basen bara låtit hifi genom kombinationen markbass/EV så då tänker jag ju att det kanske inte är hos basen problemet ligger.

T ex låter min hembyggda jazzbas hifi som fan om jag lajnar den ut i ett PA jämfört med om jag kopplar in den i en rör-rigg. Och i den sitter det vanliga fendermickar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

basmartin skrev:Du har en Markbass topp och en EV låda? Markbass låter väldigt hifi och EV låter väldigt hifi så iaf jag skulle prova att koppla in en annan bas i riggen innan basen modifieras.
Har provat med en P-bas lite kort och då lät det inte HiFi alls så jag anser fortfarande att det är MM micken som är problemet.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Mumin skrev:
basmartin skrev:Du har en Markbass topp och en EV låda? Markbass låter väldigt hifi och EV låter väldigt hifi så iaf jag skulle prova att koppla in en annan bas i riggen innan basen modifieras.
Har provat med en P-bas lite kort och då lät det inte HiFi alls så jag anser fortfarande att det är MM micken som är problemet.
Dåså. Jag antog, eftersom du skrev i ditt förra inlägg att du inte hade någon annan bas att jämföra med, att du inte hade jämfört med en annan bas.

Jag gillar inte MM-mickar öht, men jag kan inte säga att jag har stött på någon som låter hifi, men vi kanske har olika definitioner av hifi?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

basmartin skrev:men vi kanske har olika definitioner av hifi?
Den låter otroligt mycket som om den vore lödd i parallell men den är lödd i serie. Diskanten är sprettig som bara den och det är en metallisk känsla över hela soundet.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Mumin skrev:
basmartin skrev:men vi kanske har olika definitioner av hifi?
Den låter otroligt mycket som om den vore lödd i parallell men den är lödd i serie. Diskanten är sprettig som bara den och det är en metallisk känsla över hela soundet.
Sounds like a typical MM pickup to me.. :?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Liten skrev:Sounds like a typical MM pickup to me.. :?
Så jag är alltså dömd till dåligt basljud IMO för evigt? :cry: :cry: :cry:

Ett alternativ skulle ju vara att skaffa en bandlös hals för den bästa bandlösa basen jag har provat och hört är en bandlös Stingray. Då skulle jag kunna använda min lönn/lönn tele hals till mitt nya bas projekt! :) To the laboratory!!!!!! :twisted:
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Eller så skulle du kunna klämma på flats eller iaf halfrounds? Det borde ju effektivt döda jobbig diskant. 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Du har ingen tonkontroll, Mumin?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

knedy skrev:Eller så skulle du kunna klämma på flats eller iaf halfrounds? Det borde ju effektivt döda jobbig diskant. 8)
Har strängat upp den med TI Jazz flats - mina favorit strängar 8)
bootsy skrev:Du har ingen tonkontroll, Mumin?
Nepp, raka rör här! Micken direkt till jacket!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Mumin skrev:
bootsy skrev:Du har ingen tonkontroll, Mumin?
Nepp, raka rör här! Micken direkt till jacket!
Då tycker jag att du ska installera en sådan. Det kommer att göra stor skillnad.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

ok! en 250 eller 500 till MM mick?
Skriv svar