"Jordningskabel" + pottval

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

"Jordningskabel" + pottval

Inlägg av Surfin' »

Ska slänga iväg en beställning från GMF men jag undrar vad det är för sorts kabel man ska ha under stallet som gör att det blir jordat? Vet du om GMF har sånt?

Jag undrar även, jag ska ha en tonpott, är det samma sorts pott som är till volym eller är det skillnad på dem? Vilken ska jag ha? Har kollat på deras CTS pott men det finns 250KA och 250KB, vad är skillnaden? http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Till stalljordningen kan du i princip ta vilken kabel som helst, tex: http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=

Vad gäller tonpot är det vanligast att man använder A (audio taper) som är logaritmisk. B är linjär. Man kan använda samma typ av pot till volym och ton. Linjär potentiometer kan vara bra att använda på instrument med flera mickar eftersom man får ungefär samma svep från 10 till 3 som man får mellan 10 till 7 med logaritmiska. Värdet beror oftast på vilken typ av mick man har men kan bytas ut efter tycke och smak.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Tackar tackar Danne! :) En till fråga, ska jordningskabeln vara ihoplödd eller kan "stråna" i kabeln vara lösa?
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

under stallet?

det räcker med att skala en försvarbar bit som stallet kan ligga mot ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Hum... Brukar det inte bara sitta en ståltråd under stallet?
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Inlägg av Guran »

Jordning är sällan kritiskt vad gäller materialval.
En bit rostfri diskbänk, ankarkätting eller vanlig lampsladd borde fungera utmärkt. :D
Se bara till att det är bra kontakt mellan jordpunkterna och att kabeln sitter fast ordentligt.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Tack för era mer eller mindre bra tips. kanske borde dra med en diskbänk till nästa gig ;)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Mumin skrev:Tackar tackar Danne! :) En till fråga, ska jordningskabeln vara ihoplödd eller kan "stråna" i kabeln vara lösa?
Antar att du menar under stallet. Det går att klämma fast den löst utan lödning men jag föredrar att löda fast kabeln under stallet så vet man att den sitter fast.
Skriv svar