Hjälp med mickarna på Stingray H/H

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Emil
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 23:14
Ort: Stockholm

Hjälp med mickarna på Stingray H/H

Inlägg av Emil »

Har nyligen köpt en msuicman stingray 5:a med dubbla humbuckers (H/H). På den är det en 5-lägesswitch med olika pickup-kombinationer. Läge 1 och 5 (dvs. enbart stallmik och enbart halsmik) låter hur bra som helst.
Men mellanlägena (diverse kombinationer mellan spolarna) låter mesigt, nasalt och urholkat. Jag tvivlar på att det ska låta så faktiskt.
Är det nån får nån smart idé vad det kan vara, vad man ska kolla upp osv.?
Senast redigerad av Emil den tor 03 apr 2008, 13:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Låter som fasfel. Vet du vilka spolar som är inkopplade i de olika lägena? Det är lättare att klura ut hur de har kopplat då. Knacka på magnetpolerna med en skruvmejsel för att kolla vilka som är aktiva.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Vet inte huruvida spolarna är serie- resp parallellkopplade i de olika lägena. Hittade bara det här som förklarar vilka spolar som avses, dock ej hur det kopplas:http://www.ernieball.com/mmonline/techi ... ay5_HH.gif
Användarvisningsbild
Emil
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 23:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Emil »

Tack för snabbt svar. Jag testade skruvmejselknepet, och det verkar som om det är felkopplat på något sätt, inte som det står på ritningen iaf. Då är det säkert något fasfel som spökar. Synd bara att jag importerade den från USA, har sällan vägarna förbi Guitar Center i Chicago varje dag.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Fördelarna med att köpa lokalt har vi diskuterat förut. Vi tar inte upp det igen va.... :oops: :roll:
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Emil skrev:Synd bara att jag importerade den från USA, har sällan vägarna förbi Guitar Center i Chicago varje dag.
Sellan? Varje dag? Ofta fast tvärtom? Alldrig så sellan som ibland men oftare än förut?

:D Bara skojar med dig :D. Välkommen till PrataBas Emil :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Om du inte själv är händig med lödkolven så prata med en bra tech. De flesta musikaffärer har nå'n kontakt som kan göra sån't, men det är oftast inte han bakom disken...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Califen: Ska du vara oförskämd så ska du iaf stava rätt på SÄLLAN, annars blir det lite dumt :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

FreCKo skrev:Califen: Ska du vara oförskämd så ska du iaf stava rätt på SÄLLAN, annars blir det lite dumt :wink:
Hahaha!!! Där fick du allt till det FreCKo... men ska vi nu vara på det viset så stavas blogg med två G på svenska! :wink:

Ja, jag är den första att medge att det suger precis som webb stavas med två B på svenska. Jag har varit webdesigner men aldrig webbdesigner! Fattar inte vad f*n de ska klydda till det för när det inte är svenska från början.

Värst av allt är väl ändå site som av någon anledning blir sajt - skriv det till en amerikan! :?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Ah, men jag har inte stavat fel, jag använder den riktiga, engelska, stavningen... :roll:

Nädå, men jag hänger mycket på amerikanska forum så jag skriver mycket på engelska, typ månader, dagar och så med stor bokstav, blog, site, web... Ja du förstår :P
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Jag är helt på din sida egentligen precis som jag också skriver...

Tillbaka till ämnet nu - Sorry!
Var det mickar eller!?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

groovyjr skrev:
FreCKo skrev:Califen: Ska du vara oförskämd så ska du iaf stava rätt på SÄLLAN, annars blir det lite dumt :wink:
Hahaha!!! Där fick du allt till det FreCKo... men ska vi nu vara på det viset så stavas blogg med två G på svenska! :wink:

Ja, jag är den första att medge att det suger precis som webb stavas med två B på svenska. Jag har varit webdesigner men aldrig webbdesigner! Fattar inte vad f*n de ska klydda till det för när det inte är svenska från början.

Värst av allt är väl ändå site som av någon anledning blir sajt - skriv det till en amerikan! :?
Ursäkta, kan inte låta bli. Jag fattar inte varför det måste heta webdesigner när det finns svenska ord för det. Det blir allt vanligare att vi börjar använda engelska ord som ersätter redan befintliga svenska ord i speciella sammanhang. Varför kan du inte vara nätdesigner? Varför heter det oftast e-mail (eller ännu värre mejl) när man har e-post?

Edit: Designer förresten. Ett väl etablerat inlånat ord för formgivare.
Användarvisningsbild
Emil
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 23:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Emil »

Nätformgivare...
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Emil skrev:Nätformgivare...
Låter som en sysselsättning på ett elbolag
För många basar är inte nog
Skriv svar